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Palestrina의 Pope Marcellus Mass의 분석연구

Title
Palestrina의 Pope Marcellus Mass의 분석연구
Other Titles
(THE) SUTDY AND ANALYSIS OF PALESTRINA'S POPE MARCILLUS MASS
Authors
김혜경
Issue Date
1985
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
PalestrinaPopeMarcellusMass
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
Palestrina의 작품은 교회음악 양식의 최고의 완성품으로서 그의 작품 양식은 미사곡에서 가장 특징적으로 나타난다. 본 논문에서 다룬 그의 Pope Marcellus Mass는 16세기 반종교 개혁 운동에서 교회의 다성음악을 추방하기 위해 제안된 거론들에 대한 증명으로서 Trent 회의에 회부된 실험적 작품으로 다성음악을 구출하는데 큰 공헌을 한 작품이다. 이 Pope Marcellus Mass로 인해서 Palestrina는 16세기 교회음악의 대표적인 작곡가로서 확고한 위치를 굳혔으며 그의 작품양식 또한 확립되었다고 할 수 있다. 따라서 본인은 Palestrina의 생애와 Pope Marcellus Mass가 작곡된 시대적인 배경 및 Mass의 특성을 간단히 살펴본 다음 분석면에서는 선법과 가사, 종지 대위법적 기법의 네가지 방법으로 연구해 보았다. 분석 결과는 다음과 같이 나타나고 있는데 즉, 1. 선법에서는 각 성부가 정격과 변격의 쌍으로서 대응관계를 이루고 있으며 가장 많이 사용된 선법은 Ionian과 Hypoaeolian이다. 2. 가사의 액센트는 선율의 고저, 리듬, 강박등에 중요하게 관련된다. 3. 종지는 완전 정격종지가 가장 많이 나타나며 다음으로 변격종지가 많고 가종지, 반종지, 불완전 정격종지 그리고 변형된 변격종지는 드물게 나타나고 있다. 종지에서의 화음은 근음, 3음, 5음으로 되어 있다. 근음은 2중 근음과 3중 근음으로 되어 있고 3음과 5음은 이중되거나 생략되기도 한다. 종지에서의 불협화음은 경과음, 보조음, 당김음등으로 나타나서 항상 순차해결하고 있으며 도약했을 경우에는 순차진행하거나 같은 협화음으로 가고 있다. 5도와 8도는 주로 강박과 악박에 나타나며 병행 3도는 연속적으로 3번이상 나타나고 있다. 그리고 Bass에서는 가끔 성부가 교체되고 있다. 4. 대위법적 기법에서는 선율의 유사, 반행, 역행, 역반행의 4가지 모방형태와 리듬의 축소, 확대 그리고 Canon, Stretto등이 나타나며 또한 각 성부의 선율들은 부분적으로 모방형태에서 벗어나고 있다. Gloria와 Credo에서는 단성적인 형태와 다성적인 형태가 함께 나타나며 단성적인 형태는 주제로서, Gloria와 Credo의 각 악장은 이러한 주제들로 시작하고 있다. 그리고 Kyrie Ⅰ의 주제는 Agnus Dei Ⅰ에서 다시 나타나고 있다. 이상과 같은 분석 결과로서 Palestrina의 Pope Marcellus Mass에서는 선법음악과 조성음악의 화성적인 두 요소가 양립하고 있으며 대위법적 기술은 그의 작품양식의 특징이 된다고 결론 내릴 수 있다.;Palestrina's works are the absolute perfection of church music style and the style of his works is well reflected in him Masses. His Pope Marcellus Mass treated in this treatise was an experimental work which was sung for the council of Trent in an attempt: to Counter the assertions proposed to expel polyphony from the church in the Counter-Reformation of the sixteenth century, and thus contributed to its rescue. It can be said that Palestrina, with the style of his works, established his position as the representative composer of the sixteenth century. Therefore, in this treatise, I studied his life, the background of the period in which the Pope Marcellus Mass was composed, and its main characteristics. In addition, I also analyzed it in respect to its mode, text, cadence and contrapuntal technique. The results of my analysis are as follows; 1. The modes in each voice are partly plagal and partly authentic which are used in pairs, and the Ionian and Hypoaeolian modes are the most frequently used. 2. The accent of its text is significantly related to the pitch, rhythm and strong beat of the notes. 3. The Perfect Authentic Cadence, was most frequently used. The Plagal Cadence was used less frequently; and Deceptive Cadence, Half Cadence, Imperfect Authentic Cadence, and transformed cadence were scarcely used at all. The chord of the cadence consists of a root, third and a fifth; the root is generally doubled or trebled, the third and the fifth are often doubled or omitted. The position of the chord consists of the root position and the First Inversion, and the Second Inversion is seldom used except as a Passing Tone. The dischord of the cadence is made by use of a Passing Tone, a Neighboring Tone and Syncopation, and is resolved step by step. Especially when it leaps, it is solved by stepwise consonance. Fifths and Octaves are mainly used in strong beats and weak beats, and the bass parts are sometimes crossed. 4. In his contrapuntal technique, imitative style, such as analogy, inversion, retrograde, and retrograde inversion of melody, diminution and augmentation of rhythm, canon and stretto is used. The melody of each voice part is partly independent in the imitative form, ana has the form mixed with monophony and polyphony in the Gloria and Credo mouvements. The polyphony is a theme, with which each section of Gloria and Credo begins, and the theme of Kyrie was used also in Agnus Dei I. Therefore, it can be said that Palestrina's Pope Marcellus Mass has element of modality and harmonic element of tonality, and that coutlpuntal technique is the main characteristic of Palestrina's style.
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