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문해발달에 대한 유치원 교사의 신념, 문해활동과 갈등요인에 대한 연구

Title
문해발달에 대한 유치원 교사의 신념, 문해활동과 갈등요인에 대한 연구
Other Titles
A Study on Early Childhood Teachers' beliefs in Children's Literacy and practice and the cause of coflict from the view of Whole Language Approach
Authors
허윤선
Issue Date
2006
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이기숙
Abstract
본 연구의 목적은 현직 유치원 교사가 가지고 있는 문해 발달에 대한 교사의 신념을 알아보고, 교사의 신념과 문해 교육의 실제와의 관계는 어떠하며, 신념과 실제 간의 갈등 정도 및 그 원인을 알아보는 것이다. 이러한 연구 목적에 따른 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 1. 유아의 문해 발달에 대한 교사의 신념은 기관의 유형, 교사 경력, 교사학력에 따라 어떠한가? 2. 교사의 문해 교육활동의 실제는 기관의 유형, 교사경력, 교사학력에 따라 어떠한가? 3. 유아의 문해 발달에 대한 교사의 신념과 문해 교육활동의 실제는 어떠한 관계가 있는가? 4. 유아의 문해 발달에 대한 교사의 신념과 교육활동의 실제간의 갈등 정도와 원인은 무엇인가? 연구 대상은 서울 및 경기지역의 유치원 교사 306명을 대상으로 설문조사를 하였으며, 연구 방법으로는 문해 발달에 대한 신념과 실제에 관한 질문지를 배부, 수거, 처리하였다. 자료분석은 t검증과 일원변량분석, 빈도와 백분율에 의한 χ² 검증을 실시하였고, 상관계수를 산출하여 분석하였다. 연구 문제에 대한 결과는 다음과 같다. 1. 유아의 문해 발달에 대한 교사의 신념은 학력과 교육기관 유형에서 유의미한 차이가 있었다. 학력이 높을수록 문해 발달에 대한 교사의 신념 점수가 높았고, 사립 유치원 교사보다 공립 유치원 교사의 문해 발달에 대한 신념 점수가 높았다. 2. 교사의 문해 교육활동의 실제는 교사의 학력에서 유의미한 차이가 있었다. 교사의 학력이 높을수록 문해 교육 활동의 실제에 대한 점수가 높았는데, 이것은 학력이 높을수록 문해 교육을 위한 교육활동을 더 많이 제공하고 있다는 것을 나타낸다. 3. 유아의 문해 발달에 대한 교사의 신념은 문해 교육의 실제와 정적상관을 나타냈다. 즉 문해 발달에 대해 높은 신념을 가진 교사들이 유아의 문해 학습을 위한 활동을 더 자주 제공하는 것으로 나타났다. 4. 유치원 교사가 인식한 문해 발달에 신념과 교육활동의 실제간의 갈등인식 정도는 높았으며 학력, 경력간에 유의미한 차이가 있었다. 갈등의 원인으로는 업무 및 단순 작업의 과중한 부담, 수준 교육의 어려움, 많은 유아수, 교사 연수의 부재, 흥미유발의 어려움, 학부모와의 갈등 등으로 나타났다.;The purpose of the study is to investigate the beliefs regarding emergent literacy, which kindergarten teachers who are working now have from the view of whole language approach. In addition, the relationship between teachers' beliefs and pratices, and the degree and the cause of conflict resulting from the inconsistency between them are also pursed. From this purpose, the questions of this study are as follows : 1. Are there any differences in teachers' beliefs regarding emergent literacy according to affecting factors, such as the type of educational organization, teachers' education level, and number of years of teaching. 2. Are there any differences in teachers' practices regarding emergent literacy according to affecting factors, such as the type of educational organization, teachers' education level, and number of years of teaching. 3. What is the relationship between teachers' beliefs and practices? 4. What is the degree and the cause of conflict resulting from the inconsistency between them? The subjects of this study were 306 kindergarten teachers in Seoul and Gyeonggi Province. The questionnaire developed by the reseacher about beliefs and practices regarding emergent literacy was used. The questionnaires' data was analyzed by t-test, one-way ANOVA and correlation. The results of this study are as follows : 1. There are significant differences in teachers' beliefs regarding emergent literacy, according to their educational levels and the type of educational organization where they work. The higher educational degrees they have earned, the higher the scores on the teachers' beliefs regarding emergent literacy are. And, the scores on the beliefs of public kindergarten teachers are higher than those of private kindergarten teachers. 2. There are significant differences in teachers' practices regarding emergent literacy, according to their educational levels. The higher educational degrees they have earned, the higher the scores on the teachers' practices regarding emergent literacy are, which means that teachers of higher educational levels provide children with more reading and writing practices than teachers of lower educational levels. 3. There is significant relationship between teachers' beliefs and practices. The higher beliefs regarding emergent literacy teachers have, the more reading and writing practices they provide to children. 4. The potentials of conflicts between educational beliefs and practices which the kindergarten teachers perceived are high, and have differences according to their educational levels and numbers of years of teaching. The conflict should have occurred due to shortage of time spent by overworking, difficulty of optimal education, high teacher/children ratio, lack of teachers' education, and difficulty of attracting children's interest as well as conflicts between teachers and parents.
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