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P. Verlaine 시에 의한 G. Faure의 5개의 가곡에 대한 소고

Title
P. Verlaine 시에 의한 G. Faure의 5개의 가곡에 대한 소고
Other Titles
(A) STUDY ON G. FAURE'S FIVE SONGS BY THE POEM OF P. VERLAINE
Authors
김미영
Issue Date
1985
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
P. VerlaineG. Faure가곡
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
프랑스는 오랜 음악의 역사와 전통을 지니고 있는 나라이다. 세속 노래의 분야에서는 다른 나라보다 일찍 발전을 보기 시작하였으며 13세기에 트루바두르(Troubadours)와 트루베레(Trouveres)들에 의하여 시작된 Chanson은 유럽 각지에 영향력을 끼쳐 다른 나라에서도 고유한 세속 노래를 발전시키는 원동력이 되었다. 뿐만 아니라 그후 14, 15세기를 거쳐 프랑스어의 가사를 갖는 Chanson이 널리 퍼졌고 불리웠으며 특히 16세기에는 Chanson이 유행하여 초기 기악 음악인 칸쪼나(Canzona)의 발달에도 커다란 공헌을 하였다. 그러나 17, 18세기 동안에는 오페라(Opera)의 발달과 더불어 별다른 발전을 보이지 못하다가 19세기에 들어와 슈베르트(Franz Peter Schubert ; 1797∼1828)의 예술가곡 Lied가 성행하게 되면서 프랑스에서도 19세기 후반기에 프랑스 예술가곡인 me′lodie가 등장하게 되며 19세기 초기까지 프랑스 예술가곡은 예술적인 내용을 갖추고 있지 못하다가 19세기 후반부터 포레(Gabriel Vrbaio Faure′ ; 1845~1924)를 선두로 하여 듀파르크(Marie Euge′ne Henri Duparc ; 1848∼1933) 드뷔시(Claude Achille Debussy ; 1862~1924)를 걸쳐 20세기 초반에 그 절정에 달하게 된다. 프랑스 근대 음악에 길을 열어준 Faure′는 100여곡의 가곡을 작곡하였으며 그의 동시대 시인인 베를레느(P. Verlaine ; 1844~1896)의 시와 접하면서 그의 가곡 작품에서 독자적인 양식을 확립하게 되고 그의 음악성을 알 수 있는 가곡 ‘다정한 노래’ (La Bonne Chanson op.61 ; 1892∼1894)를 작곡하게 된다. 본 논문에서는 Faure′가 처음 P. Verlaine의 시에 기초하여 ‘달빛’ (Clair de Lune)를 작곡한 후 계속 그의 시에 의하여 새 양식을 추구하던 때인 가곡들 ① ‘달빛’ (Clair de Lune op.46 ; 1887) ② ‘만도린’ (Mandoline op.58 ; 1891) ③ ‘살며시’ (En Sourdine op.58 ; 1891) ④ ‘녹색’ (Green op.58, ; 1891) ⑤ ‘감옥’ (Prison op.83 ; 1900 )을 선택하여 살펴보았다. 각 곡은 시가 내포하는 분위기를 암시하는 멜로디를 제시하며 특별한 음정이나 화음의 배열 구조들이 각 곡에서 특징적으로 나타나고 있으며 음폭은 2도나 3도의 좁은 진행이 많고 성악성부의 음역은 한 옥타아브에 준하고 있으며 리듬이 성악성부는 다양한 변화를 가져오는 편이나 반주 리듬은 많은 변화를 가져오지 않는다. 조성은 교회 선법적인 요소가 나타나는 곳도 있고 7화음 9화음의 진행과 반음계적 전조 이명동음 전조를 통해서 먼조로 갑작스럽게 전조하며 또 전조가 잦고 있으나 이러한 화음연결은 전조의 전통적인 방법에 구애되지 않는 근대적인 어법에 의한것이라고 할 수 있다. 다시 말해서 Faure′의 각 곡에서는 프랑스인 특유의 서정성 간결성 그리고 과장없는 표현이 특징적이며 여기에 대담한 화성 성악성부와 독립적으로 진행되면서도 시의 분위기를 제공해주는 피아노반주부등 당시 상징주의 시의 성격을 잘 살리고 있으며 다음에 오는 Debussy의 인상주의를 선구하고 있다.;France is the country which has a long tradition and history of music, especially the secular song, the Chanson, earlier than in the other countries, from the 13th century, Troubadour and Trouvere developed the Chanson in French words and this secular song spreaded into the other European countries. In the 14th and 15th centuries, the famous composers, such as Dufay and Binchois continued to write Chansons. In the 16th century, many composers developed a new kind of Chanson which became the ancestor of the early instrumental music, the Canzona. In spite of this long tradition, in the 17th and 18th centuries, the composers concentrated on writing operas, consequently the secular song could have developed during these period. It was the latter half of the 19th century that the art song of Schubert, The Lied, flourished in France and led the French art Song, the Me´lodie, Faure´, Duparc, and Debussy was the important composers of the Melodie during this period. Faur´e who was one of the predecessors of the Me´lodie in French idiom, wrote about 100 songs based on the poems of his fellow poets, such as V. Hugo, Sivestre, Vaudlaire, Verlaine etc. Especially, with the symbolist poet, Verlaine, Faure´ was able to write such a beautiful songs, La Boune Chanson. In this paper, the 5 songs based on the Verlaine's poems, "Clair de Lune" "Mandoliner" "En Sourdine" Green" and "Prison" has been discussed for the reason they anticipated the "La Bonne Chanson." After the examination, the following conclusions to have been extracted, each song has close relationship and fo11ows the structure of the poem on which it is based. The piano parts progress independently from the vocal parts and evoking the moods of the poem. From the melodic line, the use of the Church Modes found frequently and the 7th, 9th, 11th chords are not infrequently. The basic texture is homophonic but the independent lines between the melody and the piano part create contrapuntal texture in many places. The prevailing characteristics of the songs are particular lyric sense and brevity which exhibit truly French spirit. There are no attempt for exaggerate expression. These Songs are the precednet of the impressionism which follows in the next generation by Debussy.
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