View : 16 Download: 0

직업교육을 위한 기초능력검사 학습용 웹 시스템의 설계 및 구현

Title
직업교육을 위한 기초능력검사 학습용 웹 시스템의 설계 및 구현
Other Titles
The design and implementation of the Web system for the learning of the basis capability test in vocational education
Authors
김경화
Issue Date
2005
Department/Major
교육대학원 컴퓨터교육전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study is to design and implement a new learning system on the basis of Web. This system helps a company to prepare the basis capability test of the aptitude. This system is composed of 7 divisions as follows : a linguistic ability division, a mathematical ability division, a graph division, a chart · figure · data analysis division, a physics · chemistry division, a judgement · deduction division, a qualification · utilization division. These divisions are classified into small groups properly to be learned. The questions in every division is composed of 3 steps as follows : basic questions, exercise questions, real questions. So a learner can understand the questions easily, go forward next step, and improve his capability by himself. The result of the test is analyzed and provided to the learner immediately. In the analysis of the result the learner can see the 4 analysis - the analysis on the whole in the test, the analysis of the progress of the learner, the analysis of the result in every division, the analysis of the result in every step of the division - in writing and graph. So the learner can diagnose his shortage and learn the division over and over to supplement his shortage. And a learning guide is provided for the learner to learn the basis division more easily. In this system a learner can learn the basis division of basis capability test step by step and improve his capability effectively. So I think this system label up the educational effect in vocational education.;이 연구는 기업에서 채용을 목적으로 실시하는 직무적성검사 중 객관적 지표로 산출되는 기초능력검사를 준비하기 위한 시스템이다. 이 학습 시스템은 웹을 기반으로 설계 및 구현하였다. 기초능력검사 학습 시스템은 기초능력 분야를 언어능력분야, 수리능력분야, 그래프와 영역분야, 도표 · 도형 · 자료해석분야, 물리 · 화학분야, 판단 · 추리분야, 조건 · 수리분야로 총 7개의 영역으로 분류하였다. 각 분야는 다시 세부 영역으로 나누어 문제를 구성해 학습할 수 있도록 하였다. 각 영역별 문제는 맛보기문제, 연습문제, 실전문제 형식의 3단계로 구성되어 있어 학습자가 처음 접해도 쉽게 이해하고 심화시킬 수 있어 학습자 스스로 문제 적응력을 높일 수 있도록 하였다. 학습이 끝나면 학습 결과 분석을 즉시 제공하였다. 검사 결과는 전체 검사의 결과 분석, 검사 결과의 추이 분석, 영역별 검사의 결과 분석, 각 영역별 세부항목 검사의 결과 분석으로 총 4가지 분석결과를 그래프와 진단 내용 형식으로 학습자에게 제시해준다. 이를 바탕으로 학습자들은 스스로 부족한 영역을 진단할 수 있으며 미흡한 기초영역을 재학습할 수 있도록 피드백을 제공받는다. 또한 각 영역의 학습 방향에 도움을 주기위해 학습 도우미 형식의 학습 길라잡이를 제공하여 학습자가 보다 더 쉽게 기초영역을 학습할 수 있도록 하였다. 이 시스템을 활용함으로써 기초능력검사의 기초영역을 기초부터 단계별로 심화 학습할 수 있어 학습자의 기초능력을 효과적으로 향상시킬 수 있다. 그래서 직업교육의 교육적 효과를 높일 수 있다고 생각 한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 컴퓨터교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE