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아동의 문학평가능력 향상을 위한 비평적 감상문 쓰기 프로그램 개발

Title
아동의 문학평가능력 향상을 위한 비평적 감상문 쓰기 프로그램 개발
Other Titles
Development of a Writing Literary Criticism Instruction Program for Children`s Literature Evaluation Abilities Improvement
Authors
권성숙
Issue Date
2006
Department/Major
교육대학원 초등교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이성은
Abstract
아동의 전인적 인격 발달 영역에 아동 문학 만큼 큰 영향을 끼치는 것은 없다. 아동은 각자의 발달 특성에 맞는 책을 접하면서 좀더 형식적인 논리와 사고의 진정한 변화에 참여해 다른 사람들의 관점을 이해하기 시작한다. 문학일반은 인지발달에 중요한 자극이 될 수 있지만 특히 아동문학은 사고와 관련된 기본적인 기능을 발달시키는데 큰 효과를 낸다. 제 7차 국어과 교육과정에서는 ‘문학의 창작과 수용’이 도입되면서 학습의 주체를 학습자로 보고 학습자가 개별 문학 작품을 능동적으로 수용하며 그 결과를 다양한 방식으로 표현하는 창조적 학습활동을 강조한다. 이때, 단순히 문학을 이해하는 수동적인 측면을 넘어서, 문학작품에 대해서 능동적으로 반응하여 해석하고 자신의 견해를 밝힐 수 있는 문학 비평 즉, 평가의 영역까지 다루어야 한다. ‘문학평가능력’은 최근 정보화 시대를 살아갈 학습자들이 주체적으로 사고하며 평생 독자로서 비판적 사고를 통해 스스로 의미를 재구성할 수 있도록 하기위해 더욱 필요하다. 초등학교에서 아동의 문학평가능력을 향상시키기 위해서는 아동들에게 자신만의 비판적인 안목으로 판단하고 다른 사람에게 자신의 입장과 느낀 점, 다른 것과의 차이점 등을 설득력 있게 서술할 수 있도록 하는 비평적 글쓰기는 교육적 의미가 있다. 그러나 비평적 글쓰기를 통한 문학교육은 최근에 그 논의가 시작되고 있으며, 주로 중․고등학생을 대상으로 하고 있어 초등학생에게 알맞은 지도방법에 대한 구체적인 연구가 필요하다. 따라서 본 연구는 초등학교 아동들이 생소한 비평문에 쉽게 접근할 수 있도록 문학의 분야 중에서 흥미와 관심이 높은 동화를 소재로 비평적 감상문 쓰기 프로그램을 개발하여 제시하고, 구체적으로 서울 양천구 Y 초등학교 5학년 아동 43명에게 적용하여 실제 문학평가능력에 어떤 영향을 미치는지 알아보는 데 목적이 있다. 본 연구에서는 프로그램 개발의 방향 설정을 위해, 교사와 아동을 대상으로 요구조사를 실시하여 문학평가능력에 대한 인식, 문학평가활동 수업에서 어려운 점, 비평문에 대한 의견을 알아보았다. 그리고 제 7차 국어 교육과정 분석을 통해 본 프로그램의 목표를 제시하고 하위목표를 설정하였다. 이를 바탕으로 본 프로그램은 아동의 문학평가능력 향상을 위해 5학년 국어 교과서에 제시된 동화 제재를 이용하여 비평적 감상문 쓰기 프로그램을 개발하였고, 이를 8주 28차시에 걸쳐 수업에 적용하였다. 본 프로그램의 타당성 및 효과 검증을 위해 연구 집단을 대상으로 사전․사후 평가를 실시하였다. 문학평가능력을 해석력과 비판력으로 나누고 다시 인과관계 분석, 비교․대조관계 분석, 맥락추론, 판단, 근거제시의 능력으로 정리하여, 3명의 채점자가 채점한 결과를 SPSS 12.0/WIN 통계프로그램을 이용한 대응표본 t검정으로 효과를 분석하였다. 문학평가능력 향상을 위한 비평적 감상문 쓰기 프로그램의 실시 결과 아동의 문학평가능력이 향상되었으며, 특히 사전․사후 평가 결과를 비교했을 때 5가지 하위요소 중 ‘비교․대조관계 분석’을 제외하고는 유의미한 차이를 보였다. 이는 본 프로그램이 문학평가능력을 향상시키는데 효과적임을 나타냈다. 본 연구는 동화를 활용한 비평적 감상문 쓰기 수업모형을 개발하고 제시하여 문학평가능력을 향상시킴으로써 다른 연구에 기초가 될 수 있는 시작점을 제공하였다. 그러나 본 프로그램의 결과는 단기간에 실시하였고, 초등학교 5학년 한 학급의 아동들만을 연구대상으로 하였다. 그리고 프로그램의 주요 변수가 될 수 있는 동화는 교과서에 제시된 것만을 중심으로 제시하였으며, 프로그램에서 아동이 비평적 감상문을 쓸 때 사용하는 전략에 대해서는 동화의 유형에 상관없이 사용한 제한점이 있다. 따라서 문학평가능력 향상에 대한 종합적이고 일반적인 결론을 얻기에는 한계점이 있다. 그러므로 다른 학년의 아동들을 대상으로 하되 비평적 감상문 쓰기 프로그램의 내용의 선정과 계열성을 위하여 아동의 발달적 경향에 따른 문학평가능력에 대한 연구가 이루어져야 할 것이다. 또한 실제 교실에서 비평적 감상문 쓰기 프로그램을 실시함에 있어서 아동들의 개별 해석활동을 계획할 때 아동의 수준과 시간을 고려하여 학습의 수준과 양을 재조직해야 할 것이다. 그리고 다양한 동화를 제시하고 제시된 동화의 유형에 적합한 비평적 감상문 쓰기 전략을 구성하여 프로그램에 적용하는 후속 연구가 필요하다.;Children's literature plays a crucial role in developing children's personality. The literature suitable for the children's cognitive developmental stage enables them to improve their formal logic and contemplative ability. Also this helps children to understand others' way of thinking. Generally, literature is known to stimulate children's cognitive development, however, it is literature designated for children that has a practical effect on developing the intellectual capacity related to thought. The importance of every single learner's creativity in expressing the outcome of learning has been recognized since the 7th National Educational Curriculum of Korean introduced 'Literature Creativity and Acceptance'. This idea is based on the fact that the learners should be involved in classroom activities as subjects, not as objects. In other words, the learners should be encouraged to go beyond simply understanding the text to participate voluntarily in interpreting the given literature and sharing their personal opinion with class. Finally, this is expected to lead the learners to move further on increasing abilities to evaluate literature. 'Literature Evaluation Abilities' is essential for learners to reconstruct the meaning based on critical thinking, and this skill is required to live as life-time readers. Children should be taught how to read the given context, how to personalize it, how to express it in their own words. Therefore, literary education through writing literary criticism should be highlighted and testified in elementary level even though it is newly introduced to elementary education and believed to be more suitable for secondary level. The purpose of this study is to bring in literature evaluation abilities by examining how to develop teaching methods for writing literary criticism based on children's literature. This study was carried out with 43 students in the fifth grade in an elementary school located in Seoul. The pre-study on the perception of literature evaluation abilities, the difficulties raised during literature evaluation activities and the views on literary criticism was conducted for teachers and participants, in order to determine how to develop the methods. Also the 7th National Educational Curriculum of Korean was analyzed and it provided the goals and objectives for this study. According to these data, a method for enhancing children's literature evaluation abilities was developed based on the children's literature provided in the authorized textbook for fifth grade and this experiment was assigned 29 times during 8 weeks. To see the effects of the method, the group was given tests before and after the treatment. Literature Evaluation Abilities were divided into 'Interpretation Ability' and 'Critique Ability'. Then, these two competences were classified into 5 categories of 'Causal Relationship Analysis', 'Comparison and Contrast Analysis', 'Inferential the Context', 'Judgment of Literature' and 'Bring Good-reasons'. Finally, the results with the pre-post paired t-test (t-verification) were analyzed according to SPSS 12.0/WIN statistical program. The participants seemed to develop their literature evaluation abilities through this method according to the result of the preliminary and afterward estimation of the application. Specifically, the results showed quite meaningful improvement in the 4 areas of literature evaluation abilities but 'Comparison and Contrast Analysis'. It means that the program was primarily effective for the development of literature criticism writing. On the whole, this research shows how to develop a teaching method for literature criticism writing and it was revealed that it has an effect on the improvement of the participants' abilities. This study set a milestone for the further study. Still, there are limitations that the extent to which the method is applied was not broad; that it targeted only at one class; the research did not last long enough; that the strategy used for criticism did not factor in the literature genre; and that the children's literature, which can be a major variable, was exclusively extracted from the textbook. Accordingly, the circumscribed possibility for synthetic generalization should be considered. Therefore, it also calls for the diversification of the target group and other children's literature as a variation in the following research.
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