View : 484 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author양기경-
dc.creator양기경-
dc.date.accessioned2016-08-25T01:08:15Z-
dc.date.available2016-08-25T01:08:15Z-
dc.date.issued2005-
dc.identifier.otherOAK-000000012060-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/172409-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000012060-
dc.description.abstract본 연구는 학습부진아의 학습 성격유형에 따른 협동학습과 마인드맵 활용수업이 학업성취에 미치는 영향에 대해서 연구하였다. 학생들 각 개인은 모두 독특한 성격을 가졌으므로 각각 다른 방법으로 교육하여야 하는데 교사가 일정한 시간에 많은 학생들을 각기 다르게 수업을 진행할 수 없으므로 학습 성격 유형검사를 실시하여 성격에 따라 4인 1조의 학생으로 협동학습을 진행한 반과 성격에 따른 마인드맵을 활용한 반과 수학의 흥미∙태도와 학업성취도를 비교하였다. 본 연구의 대상은 서울지역에 소재한 남녀공학 K중학교 1학년 학생 중에서 수준별 이동수업에서 하위반 4학급인 119명이다. 측정도구로는 SSI 학습 성격 유형검사와 수학의 흥미∙태도 검사를 실시하였으며, 학업성취는 학생들의 사전검사는 5월 1학기 중간고사이고 4개월간 협동학습과 마인드맵을 활용한 수업을 한 후에 사후검사로 10월 2학기 중간고사를 실시하였다. 본 연구의 가설은 학습부진아의 학습 성격유형이 학업성취에 직접 미치는 효과가 있고, 또한 학습 성격유형에 따른 협동학습과 마인드맵 활용수업을 통하여 학업성취에 영향을 미친다는 것이다. 가설을 검증하기 위하여 학습자의 학습 성격유형과 수학의 흥미∙태도가 학습자의 학업성취에 미치는 효과는 유의미하며, 학습 성격유형이 협동학습과 마인드맵 활용수업을 매개로 하여 학업성취에 영향을 미치는 효과도 유의미한 것을 보이고자 한다. 통계의 결과에 의하면, 학습부진아 학생들에게 협동학습은 자기의 생각과 말을 자연스럽게 할 수 있고 활발한 학생들의 교류가 많기 때문에 외향성의 학생들은 협동학습을 선호한다. 그러므로 학습부진아의 성격유형 검사 결과에서 외향성의 학생이 내향성보다 3배로 많기 때문에 협동학습을 진행한 반이 마인드맵 활용수업반 보다 더 유의미하게 수학의 흥미∙태도와 학업성취도가 향상되었다고 할 수 있다. 따라서 학습부진아의 내향성 학생들은 혼자서 소단원의 단어, 내용을 그림으로 정리하는 마인드맵 활용수업이 개념이해에 도움을 받아서 더 많은 영향을 받아 학업성취도가 상승했고 외향성의 학생들은 모르는 단어, 내용을 4명이 함께 의논하고 설명하고 대답하면서 개념을 깨우쳐 가게 되는 협동학습에 더 많은 영향을 받아 학업성취도가 상승한 것을 알 수 있다. 수학교과의 언어의 특성으로 인해 선수학습이 결손되면 학습부진아가 되기 쉬우므로 동기유발이 필수적인 수학학습지도에서 학생들의 개인 성격유형에 따라서 지도방법을 다르게 하여야 효과적인 학습지도가 되겠다. 그리고 학습부진아 학생들의 성격에 따른 마인드맵 활용 수업과 협동학습 수업을 한 후에 개별면담을 진행한 결과 마인드맵 활용수업과정과 협동수업이 진행과정에서 내향성 학생들은 마인드맵 활용수업에서 외향성 학생들은 협동학습에서 수학의 개념이해에 유의미한 영향을 미치는 것을 알 수 있었다.;This study has analyzed the impacts of cooperative learning and mind-map utilized learning according to learning character types of under achievers. Each student should be educated in different ways respectively, because they all have unique characters. However, a teacher cannot carry out his/her class in many different ways for many students for a certain period of time. Therefore, after a learning character type test was conducted, the under achievers' interest and attitude in mathematics and academic achievements have been compared between the class that received cooperative learning based on a unit of four students and the class where mind-map learning was utilized. This study targeted 119 first year middle school students of four low classes in terms of level-based teaching at K Middle School (coeducational) located in Seoul. The measuring tools used in this study were SSI Learning Character Type Test and Interest and Attitude Test in Mathematics. For academic achievement, the 1st semester mid-term in May was used as a pre-test, and the mid-test for the 2nd semester in October, which was conducted after carrying out cooperative learning and mind-map utilized learning for four months, was used as a post-test. The hypothesis of this study was that learning character types of under achievers had a direct effect on academic achievement, and cooperative learning and mind-map utilized learning according to learning character types had an impact on academic achievement. To test this hypothesis, this paper intended to show the following: Learners' learning character types and interest and attitude in mathematics had a significant effects on learners' academic achievement. The effects of learning character type through cooperative and mind-map utilized learning had significant impacts on learners' academic achievement. According to statistical outcomes, extrovert under achiever students favored cooperative learning, because they could naturally express their thoughts and words, and active students had more interchanges. The cooperative learning-performed class showed more significant improvement in interest and attitude in mathematics and academic achievement than the class of mind-map utilized learning, since three times more extrovert students were indicated than introvert students in the character type test of the under achievers. Accordingly, the introvert students among the under achievers received help in conceptual understanding from mind-map utilized learning in which words and contents were arranged by their own drawings; and therefore, their academic achievement improved with more influence from mind-map utilized learning. The extrovert students were more influenced by cooperative learning in which four students per unit discuss and explained together unknown words and content and then realized the concepts. In this manner their academic achievement went up. Due to language features of mathematics subject, students are likely to become under achievers, if their preceding learning is insufficient; therefore, different teaching methods, according to individual student's character type in mathematics teaching, in which motivation is essential can be efficient teaching. As a result of individual interview after carrying out mind-map utilized and cooperative learning according to the under achiever students' characters, the mind-map utilized learning had significant impacts on the introvert students in understanding mathematical concept understanding, and cooperative learning had significant impacts on the extrovert students in the mathematical concept understanding.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅵ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구문제 = 4 C. 기대되는 효과 = 4 Ⅱ. 이론적 배경 = 5 A. 수학 학습부진아 개념 및 특성 = 5 1. 학습부진아의 정의 및 특성 = 5 2. 수학 학습부진아의 특성 및 지도방법 = 7 B. 성격 유형에 따른 학습방법 = 14 1. 성격의 정의 = 14 2. 성격 유형에 따른 학습방법 = 15 C. 학습유형과 학습방법과 성취도와의 관계 = 19 1. 학습 유형이 학습방법에 미치는 영향 = 19 2. 학습유형이 학업성취도에 미치는 영향 = 20 3. 학습유형이 학습전략을 매개로 학업성취도에 미치는 영향 = 20 D. 협동학습 = 22 1. 협동학습(Cooperative Learning)의 정의 및 필요성 = 22 2. 협동학습의 모형 = 28 3. 협동학습의 지도방법 = 31 E. 마인드 맵 = 35 1. 마인드맵의 정의 = 35 2. 마인드맵의 구성요소 = 36 3. 마인드맵의 제작법 = 38 4. 마인드맵을 활용한 학습지도 방법 = 39 5. 마인드맵으로 인한 쓰기 의사소통 = 41 F. 선행연구 고찰 = 42 1. 학습부진아의 협동학습의 효과 = 42 2. 학습부진아의 마인드맵 활용수업의 효과 = 44 Ⅲ. 연구방법 및 절차 = 47 A. 연구 대상 = 47 1. 연구대상 = 47 2. 개별면담 학생들의 특징 = 48 B. 연구 설계 = 50 C. 검사 도구 = 52 1. SSI(Student Styles Inventory) 성격유형 검사 = 52 2. 수학의 흥미·태도 검사 = 52 3. 수학 학업 성취도 = 53 D. 연구절차 = 53 1. 검사의 시행 절차 및 일정 = 53 2. 실험 처치 = 54 Ⅳ. 연구 결과 분석 = 62 A. 학습부진아들의 수학의 흥미·태도의 결과 분석(사전·사후) = 62 B. 학습부진아들의 학습방법에 따른 학업성취도의 결과 분석 = 66 C. 학습부진아의 성격에 따른 학업성취도의 결과 분석 = 67 1. 개별면담 조사의 결과 = 69 2. 학습부진아의 마인드맵 활용수업에서 개념의 이해과정 = 84 3. 협동학습 수업에서 개념의 이해과정 = 89 Ⅴ. 결론 및 제언 = 100 A. 결론 = 100 B. 연구의 제한점 = 104 C. 제언 = 105 참고문헌 = 106 부록 = 114 Abstract = 124-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3876063 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title학습부진아의 성격에 따른 협동학습과 마인드맵 활용 수업의 효과-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedEffects of Cooperative Learning and Mind-Map Utilized Learning According to Under Achievers' Characters-
dc.creator.othernameYang, Ki-Kweong-
dc.format.pagevii, 126 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 수학교육전공-
dc.date.awarded2006. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 수학교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE