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7차 교육과정 고등학교 지구과학 교과서의 과학사 도입 유형분석

Title
7차 교육과정 고등학교 지구과학 교과서의 과학사 도입 유형분석
Other Titles
Analysis of the history of science introduced in high school Earth Science textbook
Authors
김지혜
Issue Date
2005
Department/Major
교육대학원 지구과학교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김규한
Abstract
본 연구에서는 7차 교육과정의 지구과학 Ⅰ, Ⅱ 에 나타난 과학사 도입 형태의 분석을 통해 교과과정의 문제점 등을 찾아보고 지구과학교육에서 과학사 내용을 적용할 수 있는 점을 찾아보는데 목적이 있다. 이를 위해 7차 교육과정의 지구과학 Ⅰ, 지구과학 Ⅱ 교과서 각각 6종을 대상으로 과학사적 내용을 단원별로 조사해보고, 교과서의 구조적인 큰 틀을 보기위해 포괄적으로 과학사 도입 유형을 자료첨가형, 본문통합형, 통합탐구형의 3가지로 분류해 보았다. 교과서 분석 결과 지구과학 Ⅰ, 지구과학 Ⅱ 교과서내 과학사 반영비율은 각각 14.8%, 12.5% 로 나타났다. 단원별로는 지구과학 Ⅰ 에서는 「신비한 우주」가, 지구과학 Ⅱ 에서는 「천체와 우주」단원에서 과학사적 내용을 많이 포함하고 있었다. 유형별로는 지구과학 Ⅰ, 지구과학 Ⅱ 모두 통합탐구형(C형)이 가장 많은 도입형태로 나타났다. 상대적으로 자료첨가형(A형)은 그 적용이 적은 것으로 나타났다. 교과서를 유형별로 분석한 결과 본문통합형은 단원의 도입 부분에서 주로 적용되고 전개부분에서도 약간 볼 수 있었다. 통합탐구형은 주로 단원의 전개 부분에서 볼 수 있었다. 자료첨가형은 단원의 도입, 전개, 정리 등 다양한 부분에서 적용되고 있었다. 지구과학 Ⅰ, Ⅱ에서 모두 과학사 도입 비율이 낮음을 알 수 있었다. 지구과학수업에 과학사를 효과적으로 이용하기 위해서는 과학사 도입에 대한 인식 확대와 과학사를 도입한 다양한 수준의 수업안 및 교재 개발이 필요하다.;The purpose of this study is to comparatively analyze the trend of the science history introduced in present high school Earth Science textbooks. For this purpose, the content related with science history was investigated in each chapter of six different texts of Earth Science I and Earth Science Ⅱ and the manner of science history introduction was analyzed into three types. As a result of the textbook analysis, Earth Science I and Earth Science Ⅱ showed the science history introduction rate of 14.8% and 12.6%, respectively. As for the chapter content, the science history was mostly found in the parts of 'the mysterious universe‘ in Earth Science I, and 'the heavenly body and universe’ in Earth Science Ⅱ. The domain of astronomy was numerically superior to the other domains. But the percentage of Korean geology history in textbooks was extremely small. Among the three types of the science history introduction, dominant was the 'integrated investigation'(C type) which introduced the history of science as part of an investigative activity. Earth Science I and Earth Science Ⅱ included the C type as the most dominant one. In order to effectively apply the earth science history in the science curriculum, the recognition concerning earth science history introduction in textbooks must be enhanced and the development of various levels of teaching models is indispensable. On the basis of this basic study, we should find historical materials which could be used in Earth Science concept-learning and develope teaching materials. Also, we should produce teaching models by using these materials. These teaching materials and models can be used in the correction of students' misconception and the enhancement of their interest in earth science.
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교육대학원 > 지구과학교육전공 > Theses_Master
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