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경기도 고양시 소재 중학교의 전통음악 평가 실태조사

Title
경기도 고양시 소재 중학교의 전통음악 평가 실태조사
Other Titles
A Survey of the Assessment on the Korean Traditional Music at the Junior High Schools in Goyang City of Gyeonggi-do
Authors
김은주
Issue Date
2006
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김미숙
Abstract
이 연구는 중학교 음악과의 수행평가에서 전통음악과 관련된 내용을 평가하고 있는지, 그리고 전통음악분야를 평가할 때 어떤 방법으로 평가하고 있는지 그 실태를 밝히는 것을 목적으로 한다. 먼저 이론적 배경에서는 문헌연구방법을 통해 ‘음악교육의 평가’와 ‘전통음악교육과 평가’로 나누어 음악과의 특성에 기초한 음악과 평가의 개념 및 특성과 음악과 수행평가의 방향, 음악과 수행평가의 유형을 살펴보고, 전통음악의 정의, 전통음악교육의 의의, 중학교 7차 교육과정에 나타난 전통음악 관련 학습내용과 평가내용, 중학생의 발달적 특성과 전통음악교육 등을 고찰하였다. 실태 분석에서는 경기도 고양시의 중학교 음악교사에 대한 설문지와 전화인터뷰를 통해 중학교 음악과 수행평가 중 전통음악에 대한 평가가 시행되고 있는 실태를 조사하여 이를 문항별로 분석 및 평가하였다. 설문지 내용은 응답자의 인적사항, 응답자의 전통음악에 대한 소양을 묻는 문항, 올해 실시할 수행평가에 대한 문항, 전통음악 평가에 대한 응답자의 의견을 묻는 문항으로 구성되었으며, 설문지는 31개 중학교 64명의 음악교사에게 배부하여 회수된 것은 26개교 40부이며 회수율은 62.5%이다. 인적사항이나 전통음악에 대한 소양을 묻는 문항․전통음악 평가에 대한 의견을 묻는 문항은 응답자별로 빈도수를 집계하여 분석하였고, 올해 실시할 수행평가에 대한 문항은 동일 학교의 동일 학년에 똑같이 적용되는 것이므로 각 학교의 학년별로 집계하여 분석하였다. 그 결과 가창영역에서는 전통음악이 거의 평가되지 않고 있었고, 기악과 창작영역에서는 각각 43.6%와 30.8%가 전통음악을 평가한다고 응답하였으며, 감상영역에서는 75.6%가 전통음악 내용을 평가하고 있다고 응답해 가장 높은 비율을 보였다. 이를 다시 학교별 위계에 따라 종합하면 고양시 중학생의 대부분이 중학교 과정 3년 동안 전통악곡의 가창 평가를 경험하지 못하는 반면, 전통음악과 관련된 감상 평가를 한 번 이상 경험하며, 기악과 창작 영역의 경우는 절반 가까운 학생들이 전통음악과 관련된 내용의 평가를 경험한다고 할 수 있으며, 가창 영역을 제외하고는 생각보다 많은 응답자가 전통음악 내용을 포함한 평가를 실시하고 있는 것으로 조사되었다. 학년 초 수행평가 계획을 수립할 때 전통음악에 대한 균형 있는 안배를 고려해야 한다는 응답은 97.5%였으나 실제로 고려한다는 응답은 72.5%로 나타났다. 전통음악에 대한 균형 있는 안배는 중학교 3년간의 평가내용을 고려하기보다는 1년간의 평가내용을 횡적으로 고려하고 있었으며, 전통음악을 평가하지 않는 이유로는 교사의 교수능력 부족을 주된 원인으로 꼽았다. 이에 대한 대안으로 전통음악 연수 기회 확대와 전통음악 강사풀제 활성화가 가장 시급한 것으로 조사되었다.;Starting from 1999, junior high schools have carried out achievement evaluations conforming to the 7th national curriculum for eight years. As the curriculum sets its roots down, assessments of its respective activity fields have been made. This study has been taken up to inquire whether it has been performed to balanced assignment about traditional music in aspect of assessment contents. Thus, the purpose of this study is to present whether junior high schools evaluate matters related to traditional music in performance assessments. Also, to show how the field of traditional music is evaluated. The theoretical background has been considered by separating it into 'the assessment of music education' and 'the assessment of traditional music education' according to documental research methods. First of all, the conception and specialty of music assessment, the direction of music performance assessment, the types of music performance assessment have been mentioned. Then, the definition of traditional music, the significance of traditional music education, conents of study and evaluation related to traditional music in the 7th curriculum of junior high schools, and traditional music education according to the developmental features of a junior high schooler have been observed. In the analysis of the current situation, questionnaires and phone interviews with junior high school music teachers in Goyang city of Gyeonggi-do have been analyzed by each question. The questionnaires were distributed to 64 music teachers from 31 junior high schools. And 40 copies were retrieved from 26 schools, announcing the recovery rate at 62.5%. And the answers of this questionnaires is totaled a different unit by the specific character of each question. The results showed that traditional music was mostly not evaluated in singing. In the instrumental and creative fields, 43.6% and 30.8% respectively answered that traditional music was evaluated. When asked whether traditional music was evaluated in music appreciation, the highest percentage of 75.6% answered yes. Putting all this together according to school rankings, it can be said that the majority of junior high schoolers in Goyang city do not experience singing evaluation of traditional music pieces. On the other hand, students experience the evaluation of traditional music appreciation more than once. Moreover, about half of the students can be said to experience evaluations in instrumental and creative traditional music. On the whole, apart from the singing field, more respondents than expected answered that traditional music was evaluated. 97.5% answered that traditional music must be appropriately included in plans of assessment made in the early quarters of the scholastic year. However, only 72.5% said they actually figured it in the plan. Meanwhile, a balanced distribution of traditional music was thought to be focused on an extensive inquisition of many schools for a year rather than a thorough examination of one. As for the reason why traditional music was not evaluated, the lack of instruction ability was recognized as the main reason. The increase in training opportunities and the activation of the instructor pool system for traditional music were counted as urgent alternative proposals.
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