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영어로 진행하는 상호적인 음악활동이 유아의 음악적성과 영어 흥미도에 미치는 영향

Title
영어로 진행하는 상호적인 음악활동이 유아의 음악적성과 영어 흥미도에 미치는 영향
Other Titles
A Study of How Interactive Music Class Taught in English Affects Music Aptitude and English Interest of Children
Authors
이지나지선
Issue Date
2005
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
유아 음악 교육은 유아기에 음악에 노출되고 흥미를 가질 수 있도록 진행되며 유아 영어 교육 또한 영어를 배우기 위한 목적보다도 정규적인 영어 수업을 시작하기 전 비 정규적으로 언어에 대한 노출을 통해 흥미를 유발하게 하는데 그 목적이 있다. 따라서 본 연구에서는 음악과 언어가 매우 밀접한 관계를 가지고 있고 서로 상호작용한다는 이론에 근거하여 모국어가 아닌 제 2 외국어인 영어를 활동 언어로 선택하여 영어로 진행하는 상호적인 음악활동이 만 4세의 유아들에게 음악적성 측면에서 어떠한 효과가 있는지를 살펴보고 영어 흥미도 측면에서는 어떠한 변화가 진행되는지 알아보는데 그 목적을 두었다. 연구문제를 달성하기 위한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 영어로 진행하는 상호적인 음악활동이 유아의 음악적성에 미치는 영향은 어떠한가? 1-1 유아의 음정적성에 미치는 영향은 어떠한가? 1-2 유아의 리듬적성에 미치는 영향은 어떠한가? 2. 영어로 진행하는 상호적인 음악활동이 유아의 영어 흥미도에 미치는 영향은 어떠한가? 연구대상은 경기도 용인에 위치한 유치원에 다니는 만 4세 유아를 대상으로 하여 실험집단과 통제집단을 각 13명씩 임의로 구분하였다. 음악적성을 측정하기 위한 도구로는 Edwin Gordon의 음악 오디에이션의 초급 측정(Primary Measures of Music Audiation)을 사용하였고, 검사시간은 음정과 리듬을 요소로 나누어 각 영역별로 13분씩 소요되었다. 검사 실행은 본 연구자 외 음악교육을 전공한 음악교사의 도움을 얻어 개별로 실시하였다. 또한 영어에 대한 흥미도 측정은 김선매 논문(2000)에서 제공된 초등학생용 영어 흥미도 검사를 본 연구자가 유아들에게 맞게 수정 보완하여 사용하였으며 이 흥미도 측정 또한 개별로 실시하였다. 연구결과 첫째, 실험집단의 평균 사전 음악적성은 음정 25.31, 리듬 24.38, 종합 49.69 이며, 통제집단의 평균 사전 음악적성은 음정 25.38, 리듬 24.40, 종합 49.77 로서 두 집단간의 음악 적성에는 통계적으로 유의미한 차이가 없었다. 실험집단과 통제집단의 사후 음악적성 검사에서는 실험집단이 음정 30.85, 리듬 27.08 종합 57.92 이고 통제집단은 음정 26.15 리듬 24.69 종합 50.84 로써 프로그램을 처치받은 실험집단과 프로그램을 처치 받지 않은 통제집단 사이에 음악적성의 종합점수와 음정적성 점수에 유의미한 차이를 보였다. 둘째, 실험집단의 영어 흥미도 측정에서는 통계적으로 유의미한 차이는 없었지만 실험집단의 첫 번째 흥미도 측정 평균 점수가 23.62, 두 번째 점수가 25.92 세 번째 점수가 27.15 로써 횟수가 누적됨에 따라 흥미도 평균점수에 변화를 보였다. 따라서 영어로 진행하는 상호적인 음악 활동은 유아의 음악적성의 종합점수와 음정적성 점수에 영향을 미쳤으며 영어에 대한 흥미도 또한 증가시켰다고 볼 수 있다.;The purpose of early childhood music education is to provide an abundant exposure of music and an informal education for children before they get a formal education. And this goes same for early childhood English education as well. The goal of this study is to introduce IEC Music English Program, an interactive music class taught in English, and to give a statistical data to show how it can affect children's music aptitude and their interest in English. The result of the study showed how music aptitude of children changed before and after the training. Also, it compared how experimental group's interest in English grew during the two months training period. IEC Music English Program is strongly based on Howard Gardner's Theory of Multiple Intelligence and Edwin Gordon's Music Learning Theory. Upon these main theories, Suzuki, Orff, Kodály, Montessori, Laban, and Dlacroze methods were combined to give broader opportunities to interact with another. IEC stands for Interactive Education for Children and it means there are interactions between subjects and relationships between teacher and students. This program provides a music class in English only so students in non English speaking countries can be exposed not only in music but in English as well when they are in early ages. In this study, two groups of children in 6 years old were chosen to participate. These children were enrolled in same kindergarten in Yong-in area, outer part of Seoul, in Korea. Both classes were groups of thirteen students. The experimental group participated in the program and the controlled group did not. Both groups were tested before the training and after the training to see how their music aptitudes have changed. The music aptitude test that was given to both groups was Edwin Gordon's Primary Measures of Music Audiation. To evaluate experimental group's interest growth for English, a test was given to them 3 times during the experiment. The 1st test was given to them after their 4th training, the second was given after 8th training, and the third was given after 12th training. The results of the study are as follows: For hypothesis 1: IEC Music English Program will affect children's music aptitude, the result showed that the experimental group's music aptitude scores went up statistically. For the scores of the experimental group's post-test, total raw score was 57.92, tonal raw score was 30.85, and rhythm raw was score, 27.08. For the controlled group's post-test, total raw score 50.84, tonal raw score 26.15, rhythm raw score 24.69. So, it can be concluded that the IEC Music English Program affected children's music aptitude in general. For hypothesis 2: IEC Music English Program will affect children's interest in English, the result didn't show much difference statistically. However, the score from the 1st(23.62) to 2nd(25.92) and 2nd to 3rd(27.15) showed that as the training went on the points went up as well. So, it can be concluded that as the classes added up, children's interest in English grew, and therefore the program affected children's interest in English. Therefore this study shows that providing IEC Music English Program affects music aptitudes, and English interest of children. As for the future study, I recommend the following suggestions: (1) This study was executed in only one part of the country so it may not be generalized as in result for all children in Korea. It would be recommended to experiment with larger groups in many different areas. (2) The training should not be restricted in only for a short period. A longitudinal study to really examine the growth of children's music aptitude and English interest should be provided. (3) There should not only be a test to evaluate children's interest in English but also a test to evaluate children's English ability to see how IEC Music English Program affects children in learning.
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