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교회음악을 통한 청소년 정서변화에 관한 연구

Title
교회음악을 통한 청소년 정서변화에 관한 연구
Other Titles
Changes in Adolescents' Affect and Emotion through Church Music
Authors
김면정
Issue Date
2006
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
정현주
Abstract
Music education helps to facilitate various developmental areas through music activities and allow to experience behavioral changes and self-actualization. Such process meets therapeutic goals as well. Children and adolescents benefit in a great deal from taking music education and therapy in the educational setting as the interventions facilitate their cognitive training and psychological stability in learning and academic achievement. Therefore, the purpose of this study was to examine how adolescents benefit from church music in their emotional stability as they go through difficult times with the emphasis of song psychotherapy methods and their premise. The research questions posed in this study was to see whether the adolescent experienced increased self-esteem and emotional stability, secondly, what are the circumstances that the adolescents seek church music. The survey was developed to examine the research questions, which were distributed to four churches with different denomination. To each church, 140 surveys were sent and a total of 400 survey were returned. Each item were analyzed for its frequency and percentile. The results indicated that they experience emotional and psychological stability when they are going through inner crisis(ego-problem, wounds, negative memory, repression, anxiety, stress, self-consciousness, negative relationship, guilty-consciousness, fear, sorrow, vanity, etc) and 85% responded that they experience healing in these circumstances by listening to church music. The results supported that church music has effective therapeutic function in aleviating psychological and emotional hardship. Also the results imply that when church music are used for music therapy and education purposes, it will provide therapeutic processes for adolescent as they are going through dynamic developmental stage. Church music will certain function to help their emotional and psychological domain and allow them to use their own inner resource in everyday life.;음악교육은 다양한 음악적 활동을 통하여 인간의 다양한 발달 영역에서의 기능을 향상시키고 바람직한 행동변화를 유도하여 자아실현을 도와주는 면에서 음악치료적 기능을 담당한다. 특히, 발달 과정에 있는 유소년과 청소년들의 신체적, 인지적 발달에 기여할 수 있기 때문에 학교 현장에서는 학생들의 정서적 안정과 학습능률 향상을 위해 음악치료와 음악교육적 연계에 대한 요구가 높아지고 있다. 따라서 본 연구는 미완의 인격체로서 가변적 요인을 내포하고 있는 불안한 시기의 청소년들이 교회음악을 통해 어떠한 정서적 변화를 경험하는지 노래 심리치료의 기능과 원리를 통해 접근하는 것에 연구 목적을 두었다. 구체적으로 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 교회음악이 청소년의 자존감 향상 및 정서적 안정과 연관이 있는지를 알아보고자 하였다. 둘째, 청소년들이 어떠한 상황에서 교회음악의 심리 ․ 정서적 변화를 경험하는지를 알아보고자 하였다. 연구 방법은 수도권 소재의 교단이 다른 4개 교회의 교회학교 중 ․ 고등부 각 교역자와 교사님들께 허락을 얻어 성경공부와 찬양 연습시간을 이용하여 140부씩 총 540부의 설문지를 배포하여 427부를 회수하였고, 그 가운데 유효한 설문지 400부를 대상으로 내용을 분류하여 응답에 대한 빈도(개수)와 백분율(%)로 자료를 분석하였다. 그 결과 청소년들은 교회음악을 통해 내적인 정화와 수정, 회복의 치유적 변화로 자존감 향상 및 정서적 안정을 85% 이상의 청소년들이 경험하는 것으로 나타났다. 또한 내적인 위기 상황(자기 자신과의 문제, 과거의 상처나 상한 마음, 고통스런 기억, 억압, 불안, 스트레스, 열등감, 인간관계, 죄책감, 두려움, 슬픔, 무가치함 등)에서 교회음악을 통해 심리 ․ 정서적 안정감을 느끼는 것으로 응답하였다. 본 연구의 결론은 청소년들에게 심리 ․ 정서적 안정과 성장 및 강화적 수단으로서 치유기능을 가진 교회음악을 음악치료교육과 결부시켜 음악활동을 적용한다면, 청소년들의 심리 ․ 정서적인 면에 강하게 작용하여 그들의 주체성 확립과 더 나아가서 그들의 일상생활과 인격 전면에까지 긍정적으로 영향을 미칠 수 있음을 시사해준다.
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교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
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