View : 568 Download: 0

지리과 ICT 활용 문제중심의 교수 학습 분석

Title
지리과 ICT 활용 문제중심의 교수 학습 분석
Other Titles
The Effects of Problem-Based Learning on Geography using ICT
Authors
정연정
Issue Date
2005
Department/Major
교육대학원 지리교육전공
Publisher
이화여자대학교
Degree
Master
Abstract
오늘날의 정보사회에서는 사회변화의 속도가 가속화되고 있으며 교육 분야에서도 많은 변화를 겪고 있다. 21세기의 학습자들은 기성세대가 살아왔던 시대와는 확연히 다른 세계에 직면하게 될 것이기에, 복잡한 상황 속에서 마주하는 문제들에 슬기롭게 대처하고 자기 주도적으로 해결하는 능력이 필요하다. 학습자들은 정보를 효율적으로 사용할 수 있는 능력, 창의적인 사고능력, 학교에서 배운 지식을 혈실에 적용할 수 있는 문제해결력 등을 갖추어하며, 따라서 이에 적합한 교육을 실현해야할 필요성이 대두되었다. 본 연구는 그 대안으로 PBL(Problem-Based Learning:문제중심학습)을 도입하였다. PBL이란 실생활의 문제를 중심으로 학생들 스스로 다양하고 복합적인 정보들을 수집·탐구하여 문제를 해결해 나가는 자기주도학습과정으로, 이러한 과정을 통해 학습자들은 판단력, 창의력, 협동심, 문제해결력을 습득할 수 있어 정보사회가 요구하는 교육 환경을 구현할 수 있다. 또한 사회과의 목표인 다양한 정보를 활용하여 사회현상에 관한 지식을 발견하고 문제를 해결하는 데 필요한 사고력, 의사결정력 등의 신장을 위해서는 다양한 탐구 방법을 활용한다. 이에 다양한 매체 활용 학습에 대한 관심이 증가하면서 ICT 교육과정을 마련하고 시행하고 있다. 본 연구에서는 우선 ICT 활용 교육과 문제중심학습(PBL)에 관한 문헌과 선행연구를 수집, 분석하였다. PBL의 이론적 배경, 개념, 특징, 지리교육에 있어서 PBL의 의의 및 필요성을 살펴보고, 지리과에 적용시켜 교수·학습을 설계·실시하였다. 실험 수업은 고등학교 1학년 140명을 대상으로 하였으며 활용 매체로 ICT를 사용하였다. 단원은󰡐도시문제의 원인과 대책󰡑이었고 3차시(150분) 동안 진행하여 학습자의 반응을 분석하였다. 분석 방법으로는 빈도분석, t검정 방법을 사용하였고 분석을 위한 통계패키지로는 SPSS를 사용하였으며 그 내용을 정리하면 다음과 같다. ICT를 활용한 지리과 PBL에서 학생들은 직접 컴퓨터를 사용하여 과제를 수행하는 것과 친구들과 협동학습을 하는 것에 높은 흥미도를 나타냈다. 실험 수업 후 학생들은 협동학습으로 상호작용이 활발해졌으며, 강의식 수업보다 참여도가 향상되었고, 역할분담으로 인해 책임감을 가지게 되었다고 응답했다. 따라서 흥미도 행상에 효과적이며 능동적인 참여를 유도했음을 알 수 있었다. 또한 분석 결과에 따르면 우리사회 도시 문제에 대한 관심이 증대되었는데 이는 시민성 함양과도 연관 지을 수 있을 것이다. 학습자의 반응 분석 결과 ICT를 활용한 지리과 PBL이 자기 주도적 학습능력의 신장, 실생활에의 전이에 있어서 효과적이며 매력적인 학습 방법임을 알 수 있었다. 수업 중 힘들었던 단계와 그 이유에대해서는 시간적 여유가 없었다는 점을 제외하면 학습자들의 대부분이󰡐자료가 많고 방대하여 원하는 자료를 찾기 힘들었다.󰡑고 답하였는데 이로 미루어 보아 학습자들이 자료를 탐색하고 수집하는 능력이 아직 미숙함을 알 수 있었다. 21세기는 정보화 사회로 자료의 효율적인 수집, 분석, 가공 등의 능력이 요구되므로 학교교육은 이러한 능력을 기르는 방향으로 나아가야 할 것이다. PBL을 지리 수업에 도입할 경우 문제점도 적지 않았는데, 가장 큰 문제는 문제(과제)를 선정하고 인식·파악하여 문제해결책을 도출하는 데 많은 시간이 소요된다는 것이었다. 따라서 PBL을 위해서는 융통성 있는 교과시간의 운영이 필요하다. 본 연구는 단일 사례연구이기 때문에 연구의 범위, 대상, 기간에 제한적이었고 따라서 PBL을 지리교과에 보다 확대 적용하기 위해서는 지속적인 후속 연구가 필요하다. 또한 본 연구에서는 주로 설문지를 통해 조사, 분석하였기 때문에 타당도가 높고 정확한 수치를 얻을 수 있는 공식화된 조사지를 통한 후속 연구가 필요하고 학생들의 누적적인 지식의 변화과정을 미시적인 수준에서 관찰할 필요가 있다.;In today’s information society, the pace of changes in society is accelerating and many changes are also being experienced in the area of education. As the 21 century’s learners will be faced with a world distinctively different from the age in which the established generation has lived, they need capabilities to wisely deal with the issue facing them in a complex situation and to solve them in a self-initiating manner, raising the need for realizing education which suits such purpose. This study introduced PBL as an alternative. PBL is a self-initiating learning process for students by collecting and delving into various and complicated information for themselves. PBL, which enables learners to acquire the capability for judgment, creativity, cooperative mind and problem-solving through such process, makes it possible to realize the educational environment that the information society requires. Also, PBL utilizes a variety of investigating methods to discover the knowledge of societal phenomenon using various information and to expand their thinking and decision-making power—which is the objective of the subject of society. Thus, as the interest in learning using a variety of media is increasing, the ICT education course is put in place and being enforced. In this study, books and preceding studies on the education on utilization of ICT, and PBL were collected and analyzed, first. After examining the concept and feature of PBL and the meaning and necessity of PBL in geography education, the teaching and learning were designed and conducted with the findings applied to the subject of geography. The experimental class was targeted at an object of 140 first-grade high school students with ICT as the used media. The unit was tilted “Cause of Urban Problem and Countermeasure” and the response of learners was analyzed while the class continued three times. As for the method for analysis, the frequency analysis and t-test were conducted and as the statistical package for analysis, SPSS was used and its contents, if put in order, are as follows: In the PBL on the subject of geography using ICT, the students showed a high degree of interest in carrying out their tasks using computers in person and participating in the cooperative learning joined by their friends. After the experimental class, students inter-acted with each other well, stimulated by the cooperative learning and the degree of participation was higher than that of lecture-type class and they said they came to have a sense of responsibility, supported by sharing roles. In addition, their interest in our society’s urban problem was increased according to the analysis results and this would be able to be connected with the cultivation of civic personality. As a result of analyzing the response of learners, it could be seen that the PBL on the subject of geography using ICT is an effective and attractive way of learning in enhancing the capability for self-initiating learning and shifting its use into actual life. When PBL was introduced into the geography teaching, there were not a few problems. The biggest one was it was very time-consuming to work out solutions to problems after selecting, recognizing and grasping issues (tasks). Therefore, it is necessary to assign flexible time for subjects. Since this study was a single case study, its scope, object and time period were limited and thus continued follow-on studies are needed in order to extensively apply PBL to the subject of geography. Further, since the investigation and analysis were made mainly through the questionnaire in this study, a follow-on study through an official investigation sheet, which has a high degree of validity and enables one to obtain accurate figures, is needed. Also, it is necessary to observe the process of changes in students’ cumulative knowledge at a microscopic level.
Description
☞ 이 논문은 저자가 원문공개에 동의하지 않은 논문으로, 도서관 내에서만 열람이 가능하며, 인쇄 및 저장은 불가합니다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 지리교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE