View : 28 Download: 0

영화를 활용한 환경교육 수업 전략

Title
영화를 활용한 환경교육 수업 전략
Other Titles
Environment-Education strategy that utilize movie
Authors
이은진
Issue Date
2005
Department/Major
교육대학원 환경교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
It is movies that enable people to experience the environmental problems indirectly which people can not experience directly because of distance, time and expenses. This study chose the movies which matched with the third-year student environment subject and used those movies as main teaching material of environment class. In addition, we made students fill out the worksheet after watching movies. Through progress-process and question-analysis of environment class using movies, we searched whether environment class that utilize movie causes interest of students in some degree , and the attitude for environment of students changes. With result of this studies, the conclusion is as following. First, the questionnaire to search whether education through movie is available shows that the response that the class utilizing movies will help the student understand environmental problem is 50.0%. It says that positive answers are larger than negative answers as showing that response the class utilizing movies will be very helpful is 20.3%. In addition, the analyzing of the movie description of students' impression which students made after watching movie they chose freely shows that they can recognize the environmental problems through movies. Second, in analyzing the degree of students' understanding the environmental problems, the response that the environment-class utilizing movies is effective in understanding the environmental problem was more than 90%. This means that students were more amused themselves by experiencing the situations which they could not experience due to time and space. In other words, the research shows that the movies are very effective indirect studying materials in such circumstances school does not have the condition the students can discover the environmental problems of life interestingly and it is very inefficient that all studying are made up by experiencing the all situation directly. Also, before the class utilizing movies, the degree of understanding the environment and environmental pollution marked 3.43 points, after class, it marked 3.61. And the degree of protection environment rise from 3.43 to 3.61 through class. That means that the class using movies cause fairly positive effect on students(p<0.5). However, analyzing the environmental pollution recognition and protection of nature recognition by schoolwork achievement and sex did not show any meaningful statistical differences. Therefore, through this search we are able to know that environment class that utilizes movies can cause interests of students and inculcate the recognition about gravity of environmental problem which is the main goal of environment-education. Also we can know class utilizing movies is very effective in making the students have special quality the wholesome justice and fostering desirable students' attitude. Therefore, it may help in raising students' recognition and changing the attitude environment if the strategy of class utilize movies.;환경교육은 거리상·시간상·경비상의 여건으로 인하여 환경 문제를 직접 체험할 수 있는 기회는 극히 제한되어 있는 것이 현실이다. 따라서 직접 체험할 수 없는 환경 문제를 영화를 통해 간접 체험할 수 있다. 본 연구는 경기도 파주시에 소재한 S중학교 3학년 학생들을 대상으로 영화를 활용한 환경 수업에 대한 인식정도를 알아보았다. 중학교 3학년 환경교과 내용과 부합되는 영화를 선정하여 적당한 분량으로 편집 했으며, 환경 수업의 주 교재로 활용 하였다. 또한 학습 활동지를 만들어 배부한 후 영화를 보면서 학생들에게 작성하도록 하였다. 영화를 활용한 환경 수업의 진행과정과 설문 분석을 통해 영화를 활용한 환경 수업이 학생들의 흥미와 관심을 얼마나 유발하고 학생들의 환경에 대한 태도가 변하는지 알아보았다. 본 연구의 결과를 바탕으로 내린 결론은 다음과 같다. 첫째, 영화를 활용한 환경 교육이 가능한지 알아보기 위한 설문조사를 시행한 결과, 영화를 활용한 환경 수업이 환경 문제를 이해하는데 도움을 줄 것이라는 응답이 50.0%로 나타났고 매우 그렇다는 응답도 20.3%로서 부정적인 응답보다 긍정적인 응답이 높은 것으로 나타났다. 그리고 환경에 관련된 영화를 자유로이 선정하여 영화 감상문을 써 보게 한 결과 학생들이 영화를 통해서도 환경 문제를 인식 할 수도 있다는 점을 알 수 있었다. 둘째, 영화를 활용한 환경 수업 후 학생들의 인식을 분석하기 위해 조사한 결과, 영화를 활용한 환경 수업이 환경 문제를 이해하는데 도움이 되었다는 응답이 90% 이상이었다. 이는 실제적으로 체험하지 못한 상황을 시간이나 공간을 초월해서 경험을 할 수 있어서 학생들이 환경 수업 시간을 더욱 즐거워했다는 것을 알 수 있었다. 즉 생활속의 환경 문제를 흥미롭게 발견할 수 있는 여건이 조성되어 있지 않으며, 모든 학습을 직접 경험을 통해 학습하는 것 또한 비효율적인 대부분의 학교 상황에서 영화가 효과적인 간접 학습 매체가 될 수 있다는 가능성을 보여 준 것이라 할 수 있다. 또 영화를 활용한 환경 수업 전·후 환경에 대한 태도 변화는 환경의식 및 환경오염인식에 대해서는 사전에 3.43에서 사후에 3.57로, 환경 및 자연보호 의식에 대해서는 사전에 3.43에서 사후에 3.61점으로 나타나 영화를 활용한 환경 수업이 상당히 긍정적인 영향을 끼친 것으로 나타냈다(p<.05). 하지만 학업성취도와 성별에 따른 환경오염인식 및 자연보호 의식을 분석한 결과 통계적으로 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 따라서 본 연구를 통해 영화를 활용한 환경 수업은 학생들의 흥미를 유발하고, 더 나아가 환경 교육의 목적인 학생들로 하여금 환경문제의 심각성에 대한 인식을 고취시킬 수 있었음을 알 수 있다. 또한 환경적으로 건전한 정의적 특성을 갖게 하고, 바람직한 태도를 기르는데 도움이 될 수 있다는 사실을 알 수 있다. 그러므로 영화를 활용한 수업전략을 적절히 활용한다면 환경에 대한 인식과 태도 변화에 도움을 줄 수 있을 것이다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 환경교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE