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독서치료 프로그램이 초등학교 저학년 아동의 자아존중감 및 학교생활 적응에 미치는 영향

Title
독서치료 프로그램이 초등학교 저학년 아동의 자아존중감 및 학교생활 적응에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of a Bibliotherapy Program on the Self-Esteem and School Adjustment of Lower Graders at Elementary School
Authors
서나라
Issue Date
2006
Department/Major
교육대학원 상담심리전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
안현의
Abstract
본 연구는 독서치료 프로그램이 초등학교 저학년 아동의 자아존중감과 학교생활 적응에 미치는 영향을 알아보고자 하는데 그 목적이 있다. 독서치료는 문학작품에 대해 비판적이고 심미적인 안목을 갖게 해 준다는 기초 교육적인 측면에서의 가치를 가지며, 아동에게 즐거움 속에서 가르침을 주고 자아인식을 할 수 있도록 도와주어 사회화 과정을 촉진시키는 역할까지 수행한다. 그러므로 본 연구에서는 아동의 자아존중감과 학교생활 적응을 높일 수 있는 기존의 개입들을 살펴보고, 여러 개입들 중에서 Doll & Doll(1997)이 제안한 활동과 김현희 외(2003)가 개발한 독서치료 프로그램을 기본으로 하여 저학년을 위한 독서치료 프로그램을 설계하여 적용하였다. 독서치료 프로그램이 초등학교 저학년 아동의 자아존중감과 학교생활 적응에 어떤 영향을 미치는지 알아보기 위해 다음과 같이 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 독서치료 프로그램의 시행 정도가 초등학교 저학년 아동의 자아존중감에 어떤 영향을 미치는가? 둘째, 독서치료 프로그램의 시행 정도가 초등학교 저학년 아동의 학교생활 적응에 어떤 영향을 미치는가? 위의 연구 문제를 해결하기 위하여 서울시에 위치한 S초등학교 1학년 세 학급의 아동들을 연구대상으로 선정하였다. 2005년 10월 31일부터 12월 10일까지 6주간 총 12차시에 걸쳐 실험집단에서는 독서치료 프로그램을 실시하였고, 비교집단에서는 읽기 활동만 실시하였으며, 통제집단에는 어떠한 처치도 제공하지 않았다. 아동의 자아존중감과 학교생활 적응의 향상 정도를 검증하기 위해 실험, 비교, 통제 집단에 사전과 사후 검사를 실시하였으며, 수집된 자료는 공변량분석을 실시하여 통계처리를 하였다. 본 연구의 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 독서치료 프로그램을 실시한 실험집단은 자아존중감이 통계적으로 유의미하게 향상되었다(ρ<.01). 또, 비교집단의 자아존중감이 통제집단과 비교해서 사전검사보다 사후검사에서 더 많이 향상되었다(ρ<.05). 이는 자아존중감과 관련된 주제의 책들을 읽음으로써, 비교집단의 아동들에게 책 속 인물들과의 동일시 및 전이가 일어나 자아존중감의 변화 정도가 통제집단보다 더 큰 것으로 보인다. 둘째, 독서치료 프로그램을 실시한 실험집단은 학교생활 적응이 통계적으로 유의미하게 향상되었다(ρ<.01). 이 경우에는, 비교집단의 학교생활 적응이 통제집단과 비교해서 유의미한 차이를 보이지 않았다. 이는 비교집단에서 선정된 작품을 읽는 활동을 통해 스스로에 대한 존중감 및 사랑하는 마음을 갖는 인식의 변화는 이루어졌지만, 실제 학교생활 장면에서 적응해야 하는 행동적 적용은 단기간의 독서 활동만으로 이루어지지 않았다고 볼 수 있다. 이를 토대로 본 연구에서 사용된 독서치료 프로그램은 초등학교 저학년 아동의 자아존중감과 학교생활 적응에 유의미한 효과가 있다고 결론을 내릴 수 있다. 또한 비교집단과 통제집단과의 비교를 통해서, 저학년 아동에게 자아존중감이나 학교생활 적응을 돕는 도서를 읽을 수 있는 기회를 주되, 내부적인 통찰과 적용이 일어날 수 있도록 장기간 실시하는 것이 필요하다는 시사점을 얻을 수 있다. 본 연구는 6주 동안 단기적으로 실시하였기 때문에 장기적인 연구가 요구되며, 독서치료 프로그램이 저학년 아동들에게 미치는 효과를 다양한 측면에서 검증할 수 있는 후속연구가 필요하다. 본 연구 결과와 관련하여 좀 더 광범위한 표본들과 다양한 변인들을 사용하고 외부 변인들의 효과를 통제하며, 집단의 크기 및 평가도구를 좀 더 다양하게 적용한다면 연구의 효과에 대한 일반화가 가능할 것이다.;The purpose of the study was to examine the effects of a bibliotherapy program on the self-Esteem and school adjustment of lower graders at elementary school. Specific goals of the study were to verify the effects of a bibliotherapy program on the self-esteem of lower graders at elementary school, and also to verify the effects of a bibliotherapy program on the school adjustment of lower graders at elementary school. To tests these specific goals, three classes were chosen as the experimental group, comparative group and the control group. Children in the experimental group took part in a bibliotherapy program. This program was consisted of 12 sessions(sixty minutes per session) and progressed from October, 31st, 2005 to December, 10th, 2005. The bibliotherapy program used in this study was prepared by this researcher based on Kim, Hyun Hee et al.(2003)'s Bibliotherapy Program and Doll & Doll(1997)'s Follow-Up Activities. The instruments of the measurement were Self-Esteem Scale(Harter, 1985; Self-Esteem Inventory; Kim, Hee Hwa, 1998) and School- Life Adjustment Scale(Kim, A Young, 2002). The data were analyzed by SPSS WIN 14.0 to compare the means, standard deviations and also by ANCOVA. The majors findings of the study were as follows. First, bibliotherapy program improved the self-esteem of lower graders at elementary school. In addition the planned reading of the selected books had a positive effect on the improvement of the children's self-esteem, compared with the children who did not read at all. Second, bibliotherapy program improved school adjustment of lower graders at elementary school. But the planned reading of the selected books did not have a positive effect on the improvement of the children's school adjustment, compared with the children who did not read at all. In other words, there was no significant difference statistically between the comparative group and the control group. The conclusions of this study were as follows. First, a bibliotherapy program was effective in improving the self-esteem level of the lower graders at elementary school. Second, a bibliotherapy program was effective in improving the adjustment level at school for the lower graders at elementary school. Further development and the application in this bibliotherapy program at a more diverse educational setting than can enhance children's self-esteem and adaptation to school life were suggested.
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