View : 464 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author오윤경-
dc.creator오윤경-
dc.date.accessioned2016-08-25T01:08:10Z-
dc.date.available2016-08-25T01:08:10Z-
dc.date.issued2005-
dc.identifier.otherOAK-000000011456-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/172365-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000011456-
dc.description.abstractThe purpose of this study is to enhance students' self-efficacy through cooperative learning of recorder with flexible learning activities and positive interactions in a classroom setting. For this purpose, the following specific themes are set up; how the cooperative learning of recorder affects instrumental performance evaluation, learning achievement (written examination) and self-efficacy. For this study, eighty-eight students, the 1st graders of the middle school, are examined and five cooperative learning models are selected to develop the eight periods' teaching plan: Jigsaw II, Pair's Check, STAD(Student Team - Achievement Divisions), TAI(Team-Assisted Individualization) and Team Learning. The experimental group is guided by the cooperative learning teaching plan which is designed for this study, while the control group is guided by the traditional teachers' guide. The following are the results of this study. First, it appears that the cooperative learning of recorder affects the result of the instrumental performance evaluation positively, so that it becomes obvious that the cooperative learning affects the instrumental performance evaluation authentically. Second, the cooperative learning of recorder obtains excellent result with self-efficacy. That is to say, the cooperative learning of recorder helps students to improve their self-efficacy through learning. Based on the above results, my suggestions follow as: Firstly, in order to test effects of the cooperative learning, it seems necessary to use various cooperative learning models and apply them to subjects which are different from others such as art or physical education besides other genres of music. Secondly, not only self-efficacy, the result of cooperative learning, but also many other motivations to learn should be discussed constantly from all angles. Thirdly, learning environments and learners' characteristics should be considered when self-efficacy, the effect of the cooperative learning, is studied. After all, in order to help students to develop their personality, creativity and their musical talents, music curriculum should be designed to encourage students to participate in learning activities positively. To do so, it should have more diverse medias and teaching techniques. Therefore, music teachers are urged to help their students to develop their ability and self-confidence which are required in the future through music. They also need to show delicate concern to their students, collecting and developing various learning contents and methods at the same time.;이 연구는 음악수업에서 리코더를 이용한 협동학습을 통한 융통성있는 학습활동으로 학생들간의 긍정적인 상호작용을 극대화시켜 자기효능감을 증진시키는데 목적이 있다. 이에 대한 구체적인 연구문제로 협동학습을 적용한 리코더 수업이 기악 수행평가, 학업성취도(지필평가), 자기효능감에 어떤 영향을 미치는지 알아보았다. 연구대상은 중학교 남학생 1학년 88명이고, 협동학습 모형중에서 JigsawⅡ, Pair's check, STAD(Student Team - Achievement Divisions), TAI(Team-Assisted Individualization), Team Learning의 5가지 모형을 이용해서 8차시 지도안을 개발하였다. 실험집단은 이 연구를 위해서 개발한 협동학습 지도안을 이용하여 수업을 하였고, 통제집단은 교사용 지도서에 의한 전통적인 일제학습 방식으로 수업을 하였다. 이 연구에서 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 협동학습을 적용한 리코더 수업이 기악 수행평가 결과에 미치는 영향을 검증한 결과 통계적으로 유의미하게 나타났으므로, 협동학습이 기악 수행평가에 유의미한 영향을 주었음을 알 수 있다. 둘째, 협동학습을 적용한 리코더 수업이 학업성취도(지필평가)에 미치는 영향을 검증한 결과 유의미한 영향을 주지 않았다. 셋째, 협동학습을 적용한 리코더 수업이 자기효능감에 미치는 영향을 검증한 결과 유의미한 영향을 주었다. 즉 협동학습을 적용한 리코더 수업이 학생들의 학업수행을 통해 자기효능감을 증진시켰음을 알 수 있다. 이러한 연구의 결과에 대한 제언은 다음과 같다. 첫째, 협동학습의 효과를 검증하기 위해서 협동학습의 다양한 모형을 사용하여 음악과의 다른 영역에 적용해 보고, 다른 대상과 다른 교과 특히 예체능 교과에 적용해야 할 것이다. 둘째, 협동학습의 효과로 나타나는 학습동기인 자기효능감 이외에 여러 가지의 학습동기 등이 다양한 각도에서 논의되어야 한다. 셋째, 협동학습의 효과로 나타나는 자기효능감 연구를 할 때에 학습 환경 및 학습자 특성을 고려하여야 한다. 음악교과의 수업은 학생들의 개성과 창의성의 창출을 위해 다양한 매체와 수업기법을 사용하여, 학생들을 학습활동에 적극적으로 참여시키고 폭넓은 음악성을 계발하는데 도움을 주어야 한다. 이를 위해 음악교사는 학생들의 입장에서 미래가 요구하는 능력과 자신감을 음악을 통해 배양시키고, 학생들에게 끊임없는 관심과 배려를 주어야하며, 다양한 학습내용과 방법을 수집하고 개발하여야 한다.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = vi Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구문제와 제한점 = 3 Ⅱ. 이론적 배경 = 5 A. 리코더의 교육적 활용 = 5 B. 협동학습 = 11 C. 자기효능감 = 20 D. 선행연구 분석 = 24 Ⅲ. 연구방법 및 절차 = 26 A. 연구대상 = 26 B. 협동학습 지도안 개발 = 27 C. 연구절차 = 42 D. 연구도구 = 44 E. 자료처리 및 결과분석 = 44 Ⅳ. 연구결과 = 45 Ⅴ. 결론 및 제언 = 48 참고문헌 = 50 부록 = 54 ABSTRACT = 64-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1361886 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title협동학습을 통한 리코더 수업에 있어서의 자기효능감 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA Study on Self-Efficacy in Cooperative Learning of Recorder in a Classroom Setting-
dc.creator.othernameOh, Yun-Kyeong-
dc.format.pageⅶ, 67 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 음악교육전공-
dc.date.awarded2006. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE