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Gregorio 聖歌의 旋法과 旋率形에 관한 考察

Title
Gregorio 聖歌의 旋法과 旋率形에 관한 考察
Other Titles
Survey on the mode and the type of melody line if Gregorian Chant
Authors
龍光淑
Issue Date
1986
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
Gregorio성가선법선율형
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
This study aims at the research and analysis on the relation between the type of melody line and each mode of Gregorian Chant. Scores for the analysis were chosen from Liber Us-ualis. It was analysized by the form of melody, the kind of cadence, the relation between the words and the melody, and the character of mode in each chant. On the basis of these analysis, the summary is as follows ; First, the melody line in Gregorian Chant is an irregular one which uses free rhythm consisting of duple beat or triple beat in accordance with the form and the structure of the text. This is different from the melody line in tonal music which has a limited beat and regular rhythm. Second, the texts of Gregorian Chant are written in Latin. The rhythm of the words (accents) are harmonized with the rhythm of the melody line, and the contents of the words are also harmonized with the Gregorian rhythm (Arsis and Thesis). Third, a choice is made of the eight modes in accor-dance with the textual content and the melodic line is varied. Fourth, the cadence makes for the peculiar character of each melody. There are used so various cadence to divide the phrases in a music that it is possible to change the mode infinitively and to express the melody freely, which means it is different from the uniform harmonic cadence in tonal music.;본 논문은 그레고리오 성가(Gregorian Chant)의 선율형과 각 선법과의 관계를 분석 연구한 것으로 선법성 ( Modalism )에 관한 고찰이다. 분석에 사용된 악보는 Liber Usualis에서 선택하였으며 각 성가는 선율의 형식, 종지의 종류, 가사와 선율과의 관계, 선법의 성격등을 분석하였다. 분석내용을 요약하면 아래와 같다. 첫째, 그레고리오 성가의 선율은 조성적인 음악의 선율에서와 같이 정해진 박자와 그 박자에 따른 규칙적인 리듬과는 달리 시(詩)의 형식과 구조에 따라 2박자와 3박자의 자유로운 리듬을 혼용하는 불규칙적인 선율이다. 둘째, 가사는 라틴어를 사용하고, 가사의 리듬(악센트)과 선율의 리듬이 일치하며 가사의 내용과 선율의 동률(動律)이 일치하고 있다. 세째, 여덟가지 종류의 음계 ( 8선법 )를 가사의 내용에 따라 선택함으로 선율의 성격과 표현에 다양성을 갖게 된다. 넷째, 종지형은 각 선법에 따른 고유한 성격을 만들며, 한 곡에서도 각 프레이즈 ( Phrase )를 구분하는데 다양한 종지형을 사용하고 있어 조성음악의 획일적인 화성적 종지형과는 달리 무한한 선법전환의 가능성을 내포하기에 표현이 자유롭다.
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교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
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