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Johannes Brahms의 "Elf choralvorspiele op.122" 에 관한 분석연구

Title
Johannes Brahms의 "Elf choralvorspiele op.122" 에 관한 분석연구
Authors
李相卿
Issue Date
1987
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
Brahmschoralvorspiele
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 Jahannes Brahms (1833~1987)의 최후의 작품이자, J.S.Bach 이후 이 형식에 의한 최고의 것^(1)이 되고 있는 ‘11개의 코랄 전주곡 OP. 122’ 에 관한 분석적 연구이다. 이 코랄 전주곡은 1896딘 이슐(Ischl)에서 작곡, 1902년에 출판된 것으로서, 작품번호를 가진 Brahms의 유일한 유작인 동시에 19세기후반의 낭만주의적 색채가 바로크적 기법에 담겨 있는 특징적인 곡으로, 코랄 전주곡의 흐름을 J.S.Bach에시 20세기로 잇는 음악사적 위치^(2)로 보아서도 또한 중요하게 평가되고 있다. 본 논문에서는 ‘코랄 전주곡 op. 122’ 를 연구하기 위해서 먼저 작곡자의 작품세계를 오르간 작품경향을 중심으로 고찰해 보고, 이 곡의 형식이 되고 있는 코랄 전주곡에 관한 개관을 살펴보았다. 구체적으로는, 각 곡에 따른 악곡의 구성형태, 리듬및 화성연구, 선율선의 파악, 그리고 레지스트레이션 (Registration)등에 관한 문제들을 중심으로 악곡의 분석을 시도하였다. 그리고, 이상의 분석결과를 통하여 실연에 필수적으라고 할 수 있는 기술적인 문제를 파악하고 전체적인 특징을 체계화시켰다. 악곡의 분석 결과, 이 곡은 다음과 같은 특징을 나타내고 있었다. 1. 악곡의 구성상의 문제에 있어 푸가적 기법이 많이 사용되었고, 다양한 대위법적 처리로 보아 바로크음악으로부터의 영향을 많이 받은 것으로 보여진다. 2. 당김음, 복합리듬의 사용등 특징적 리듬 사용이 이 작품을 통해서도 나타나고 화성에서 보이는 반음계의 증가와 분산화음의 사용, 감5도, 7도화음등의 빈번한 사용등으로 낭만주의적 색채감을 반영하고 있다. 3. 기술적인 면에서는 손건반의 사용에 있어서, 피아니스틱한 기교가 눈에 띄며 페달에 있어서는 코랄의 선율을 위한 사용, 종지를 위한 사용등을 통하여 그 기능이 두드러지게 나타나고 있다. 4. 레지스트레이션 (Registration)에 있어서는 손건반의 교대 사용과 함께 다이나믹 효과가 극대화되어 나타나며, 특히 바로크시기에서 볼 수 없었던 Ce′leste^3))의 부분적인 시도가 가능한 것으로 보인다.;This thesis is an analytical study on Johannes Brahms' last work "Eleven Chorale Preludes op.122" which has been regarded as the finest composition in this form since J.S Bach. These Chorale Preludes composed at Ischl, Germany in 1986 and published in 1902, are Brahms' only works with the opus number and are the characteristic pieces in which the traits of Romanticism in the latter half of 19th century are expressed by the Baroque style. In view of the fact that they directly link the tradition of the Chorale Prelude of Bach with that of the 20th century, they are rated high in the history of music. In this thesis the composer's contemporary historical background was first considered. And the writer made a general survey of the Chorale Prelude which formed "Eleven Chorale Preludes op. 122." More definitely the writer made an analytical survey of the texture, rhythm, harmony, the group of melody lines and the matters on registration of each of the pieces. The following characteristics of these Preludes are resulted after the anaIysis. 1. In the matter of the composition of the pieces, the fugal style and the contrapuntal treatment are found in them and it shows that they are under much influence of the Baroque music. 2. His characterististic rhythms, such as syncopation and consider able uses of cress-rhythms between voices are used in the pieces. The increase of the chromatic scale in harmony, the use of broken chord, and the frequent use of the diminished interyal 5°and 7° are thought to be reflecting the traits of Romanticism. 3. In the matter of technique, a pianistic technique is noticed in manual exercises, and through the use of the pedal technique for chorale melody, cadence and chord, the function of the pedals becomes remarkable. 4. Registration with manual change has relation of the dynamic effects and especially the use of ce´leste is characteristic. In conclusion, these pieces can be regarded as Brahms' mature works in which his artistic traits are shown without exception under the category of the classical forms in the era Romanticism.
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