View : 12 Download: 0

Program된 학습지도방안과 전통적인 학습지도 방안에 의한 감상지도의 비교연구

Title
Program된 학습지도방안과 전통적인 학습지도 방안에 의한 감상지도의 비교연구
Other Titles
COMPARATIVE STUDYS BETWEEN THE PROGRAMMED INSTRUCTION AND THE CONVENTIONAL ONE IN MUSIC APPRECIATION CLASS
Authors
申敏煐
Issue Date
1984
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
Program학습지도방안감상지도
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
本 論文은 音樂敎育에 있어서 가장 基礎가 되고 있는 鑑賞活動을 보다 더 效果的으로 指導할 수 있는 方法을 모색하고자 하는데 그 目的을 두고 있다. 즉, 음악감상이란 經驗과 體驗의 과정을 통하여 그 전체적인 目的이 達成되는 것이므로 음악감상교육에 있어 감상하는 방법과 감상을 지도하는 방법은 매우 중요하다고 할 수가 있다. 이에 本 硏究는 이 目的을 遂行하기 위하여 全羅北道 全州에 所在하고 있는 K여자고등학교 1학년과 2학년에서 각각 4개학급을 選定하여 연구대상으로 하고 Program된 학습지도방안과 전통적인 학습지도방안에 의해 감상지도를 한후 듣기 평가 문제를 통하여 학습 성취도에 관한 有意度를 檢證(Z-檢證) 하였다. 이상과 같은 실험방법에 의하여 다음과 같은 結論을 얻게 되었다. 1. 감상학습에 있어서 각 指導方案을 감상전 지시사항 - 감상 - 감상후의 토론으로 구성한 Program된 학습지도방안의 學習成就度가 전통적인 학습지도방안의 학습성취도 보다 높았다. 2. 감상학습에 있어서 반복학습법과 視覺敎材를 活用한 Program된 학습지도방안의 학습성취도가 전통적인 학습지도방안의 학습성취도 보다 높았다. 3. 감상학습에 있어서 綜合-分析-綜合의 段階的인 감상방법에 의한 Program된 학습지도방안의 학습성취도가 전통적인 학습지도방안에 의한 학습 성취도 보다 높았다. 따라서 감상교육에 있어서 보다 높은 학습성취도를 위하여 Program된 학습지도방안이 많이 활용되어지기를 바라는 바입니다.;The purpose of this thesis is to find the effectiveness of the programmed instruction. This programmed instruction is designed to conduct in the music appreciation class which is virtually reflected in the general music class. In this research the programmed education method and the conventional one were compared through listening ability test. The effect of both method are analyzed statistically by Z-testinq. 480 students of K girls high school in Jeonju (the first grade 240, the second grade 240) were selected as a sample. The results are as follows: Firstly, the programmed education method which consists of orientation, appreciation and discussion showed the better effects than the conventional one. Secondly, the programmed method of chart and repeated education showed the better effects than the conventional one. Thirdly, the programmed multi-stage method of synthesis-analysis-synthesis showed the better effects than the conventional one.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE