View : 34 Download: 0

중학수학에서의 함수개념지도에 관한 연구

Title
중학수학에서의 함수개념지도에 관한 연구
Other Titles
(A) study on how to teach the concepts of functions in middle school mathematics
Authors
沈蓮旭
Issue Date
1986
Department/Major
교육대학원 수학교육전공
Keywords
중학수학함수개념수학교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
本 論文은 中學校 수학과정에서의 함수지도를 위하여 1973年 8月에 공포되었던 제 3 차 중학교 수학과 교육과정에 의해 사용되었던 교과서와 1981 年 12 月에 공포된 제 4 차 중학교 수학과 교육과정에 의해 사용하고 있는 교과서의 함수 단원을 발췌하여 비교하고, 현행 교과서의 미비점을 보완하여 중학생의 학습능력에 적절한 함수의 지도방안을 제시한 것이다. 現代수학에서 함수의 개념은 매우 중요하고, 거의 모든 분야에 적용되고 있음을 생각할 때, 중학교 교육과정에서 함수의 개념을 명확히 이해시켜, 여러 가지 문제를 함수적으로 사고하는 능력을 지도하는 것은 대단히 중요한 일이라 본다. 本 硏究는 현장에서 학생들을 지도함에 있어 여러 문제점을 고려하여 보다 쉽고, 이해하기 적절한 함수의 지도방안을 제시하여 학생들을 지도하는데 도움을 주고자 하는 목적으로 착수하였다. 이와 같은 연구를 하기 위하여, 첫째, 1973 年 개정된 교육과정에 의해 사용되었던 舊 교과서와 1981 年 개정된 교육과정에 의해 사용하고 있는 新 교과서에서 함수단원을 발췌하여, 목료面, 구성面, 내용面을 비교하였고 둘째, 現行 교과서의 미비점을 보완하여 학생들의 이해를 돕는 적절한 함수지도방안을 제시하였다. 연구결과, 함수단원에서는 현행 교과서가 구 교과서보다 내용면, 구성면에서 보다 이해하기 쉽고 적절하게 편찬되어 있음을 알 수 있었고 함수를 지도하는 데 몇가지 보완점을 고려하여 중학교 각 학년의 계통성에 초점을 두고 함수의 지도방안을 제시하였다.;This thesis has established the teaching guidelines of the function appropriate to middle school students by complementing the defects of the present textbook after extracting and comparing the unit of function used by the textbook in the fourth middle school mathematical course promulgated in December 1981 with the textbook in the third middle school mathematical course promulgated in August 1973 for the purpose of teaching the function of middle school mathematical course. In the modern mathematics, the concept of the function is very important and it is applied to almost all the fields. To teach the ability to think everything functionally by making the students understand the concept of the function in the middle school educational course is of utmost importance. This thesis is purported to help the teacher teach the students by presenting the more easy and more understandable teaching guidelines of the function in consideration of the various matters in point in the matter of teaching the students on the scene that is, in the classroom. For the purpose of implementing this kind of study, First, the unit of function was extracted from the new textbook used by the educational course revised in 1981 and from the old textbook used by the educational course revised in 1973, and the purpose, structure, and the contents were compared, and Second, the teaching guidelines of the function was presented which is helpful to the students by complementing the defects of the existing textbook. As a result of this study, we could see that the existing textbook was edited more easily understandable and appropriate than the old textbook in the contents, structure, and the teaching guidelines of function was established focused on the systems of each year course of middle school in consideration of various matters to be complemented in the teaching of function.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 수학교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE