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신문활용교육(NIE)을 통한 역사학습의 효과에 관한 연구

Title
신문활용교육(NIE)을 통한 역사학습의 효과에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Teaching Effect of History through NIE
Authors
허현정
Issue Date
2006
Department/Major
교육대학원 역사교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
Today, it is not much enough to learn history only with a textbook because the boundary of communities and countries has been destroyed, various incidents have happened and the volume of information has been exploded. Only by acquirement of knowledge or education by memory work through a textbook, it is difficult to cultivate an independent and creative person who can cope with the 21th century, the society of information, globalization and pluralism. Therefore, we need to use a newspaper as the second textbook, a lively material that can be collected easily in our surroundings to train human who have an ability to deal with the current society and future successfully. I have compared a history class using a newspaper with a conventional one using a only textbook on the point of effectiveness of learning history. I have studied the extent of motivation of the two classes and compared the academic achievement and also searched instructors' understanding in the class of NIE and the state of using it. To accomplish these purposes, first, I have examined the aim of history education and the importance of resources of learning by studying relevant documents and studied theoretically the NIE using newspapers as a material of learning and then gave history lessons to students by using newspapers. To analyse the effect, I made these hypotheses as follows. The history class using newspapers will be more effective on the student's motivation of learning than the conventional class relying on just textbooks. The history class using newspapers will be more effective on the student's achievement of learning than the conventional class relying on just textbooks. To test these hypotheses, this study has examined the second-year middle school students of 6 classes in Seoul and divided 3 classes each, and compared the 3 classes' students using newspapers with the rest students using only textbooks. I have made each group complete questionnaire and verified the motivation of learning and the effect of the NIE history class. In addition, I have examined the teachers' cognition and use of the NIE by the questionnaire. The results of this study are as follows. First, the newspaper-using class is very effective on the student's motivation of learning much more than the textbook-centered class and makes students have the continuing will to study. Second, the newspaper-using class obtains the higher achievement in the evaluation of student's work. Third, the newspaper-using class is effective on the instructor's understanding of the history class. The questionnaire of teachers shows that they acknowledge the effectiveness of the NIE class through the student's reaction and knowledge of history or object, function and response of it. These results show us that, First, history teachers must have an ability to make an usable textbook with newspapers and develop the method of using various mass media. Second, they have to make an effort to create the various methods of teaching and learning to raise the efficiency of class. Third, they have to co-operate each other and try to make an more efficient and high standard book by collaborating with related agencies.;오늘날처럼 지역과 국가의 경계가 무디어지고 시시각각으로 여러 사건이 일어나며 지식의 양이 폭발적으로 증가하는 현실에서, 교과서는 너무나 다소 한계를 안고 있다. 교과서 중심의 지식전달과 암기위주의 교육만으로는 21세기의 지식정보화 · 세계화 · 다원화 사회에 능동적으로 대처할 수 있는 자주적 · 창조적 인간을 기르기 어렵다. 그러므로 현재뿐만 아니라 미래사회에 효과적으로 대응하고, 바르게 살아갈 수 있는 능력을 지닌 인간을 기르기 위해서는 교과서 외에 우리 생활 주변에서 수집할 수 있는 각종의 생동적인 자료, 즉 신문을 교재로 활용하는 것이 필요하다. 따라서 본 연구는 신문을 학습 자료로 활용한 역사수업이 전통적 교과서 위주의 수업과 비교하여 과연 효과가 있는지를 연구하였다. 여러 가지 효과가 있겠지만 연구자는 학생들의 수업에 대한 동기 유발 정도와 수업 실시 후 형성평가 성취도 등을 비교하였고 또한 교사들의 NIE 수업에 대한 인식과 활용 상태도 알아보았다. 이러한 목적을 달성하고자 우선 문헌연구를 통해 역사 교육의 목적과 학습 자료의 중요성을 살펴보고 교과서 이외의 학습자료로 신문을 교육에 활용하는 NIE에 대해 이론적으로 고찰한 후, 신문 자료를 활용한 역사 수업을 실시하였다. 그 효과를 분석하기 위해 다음과 같은 가설을 설정하였다. <가설 1> 신문을 활용한 역사 수업은 교과서 위주의 전통적 수업보다 학생들의 학습 동기 유발에 효과적일 것이다. <가설 2> 신문을 활용한 역사 수업은 교과서 위주의 전통적 수업보다 학생들의 학업성취도면에서 효과적일 것이다. 위의 가설을 검증하기 위해 본 연구는 서울시에 소재한 중학교 2학년 6학급을 대상으로 신문 자료를 활용한 수업을 실시한 실험 집단(3학급)과 본래의 교과서 위주의 수업을 실시한 비교 집단으로 나누어 비교하였다. 각각의 집단에 설문지를 통해 학습 동기 유발 정도를 형성평가를 통해서는 학업 성취도를 중심으로 NIE의 역사 수업 효과를 검증하였다. 또한 교사를 대상으로 한 설문지를 배포하여 NIE에 대한 교사의 인식 및 현장에서의 활용 상태 등을 알아보았다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 신문 자료를 활용한 수업은 교과서 위주의 수업에 비해 학생들의 학습 동기 유발에 효과적이고 뿐만 아니라 다음의 학습에 대해 지속적인 욕구를 갖게 하는 것으로 밝혀졌다. 둘째, 신문 자료를 활용한 수업은 교과서 위주의 수업에 비해 형성평가 성취도가 높게 나타나는 결과를 얻었다. 2번 실시한 수업 모두에서 학업성취도 점수가 높게 나타나 성취도면에서도 효과가 있는 것으로 밝혀졌다. 셋째, 신문 자료를 활용한 수업은 교과서 위주의 수업에 비해 교사들의 인식도 효과가 있는 것으로 밝혀졌다. 교사들의 설문조사에서 NIE수업시 학생들의 반응이나 역사과 목표와 관련한 지식, 기능, 가치 및 태도에서 효과적임을 인식하고 있다는 결론을 얻었다. 이상의 결과에 따른 본 연구에서의 시사점은 첫째, 점차 역사 교사들이 신문을 교재화 할 수 있는 역량을 키워야 할 것이며 매체의 발달에 따른 활용 능력을 신장시키는 데 노력을 기울여야 할 것이다. 둘째, 수업에서의 활용도를 높이기 위한 다양한 교수 학습 방법을 개발하도록 관심을 기울여야 할 것이다. 셋째, 교사들이 서로 협동하고 다른 기관과 연계하여 효과적이고 보다 수준 높은 교재구성을 시도하도록 노력해야 할 것이다.
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