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초등학생의 세계지역 인지특성과 지리교육의 시사점 연구

Title
초등학생의 세계지역 인지특성과 지리교육의 시사점 연구
Other Titles
A Study on Elementary Students' Recongnition of World Regions
Authors
이귀희
Issue Date
2005
Department/Major
교육대학원 지리교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 초등 세계지리 교육과정 구성의 전제 조건을 살피는 것이다. 초등학생들의 세계지리에 대한 교육은 6학년 2학기 말에 처음 시작하고 있고, 각 나라에 대한 정보는 주로 TV프로그램, 인터넷을 통해 얻고 있다. 이로 인해 도시, 국가, 대륙간의 공간적 스케일의 개념이 제대로 정립되지 않는 문제점을 야기하는 한편, 잘못된 정보, 막연한 동경, 그리고 편견 등으로 인해 다른 나라를 잘못 이해하는 경우도 빈번하다. 이러한 문제점을 극복하기 위해서는 세계에 대한 교육을 적어도 자아발달과 사고력이 어느 정도 형성된 4학년부터 시작하는 것이 바람직하며 학생들에게 다른 나라를 이해하는 균형 잡힌 세계관을 형성시켜줄 필요가 있다. 이 연구는 ‘초등학생의 세계지역 인식에 대한 연구’를 통해 보다 미래지향적이고 균형 잡힌 21세기형 세계관을 학생들이 올바르게 함양할 수 있도록 관련교과 교육과정을 수립하는데 도움을 주고자 한다. 연구 대상은 초등학생 4 ·5 ·6학년 학생들이며 설문 내용은 대륙별 나라에 대한 인지, 특정 나라에 대한 선호도와 그 이유, 다른 나라 및 도시에 대한 선호도와 그 이유 등을 묻는 문항들과 세계의 모습을 머릿속에 떠오르는 대로 그려보기 등의 항목으로 구성되어 있다. 설문조사를 통한 분석결과 세계에 대한 인지특성은 다음과 같이 정리될 수 있었다. 첫째, 설문 응답 학생들은 공통적으로 도시를 국가로, 국가를 대륙으로 혹은 대륙을 국가로 잘못 인식하고 있는 경우가 많았다. 이는 도시, 국가, 대륙의 공간적 스케일 개념이 아직 정확히 정립되어 있지 않음을 알 수 있는 대목이다. 이런 문제점을 해결하기 위해서는 적어도 초등학교 4학년부터 지구촌 구성 정보를 가르치는 사회과 교육과정의 조기 도입이 절실히 필요하다. 둘째, 학생들은 ‘가장 가고 싶어 하는 나라’, ‘우리나라와 사이가 좋다고 생각되는 나라’, ‘잘산다고 생각되는 나라’는 대부분 ‘미국’이라고 응답했으며, ‘가장 싫어하는 나라, 우리나라와 사이가 나쁘다고 생각되는 나라, 못산다고 생각되는 나라’는 각각 ‘일본’, ‘아프리카’라고 답했다. 이는 ‘미국’이 다른 주변국에 비해 상대적으로 경제 · 정치적으로 밀접한 관련성이 높고, 세계가 미국 중심으로 움직인다는 인식이 대부분 학생에게 형성되어 있음을 알 수 있다. 일본은 우리나라와 사사건건 충돌하는 모습이 학생들이 가장 싫어하는 나라로 꼽는 요인으로 작용했다. 셋째, 학생들은 주로 TV 신문 등 매스미디어를 통해 다른 나라에 대한 정보를 얻고 있었다. 아프리카는 못사는 나라, 미국은 우리와 가까운 나라, 일본은 우리와 불편한 나라 등으로 보도되고 조명되는 매스미디어의 편견이나 편협한 세계정보 전달이 학생들에게도 그대로 영향을 미치고 있음을 알 수 있다. 이에 따라 다른 나라의 삶을 그들의 맥락에서 보도하고 이해하는 매스미디어의 균형성은 학생들의 선진국 위주의 세계 인지 패턴을 바로 잡는데 도움을 줄 것으로 판단된다. 넷째, 학생들의 지도화 능력은 학년이 높을 수 록 정보의 양이 많아지고, 정보의 위치, 대륙의 구분 등을 더 정확히 표시하고 있음을 알 수 있었다. 그러나 세계지도라고 인정할 수 있는 지도는 4학년 2.5%, 5학년 4.5%, 6학년 9%정도에 불과할 정도로 학생들 대부분이 기본적인 세계의 모습을 인식하지 못하고 있는 것으로 나타났다. 이에 위에서 제안한 4학년부터의 세계에 대한 교육은 이론위주보다는 지도를 많이 보게 하거나 그리게 하는 실기위주의 교육방법이 반드시 포함되어야 할 것이다. 본 연구의 목적은 올바른 세계 인지 능력을 바탕으로 학생들에게 지구촌 가족과 더불어 살아갈 수 있는 21세기형 세계시민을 형성하는데 있다. 인터넷과 최첨단 기술의 발달로 21세기는 지난 세기에 비해 더욱 변화무쌍한 시대가 될 것은 자명하다. 학생들이 이러한 흐름에서 도태되지 않고 세계중심축으로 성장할 수 있도록 지구촌 변화에 대한 정확한 통찰력을 지속적으로 길러주어야 한다. 또한 앞으로 더욱 다양한 세계 지역 구분과 스케일을 가지고 학생들의 세계인지 특성에 대한 교육적 연구가 꾸준하게 이루어져야 할 것이다.;The purpose of this study is to investigate prerequisite conditions on curriculum planning. The education of the world geography to elementary school students starts at the second semester of the 6^(th) grade, and information of various countries is collected from TV programs and Internet, etc. This triggers the problem that the concept of spatial scales between cities, countries, and continents is not properly established. On the other hand, the students frequently misunderstand other countries due to wrong information, vague yearning, and prejudices. In order to overcome these problems, it is desirable to start the education about the world at least at the 4^(th) grade, in which students have a certain degree of self-development and thinking power, and it is also necessary to have them form a balanced view of the world to understand other countries. This paper, through ‘a study on elementary school students’ recognition of regions of the worlds’, tries to make a base for presenting to students a future-oriented and balanced view of the 21^(st) century. The subjects are elementary school students at the 4^(th), 5^(th), and 6^(th) grades, and the contents of the questionnaire consist of recognition of countries by continents, preference of countries and its reason, preference of cities and its reason, and draw the figure of the world as it is envisioned. After analyzing the research, we can make points of the properties of recognition of the world as follows. First, many of the subject students wrongly recognized cities, countries, and continents; they recognized cities as countries, countries as continents, and continents as countries. This fact makes us learn that they do not yet establish the concept of spatial scales between cities, countries, and continents. In order to resolve this problem, it is desperately necessary to introduce a course of the society subject for information of the global construction at least at the 4^(th) grade, Second, most of the students designated the U.S.A. as ‘the best country to want to go’, ‘the country thought to be in the best relationship with Korea’, ‘the country thought to be the richest. On the other hand, they took Japan to be ‘the country hated the most’, and ‘the country thought to be in the worst relationship with Korea’, and Africa to be ‘the poorest country’. We can find out from this that the students have got the recognition thatthe U.S.A. has highly close relationship with Korea both economically and politically compared with other countries, and the world moves with the U.S.A. as its center. Japan’s confliction with Korea in almost every works as a factor of the students’ designation of the country as the country hated the most. Third, the students get information about other countries mainly from mass media like TV and newspaper etc. They are influenced without criticism by the mass media’s prejudice and their transmission of biased information of the world, which have reported countries in Africa as poor ones, the U.S.A. as the closest country to Korea, and Japan as the most troublesome country to Korea. Considering this fact, we can conclude that mass media’s balance in reporting and understanding various lives in other countries in their contexts helps to correct the students’recognition centering on advanced countries. Fourth, we have learned about the instruction of the students and their ability that the higher a student’s grade, the more the information they have, and the more accurate their marking of positions of information, and the distinction of continents. However, as only 2.5 % of the 4^(th) grade, 4.5 % of the 5^(th), and 9 % of the 6^(th) could draw a map that can be acknowledged as a map of the world, most of the students appeared not to recognize the basic figure of the world. Thus, the education about the world at the 4^(th) grade, suggested above, should include practice-oriented educational methods that encourage the students to see and draw maps, more than theory-oriented ones. The purpose of this study is to present to students a 21^(st) century-style model of globalization in which they live together with the family of the global village, based on the correct recognition of the world. It is evident that compared to other previous centuries, the 21^(st) century will undergo much more changes due to the development of Internet and the most advanced technology. We should continuously increase the students’accurate insight of changes in the global village so that they can follow up such currents and grow up as the central axis of the world. In addition, also in future, we should steadily fulfill the educational study on the students’ properties of the recognition of the world with more various distinction of world regions and scales.
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