View : 50 Download: 0

성교육을 통한 국민학교 아동의 성에 관한 지식 및 태도 변화 연구

Title
성교육을 통한 국민학교 아동의 성에 관한 지식 및 태도 변화 연구
Other Titles
(A) Study on the Changes of the Sex-Related Knowledge and Attitude of the Promary School Children Through the Sex Education
Authors
강희경
Issue Date
1992
Department/Major
교육대학원 교육학전공초등교육분야
Keywords
성교육국민학교아동
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
오늘날 영양상태의 개선과 대중정보매체의 영향, 그리고 개방화된 문화 양식의 영향으로 아동들의 身體的, 性的 발달이 조숙화되어감에 따라 조기 성교육의 필요성이 높아지고 있다. 그러나 우리나라에서는 아직까지 체계적인 성교육을 실시하지 못하고 있는 실정이다. 이에 본 연구에서는 우리나라의 교육과정에 맞게 나와있는 성교육 프로그램을 실시하고 성교육이 국민학교 아동의 성에 관한 지식 및 태도에 어떠한 변화를 주는지 살펴봄으로써 앞으로 국민학교 성교육의 계획 및 실시에 도움에 되고자 한다. 본 연구의 구체적인 내응은 다음과 같다. 1. 국민학교 아동의 일반적인 性的 배경은 어떠한가? 2. 성교육은 국민학교 아동의 성에 관한 지식에 어떠한 변화를 주는가? 3. 성교육은 국민학교 아동의 성에 관한 태도에 어떠한 변화를 주는가? 본 연구를 위하여 서울시내 S 국민학교의 5·6학년에서 각각 한 학급씩 105명의 아동을 무선 표집하여 교육부의 성교육 프로그램을 기초로 본 연구자가 계획한 성교육지도안과 성교육에 도움이 되는 책자, VTR, 사진, 괘도 등의 자료를 가지고 4주간에 걸쳐 성교육을 실시하였다. 수집된 질문지는 반응빈도와 백분율을 산출하여 성에 관한 지식 및 태도의 경향을 알아보았고, 성교육 실시 후의 성에 관한 지식의 변화를 알아보기 위하여 사전·사후 검사에서 나온 점수의 평균과 표준편차를 구한 뒤 paired t-test를 실시하여 유의도를 알아보았다. 본 연구를 통하여 얻은 결과는 다음과 같다. 1. 사춘기의 특징인 2차 성징은 국민학교 5·6학년 아동의 절반 이상에게서 나타났으며, 남아보다 여아에게서 훨씬 많이 나타났다. 많이 나타난 2차 성징으로는 유방발육, 발모. 변성, 여드름, 월경, 몽정의 순이었다. 性정보에 관하여는 국민학교 5·6학년 아동의 절반 이상이 관심을 갖고 있었으며, 남아에 비해 여아가 더 관심이 높았고, 性정보를 얻은 출처로는 책종류, 선생님, 부모님, 매스컴, 인구, 형제·자매의 순이었다. 2. 성교육 실시 후에 나타난 국민하교 아동의 성에 관한 지식은 성교육 전과 비교하여 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 성에 관한 지식을 측정하기 위한 12개 문항의 반응을 분석해 본 결과 성교육 실시 후에 전체적으로 오답과 '모르겠다'의 반응이 줄고 정답의 반응이 높아졌다. 따라서 성교육은 아동들의 성에 관한 지식을, 더 정확하게 교정시켜 주고 확장시켜 준다고 할 수 있다. 3. 성교육 실시 후 국민학교 아동의 성에 관한 태도의 변화를 알아보기 위해 성에 관한 태도를 측정하는 11개의 문항에 대한 반응의 경향을 분석해 본 결과 성교육 실시 후에 전체적으로 성에 관하여 더 긍정적이고 건전한 태도로 발전하였음을 알 수 있다. 이상의 연구 결과를 통하여 얻은 결론은 다음과 같다. 성교육은 아동의 성에 관한 지식과 태도에 긍정적으로 영향을 미칠 수 있으므로 어릴 때부터 형성되는 性價値觀을 건전하게 확립시키기 위해 국민하교 과정부터 성교육을 실시하는 것이 바람직하다. 또 효과적인 성교육을 위해서는 아동의 발달단계에 맞는 체계적인 성교육 프로그램이 많이 개발되어야 하고 이를 지도하기 위한 자질있는 지도자와 풍부한 자료가 필수적으로 뒤따라야 하며 '성교육을 체계적으로 실시하기 위한 제도적 장치가 마련되어야 하겠다.;With the improvement of the nutritive conditions and thanks to the influence of overflowing informations and various cultural aspects imported from foreign countries, children develop more rapidly in the sexual growth. In this country, however, any systematic. sex education is not yet under way. For this reason, this study aims at suggesting some ideas useful in planning and doing the sex education in the primary schools in the near future by not only putting into test the sex education programs which have in this country in accordance with the national education courses but also looking into how these programs have influence on the changes of the sex-related knowledges and attitudes of the primary school children. The contents of the general sex backgrounds of the primary school children? 2. How does the sex education influence the sex-related knowledges of the primary school children? 3. How does the sex education influence the sex-related attitudes of the primary school children? For this study, 108 students are selected randomly from each class of the fifth and sixth grades of the 'S' Primary School in Seoul and have he sex been taught the sex education for four weeks with the sex education program of the Ministry of Education and the questionnaire developed by the author. The collected questionnaires are analyzed to obtain the response frequency and the percentage in order to know the tendency of the sex knowledge and attitude of the respondent and also undergone the Paired est to get the significativeness, followed by the calculation of the and standard deviation of the points resulting from the pre-tests in order to know any changed sex knowledges after the sex education. The findings of the study are as follows : 1. The secondary sexual characters specific to puberty appears from most of the fifth and sixth grades students with girls showing more much than boys. Among the kinds of the secondary sexual characters, breast growth, hair growth, voice change, pimples, menstruation, and wet dream are reported substantially in the order. When it comes to sex information, the majority of the fifth and sixth grades students are interested in it with, again, girls being more than boys. The sources of such information are revealed to e books, teachers, parents, masscommunication, friends, and brothers or sisters in the order. 2. After the sex education, the sex-related knowledge of the primary school children shows to be significantly different from that they had before. In order to measure the sex knowledges, the questionnaire with 12questions are analyzed: Generally, after the sex education, the wrong answers and negative answers lessens while the correct answers increase, indicating that the sex education helps the children have and expand the correct sex knowledge accordingly. 3. In order to look into any changes of the sex-related attitudes of the primary school children after the sex education, the general tendency of their responses on the I questions is analyzed: It is that children come to have more affirmative and so for sex after the sex education. As the findings of the study indicate, it may be concluded as follows: Since the sex education can have affirmative influence on the sex-related knowledges and attitudes of the children, it is recommendable to start the sex education as early as possible in their childhood so that they can establish a sound sex morality for themselves. Additionally, to perform the sex education more efficiently a variety of the systematic sex education program suitable for every stage of children should be developed, qualified teachers and the educational materials should be and a institutional device sould be made to execute the sex education systematically.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 초등교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE