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예수의 비유를 통해 본 율법주의자들에 대한 비판

Title
예수의 비유를 통해 본 율법주의자들에 대한 비판
Other Titles
(The) Criticism about Law-Sticker in the Parables of Jesus
Authors
조미경
Issue Date
1992
Department/Major
교육대학원 교육학전공종교교육분야
Keywords
예수율법주의자종교교육Parables of Jesus
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
Jesus raised the standard of revolt against Jewish testimony Characterizing of self-righteousness, idea a good deed or merits. And We confronted the Derks and Pharisees. The kind of Jesus' idea was was eflected in Jesus' Parables. Therefore. Jesus' Parables were important matrials to understand Jesus' view of the testimony. In this paper. among many parables about Jesus I have chosen the following four parables that represent the gospel and testimony to show Jesus' view of the testimony. First , the Lost Son ( Luke 15:ll-32 ) . Second, the Worker in the Vineyard ( Matthew 20:l-16). Third, Pharisee and the Publican ( Luke 18:9-14), Fourth, the Good samaritan ( Luke 10:25-37). This paper has a purpose for finding out the gospel and testimony that showed in the parables of Jesus by interpreting the above four parables. Pastor Han and Pastor Cho, interpretation were compared with the previous result. But the parables of Jesus has changed in many different forms as the history passed onto the early church era, And, in order t o find out the original intention of Jesus many Biblicist have t o restructure the parables into analysised the text itself, and looked for parables' meaning. And I collected many kinds of books and papers about sermons mad in Pastor Han and Cho and then compared them the previous result. As the result, I found out that Jesus confronted against. the Jewish testimonism. In return Jesus taught us to practice the law of love which is the best law. Therefore, we must decide to carry the love into action at the moment we meet our neighbor who needs our help. Also Jesus showed us unlimited love and mercy of God. But when the parables were preached in Pastor Han and Cho, it was shown that it didn't overcome the Jewish testimonial era. Therefore, only at the time when today's Korean churches overcome the Jewish testimonial era and interpret the true parables of the Jesus, they will finally be able to spread the Jesus' gospel as the gospel that is against the Judaism.;예수는 자기의, 선행사상, 공로사상을 특징으로 하는 유대교의 율법에 반기를 든다. 그리고 율법을 내세우면서도 사랑을 실천하지 않는 서기관과 바리새인들과 대립한다. 이같은 예수의 사상들이 예수의 비유에 반영되어 있다. 그러므로 율법에 대한 예수의 입장을 이해하는데 있어서 예수의 비유는 중요한 자료가 된다. 따라서 본 연구에서는 율법에 대한 예수의 입장을 밝히기 위해 예수의 여러 비유들 중에서 특별히 복음과 율법의 내용을 잘 나타내주고 있는 다음 네가지 비유를 선택하였다. 첫째, 잃은 아들의 비유(눅15:11-32), 둘째, 포도원 품꾼의 비유(마20:1-l6), 셋째, 바리세인과 세리의 비유(눅18:9-14), 넷째, 자비심 많은 사마리아인의 비유(눅10:25-37) 본 논문은 위의 네개의 비유를 해석함으로써 예수의 비유에 나타난 복음과 율법에 대하여 알아 보고 그것을 가지고 한경직, 조용기 목사의 이들 비유에 대한 해석 비교 분석하여 오늘날 한국교회가 예수의 뜻을 잘 전하고 있는지 알아보려는데 그 목적이 있다. 그런데 예수의 비유는 초대교회로 넘어오면서 여러 형태로 변형되었다. 그래서 여러 성서학자들은 비유에 나타난 예수의 원래 의도를 밝혀내기 위해서 비유를 예수가 말한 처음 형태로 재구성하여야 왔다. 그러나 본 논문에서는 비유 본문 자체를 분석하여 비유의 의미를 찾아보았다. 그리고 한경직, 조용기 목사의 비유 해석들을 문헌을 통하여 수집하고 앞의 결과와 비교 분석하였다. 네 개의 비유를 해석해 본 결과 예수는 유대교의 율법주의에 철저하게 대립고 있음을 알 수 있었다. 그대신 예수는 인간에게 최고의 법인 사랑의 법을 실천하라 한다. 그러므로 우리는 도움을 필요로 하는 이웃과 만나는 순간 사랑을 실천하려는 결단을 내려야 한다. 또한 예수는 이들 비유를 통하여 인간이 한계지을 수 없는 하나님의 사랑과 자비를 나타내고 있음을 알 수 있었다. 그러나 한경직, 조용기 목사의 해석들을 검토해 보았을 때 이 비유들에 대한 해석이 아직도 유대교적 율법의 테두리를 넘지 못하였음을 알 수 있었다. 그러므로 오늘날 한국교회가 이같은 율법성에서 벗어나 예수의 비유들을 바르게 해석할 때 비로소 유대교와 다른 기독교의 독특성을 밝힐 수 있을 것이며 유대교와 대립하는 복음으로 예수의 복음을 전파할 수 있을 것이다.
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교육대학원 > 종교교육전공 > Theses_Master
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