View : 59 Download: 0

성인 학습 이론에 기초한 비전공 성인 피아노 지도 연구

Title
성인 학습 이론에 기초한 비전공 성인 피아노 지도 연구
Other Titles
Study of Piano Teaching Methods for Non-professionals based on Adult Learning Theory
Authors
남소라
Issue Date
2006
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
문경숙
Abstract
인간은 욕구충족을 위해 끊임없이 노력하며 다양한 방식으로 학습한다. 인간은 아동기의 교육과정을 거쳐 성인이 되면서 여러 가지 요구와 필요에 의해 학습에 대한 동기를 부여 받는다. 자아실현을 위한 내면적인 충족을 위해서 음악교육은 매우 중요한 역할을 하게 된다. 그 중에서 피아노는 가장 기초적이고 광범위한 음악적 경험들을 제공하는 악기로써 성인들에게 중요한 학습도구로 활용된다. 이러한 측면에서 성인 피아노 교육에 대한 개념 정리와 교육방법에 대한 새로운 패러다임의 접근이 필요하다고 본다. 본 연구의 목적은 성인 학습 이론을 피아노 교육에 적용하여 제시함으로써 보다 효과적인 성인 피아노 교육이 이루어지도록 하는데 있다. 페다고지(Pedagogy)와 앤드라고지(Andragogy)의 개념적 차이를 근거로 성인 피아노 교육을 7단계의 프로그램으로 제시하고 성인의 자기 주도적인 특성을 바탕으로 자기 주도성 단계에 따른 피아노 연습 전략을 제시한다. 본 연구의 연구방법은 성인 학습 이론인 앤드라고지(Andragogy)이론과 자기주도 학습(Self-directed learning)이론의 기본개념과 구성요소를 분석하고 문헌 연구를 통해 성인 피아노 학습에 적용방안을 모색하였다. 앤드라고지 학습 단계에 기초하여 성인 피아노 학습 단계를 7단계로 제시하면 다음과 같다. 첫째, 피아노 학습을 위한 환경 조성 단계 둘째, 상호계획을 위한 피아노 학습 조직 구성 단계 셋째, 피아노 학습에 있어서의 요구와 필요 진단 단계 넷째, 피아노 학습 목표 정의 단계 다섯째, 피아노 학습 활동 유형 계획 단계 여섯째, 피아노 학습 활동 시행 단계 일곱째, 피아노 학습 평가와 학습요구 재진단 단계 또한 성인의 자기 주도적 특성을 인정하고 피아노 학습을 위한 자기 주도성 측정 방법을 제시하였다. 이에 따른 자기 주도성 정도에 따라 4단계의 학습자에게 제시될 수 있는 연습 전략을 모색하였다.;Mankind has always strived to satisfy their desires and has always learned by using many different methods. Through the childhood education process, adults are motivated to learn to fulfill various requests and needs and strive for self-realization. Music education is unique from other forms of adult learning in that it provides an aesthetical experience. The piano, being one of the most foundational instruments, and provides a broad musical experience, serves as a extremely important music learning tool for adults. In this light, education theory for piano teaching for adults need to be studied using a more methodological approach. This study explores efficient plans for adult piano guidance based on learning theory based on the conceptual differences between pedagogy and andragogy. Further, the purpose of this study is to teach the piano to adults more efficiently and effectively by considering the specific characteristics of adult learners by formulating a strategic guidance and practice plan based on the varied degree of self-directed character of adults. The methods for this study include analysing the fundamentals and constituents of the andragogy and self-directed learning theories and through research, presented the level of learning of each subject. This study also finds the connection between the above mentioned adult learning theories and musical experience activities and explores plans that can be utilized in adult piano learning. The results of the study are as follows. First, a teaching plan for teaching piano to adults need to be different from teaching piano to children in both theory and purpose in consideration of the unique characteristics of adult learners. Second, in order for piano teaching to occur in accordances to the needs and requests of the adult learner, strategic learning stages need to be planned. Third, the adult learner must be a participant in all the stages of piano education. Fourth, an appropriate practice plan must be presented considering the specific degree of self-direction characteristics is of each adult learner. Through this study we came to learn the science of adult learning theory applied to adult piano education and strongly felt that more active research is necessary for more effective adult piano education. The researcher also hopes that this study provide as foundational material for future adult piano education studies in Korea.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE