View : 22 Download: 0

Vee Diagram을 이용한 7차 교육과정 10학년 과학 교과서 생물 영역 중에서 실험 내용의 비교 분석

Title
Vee Diagram을 이용한 7차 교육과정 10학년 과학 교과서 생물 영역 중에서 실험 내용의 비교 분석
Authors
백경림
Issue Date
2003
Department/Major
교육대학원 생물교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
해방 이후 한국의 교육과정은 사회적 여건이나 과학 기술의 발달로 인해 여러 변화를 겪어왔으며 이제는 제7차 교육과정의 실행 시기에 있다. 과학 교수 방법도 설명식 수업에서 점차적으로 학습자 자신이 능동적으로 수업에 참여하는 탐구 활동 중심의 수업으로 전환되어 왔다. 이에 따라 필요한 지식을 적시에 습득할 수 있는 과정인 탐구 활동을 학습자들에게 가르치는 것을 강조하게 되었다. 따라서 학습자들의 탐구 활동에 있어서 가장 기본적이며 중요한 교구인 교과서의 탐구 활동을 비교 분석하는 것을 중요한 일이라 생각한다. 본 연구는 제7차 고등학교 1학년 즉 10학년의 검인정 과학 교과서 7종을 대상으로 생물 영역의 탐구 활동을 분석하여 교육 현장에서 유용하게 활용되는 것과 학습자의 탐구 능력 향상에 도움을 주는데 있다. 본 연구에서는 학습자의 탐구 능력 향상에 가장 크게 영향을 미치는 실험 활동을 선택하여 학습자의 인지 구조에 이미 형성된 선지식과 새롭게 형성되어야 하는 개념 사이에 어떤 상호 작용이 일어나는지를 Gowin의 Vee Diagram을 이용하여 분석하고 비교하였으며, 10학년 검인정 7종 과학 교과서를 분석한 결과는 다음과 같다. 1. 대부분의 실험에서 초점 질문(focus question)이 광범위하게 제시되거나 지식 주장(knowledge claim)과 맞지 않게 조직되어서 적절한 초점 질문을 설정해 야 하는 필요가 있다. 2. 제시된 초점 질문(focus question)에 따른 실험 과정(event)이 실험의 결과인 지식 주장을 알게 하기에는 부족함이 있고 실험의 결과로 알게 된 지식이 비 약되어 교과서에 제시되기도 한다. 3. 학습자가 제시된 탐구 활동을 수행함에 있어 실험 전에 충분한 선행 지식에 해당하는 이론(principle)이 교과서에 제시되어 있지 않아 실험을 통해 알아낸 지식 주장(knowledge claim)과 상호작용이 원활하게 이루어질 수 없어서 새 로운 개념 형성에 어려움이 있다. 4. 학습자가 실험을 수행하면서 형성할 수 있는 가치 주장(value claim)에 대해 교과서에 수록되어 있지 않아서 학생들의 효율적인 개념 형성에 곤란함이 있다. ; After the Independence, the course of curriculum in Korean education has been changed by social circumstances and other development of technologies. Now, the 7th edition of the curriculum put into operation. The science subject teaching methods are gradually becoming from explanative lesson to lesson based on the students own research activity. Accordingly, we emphasized to teach students to get their own knowledge by themselves. Thus, it is very important to compare our textbooks how much research activities they have, because textbooks are the basic tools to do researches. The purpose of this research is to help the inquiry ability for 10th grade high school students based on which of seven authorized textbooks has the most practical research subjects in their biology part. I chose laboratory works and trial activities, which affect students the most in the textbooks, and analyzed what interaction can be shown in between two concepts such as basic known knowledge and newly forming knowledge by using Vee Diagram of Gowin. The followings are the results in analysis of seven authorized 10th grader science textbooks in biology part. 1. Focus question is too general and doesn t make any sense with organization of knowledge claiming for most of experiments. We need suitable purpose for each experiment. 2. Because students don t have much of basic knowledge to claim their knowledge before the events of experiments, the results of experiment event should be jumped up a little before they actually run the work. 3. Because students don t have advanced knowledge to run their experimental events in class, and there isn t much information enough to do the experiments in their textbooks, it is very hard to build up a new concept of knowledge for students during the experiments. 4. It is very hard for learner to claim their value of experiments effectively, because of less information in their textbooks.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 생물교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE