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고등학교 한국지리 탐구학습문제의 탐구성과 학생인식도 분석

Title
고등학교 한국지리 탐구학습문제의 탐구성과 학생인식도 분석
Other Titles
Analysis of the inquiring-learning question
Authors
강순미
Issue Date
2005
Department/Major
교육대학원 지리교육전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
성효현
Abstract
정보혁명이라는 시대적 흐름 속에서 우리세대에게 요구되는 능력은 폭발적으로 생성되는 지식과 정보의 범람 속에서 필요한 지식을 선택하고 판단하며 현실에 적용하는 사고능력과 탐구능력이라 할 수 있다. 그렇다면 제7차 교육과정 교과서는 이러한 탐구능력을 향상시키고 문제해결능력을 길러주기 위해 어떤 내용과 구성을 갖추고 있는지를 파악하고 학생들이 교과서를 어떻게 인식하고 활용하고 있는지를 검토해 볼 필요가 있다고 본다. 본 연구는 탐구학습문제의 탐구 성향 정도를 측정하고, 사고과정에 따라 질문유형을 분류하며, 학생 설문조사를 통해 탐구학습문제의 적절성, 흥미도, 선호도, 이해도 등 인식도를 분석하여 문제점과 보완점을 제시하고 앞으로의 교육과정개발이나 교과서 편찬에 도움이 되고자 하는데 목적을 두었다. 연구방법으로는 제7차 교육과정 한국지리 교과서들 중에서 인천시 소재 10여개 인문고교에서 현재 사용되고 있는 4종을 선택하여, R. D. Romey의 정량적인 교과서 분석방법을 활용해서 교과서에 제시된 탐구학습문제에 대한 학생참여지수(Q)를 구하였다. 이를 통해 각 교과서의 탐구성 정도를 측정하였다. 또한 Bloom(1956), Hannah & Michaelis(1977), Lippitt(1969) 등 여러 학자들이 학생들의 탐구활동을 촉진시켜주는 질문을 유형별로 분류한 것을 참고로 하여 탐구학습문제를 세분화하여 질문유형을 분류하였다. 이러한 질문의 유형별 분류를 통하여 탐구학습문제를 통한 학습활동이 어떤 방식으로 제시되고 있으며 학생들의 자기 주도적 활동을 이끌어내고 있는지를 분석해보고자 하였다. 그리고 마지막으로 학생 101명을 대상으로 하여 교과서 탐구학습문제에 대한 학생들의 인식과 선호양식을 조사하였으며 학습 수준별 집단(상-중-하)으로 구분하여 비교분석하였다. Romey기법을 통한 탐구학습문제의 탐구성 측정의 분석결과는 다음과 같았다. 첫째, 연구대상이 된 4종류의 한국지리교과서의 탐구학습문제들은 모두 학생참여지수(Q값)가 모두 1이상으로 나타나 탐구적인 교과서로 분류될 수 있었다. 둘째, 학생참여지수를 분석해본 결과, 학습한 내용을 응용하도록 요구하는 질문이 가장 많은 비중을 차지하고 있었으며 이를 통해 제7차 한국지리교과서의 학습문제들은 탐구능력의 신장에 적합한 탐구적 질문들로 구성되어있음을 알 수 있었다. 셋째, 단원별로 학생활동참여지수를 비교해보면 ‘VI.국토의 통일의 과제와 노력’단원이 가장 낮고, ‘VII.지역간의 상호의존’단원이 가장 높은 탐구성을 나타내고 있었다. 그러나 이는 교과서의 종류에 따라 다소의 차이가 있었다. 질문유형을 여러 학자들의 질문유형을 토대로 세분화하여 분류한 결과‘분석형’과 ‘추론형’의 질문유형들이 집중적으로 탐구학습문제들을 구성하고 있었다. 단원별로는 단원의 학습내용상의 특성에 따라 계통지리분야를 다룬 단원에서는 ‘추론형’이, 지역지리를 다룬 단원에서는 ‘비교형’의 구성비율이 다른 단원에 비해 상대적으로 높았다. 교과서 탐구학습문제 전반에 대한 학생들의 인식도를 분석해 본 결과는 다음과 같았다. 첫째, 양과 수준에 대한 인식도에서는 교과서학습량은 많은데 비해 탐구학습량은 중립적인 또는 약간 적다는 견해가 우세하게 나타났다. 수준에 대한 인식도는 교과서학습내용과 탐구학습문제가 모두 수준이‘높다’는 의견이 우세했다. 성적집단별로는 성적이 낮을수록 양이 많다는 반응이 높았다. 수준에 대한 인식도에서는 탐구학습문제의 수준에 대해서 성적집단별로 매우 뚜렷한 차이가 나타나고 있었는데 성적이 낮을수록 수준을 높게 평가하고 있었다. 둘째, 자기스스로 문제를 해결할 수 있는 정도에 대한 인식도 결과를 분석해보면 ‘40-60%를 독자적으로 해결할 수 있다’는 응답이 가장 높게 나타났다. 성적별로는 성적이 높을수록 독자적인 해결능력이 우수한 것으로 나타났다. 문제해결에 도움이 되는 요인으로는 ‘교사의 설명’이 압도적으로 많았으며, 그 다음으로는 ‘교과서’라는 응답으로 나타나 교과서에 대한 의존도가 타교재보다 높았다. 이 부분에서 성적집단간 유의미한 차이는 없었다. 셋째, 탐구학습문제에 제시되는 각종 자료에 인식도 결과는 과반수이상의 학생들이 적절하다는 반응을 보였으며, 흥미도에 있어서는 ‘사진’과 ‘신문기사 및 각종문헌’이 가장 높은 반응을 보였다. 제시자료에 대한 이해도에 대한 인식도 결과는 대체로 어렵다는 반응을 보였으며 특히 ‘지도’의 반응이 가장 이해도가 낮게 나타나 지도를 이해하고 이용하는데 있어서 다른 자료들에 비해 학생들이 상당한 어려움을 갖고 있다고 볼 수 있었다. 넷째, 탐구학습문제의 질문유형 중 선호하는 것에 대한 응답으로는 ‘정보, 지식의 단순재생’유형이 가장 많았다. 성적집단간에는 상위권일수록 다른 집단에 비해 ‘비교, 분류’유형에 대한 선호도가 높았으며,‘이해, 해석, 정의’유형에 대한 선호도는 낮았다. 탐구학습문제의 학습기여도에 대해서는 긍정적인 견해가 우세했으며 성적집단별로는 하위권은 부정적인 응답률이 높게 나타났다. 탐구학습문제의 기능에 대해서는 ‘복습’이라는 응답이 가장 높았으며 그 다음으로는 ‘흥미유발’로 나타났다. 탐구학습문제에 의해 향상된 학습효과에 대해서는 ‘단순지식의 확대’에 도움을 준다는 응답이 가장 높았다. 탐구학습문제의 단점에 대한 인식도 결과는 ‘추상적이고 포괄적인 해답을 요구한다’는 응답이 가장 많았다. 본 연구결과를 토대로 볼 때 탐구학습문제의 질문유형은 여러 수준의 학생들이 수준에 맞는 활동을 할 수 있도록 사고과정의 심화정도에 따라 위계적으로 구성되어야 하며 학습자료 제시도 다양하게 이루어져야 할 것이다. 탐구학습문제를 활용하는데 있어서도 학생들이 자기 주도적으로 탐구할 수 있는 수업환경의 조성과 교과서 학습내용을 재구성하려는 교사들의 적극적인 노력이 절실하다고 본다.;In the current stream of the Informational Revolution, the ability which is required to our generation is the cogitative ability and the inquiring ability that select and judge the necessary knowledge out of the explosively created knowledge and overflowing information, and apply it to the reality. Then, it is necessary to grasp what contents and organization the textbooks for the 7th Curriculum are equipped with, in order to improve the inquiring ability and to develop a problem-solving ability, and it is also required to investigate how the students recognize and utilize the textbooks. The purpose of this study is to estimate the degree of inquiring propensity in the inquiring-learning question, to classify the types of questions in accordance with the process of thinking, and to raise several issue points and complement points, analyzing the recognition value, which is related to adequacy, the degree of interest, the degree of preference, and the degree of comprehension of the inquiring-learning question throughout students' inquiry investigation. And this study proceeded to help the next curriculum development or the compilation of the textbooks. In reference to research method, this thesis chose four kinds of textbooks randomly, including the Korean Geography textbooks for the 7th Curriculum, and then measured the degree of inquiring propensity in each textbook with the Questions at the Ends Rating Index(Q), applying W.D.Romey's Fixed Quantitative Textbook Analysis Method. This thesis also referred to the documents that Bloom(1956), Hannah & Michaelis(1977) and Lippitt(1969) typically classified the questions which could promote the inquiring activities of students, and classified the types of questions as well as subdivided the questions of the textbooks. Furthermore, this thesis also aimed to analyze the issues that through this typical classification of questions, how the inquiring activities are presented with the questions of the textbooks, and the possibility that they could draw the self-leading learning activities. Finally, this thesis investigated 101 students as the subjects of study for their recognition and the forms of preference about the studying questions of the textbooks. And this thesis also divided the responders with learning-leveled groups(the three grades of good, fair, and poor) and analyzed them comparatively. The followings are the results of analyzing the measurement of the inquiring propensity's degree through Romey's method. First, all the studying questions in four types of Korean Geography textbooks can be classified as an inquiring textbooks, for the value of the Questions at the Ends Rating Index(Q) is above 1. Second, as a result of analyzing the Questions at the Ends Rating Index(Q), this thesis could verify that the questions which ask students to apply the learned contents account for the greatest part of all, as such, the questions in the textbooks for the 7th Curriculum organize the inquiring questions suitable for extending the inquiring abilities. Third, when the Questions at the Ends Rating Index(Q) are compared according to units, the unit, 'VI. The Task and Effort for Unification of the Country' shows the lowest inquiring propensity, while the unit, 'VII. Mutual Dependence among Regions' shows the highest. But this result is somewhat different in accordance with the types of textbooks. As a result of subdividing and classifying the types of questions based on several scholars' types of questions, 'analysis-type' and 'reasoning-type' questions organize inquiring learning questions intensively. In reference to units, in accordance with the characteristics of the units' contents, 'reasoning-type' questions are relatively high in the unit of systematic geography field , while 'comparative-type' questions are relatively high in the unit of regional geography. The followings are the results of analyzing cognitive degrees of students about the whole inquiring questions in the textbooks. First, about the cognitive degrees about quantity and level, the view that the quantity of textbook-learning is plenty while the quantity of inquiring-learning is neutral or little was prevailing. And about the cognitive degrees about the level, the view that textbook-learning contents and the inquiring-learning questions are all high-leveled was prevailing. In the grade -divided groups, most of low-graded students responded that the quantity is plenty. For the cognitive degrees about level, there was very distinctive difference about the level of inquiring-learning questions in accordance with the grade-divided groups they are in, and they showed a tendency that as their grades were low, they regarded the level of the questions as a higher one. Second, when the result of the cognitive-degree to a self-problem-solving ability was analyzed, the answer, 'I can solve the problems for myself by 40~60%' was first ranked. In accordance with the grades, as their grades were high, their self-problem-solving ability was superior. Among the factors that can help to solve the problems, 'teacher's explanation' was the overwhelmingly chosen factor, 'textbook' was the second factor, consequently, they depend on more the 'textbook' than any other teaching materials. In this part, there was no meaningful difference between grade-divided groups. Third, about the result of the cognitive-degree to the materials which are illustrated in the inquiring-learning questions, the greater part of students responded that they were appropriate. And in accordance with the degree of interest, 'pictures' and 'articles and a variety of documentary records' got the highest response. And about the result of the cognitive-degree to the understanding of the illustrated materials, the most students responded that they were difficult to understand. Especially 'maps' were hardly understood to the students, so it is reasonable that the students have difficulty in understanding and utilizing maps more than any other materials. Fourth, in the responses about the types of preference for the inquiring-learning questions, 'the simple reproduction of information and knowledge' type appeared highly ranked. Among the grade-divided groups, the high-graded group preferred the type of 'comparison and classification' to the type of ' comprehension, interpretation and definition'. About the contribution of the inquiring-learning questions, affirmative answers were superior in number, and as for each grade-divided group, the low-graded group showed a large percentage of negative responses. As far as function of the inquiring-learning questions is concerned, 'Review' was most chosen, and 'Stimulating interest' came in second. About the studying effect improved by the inquiring-learning questions, most of the respondents answered that the questions could give a help to the magnification of simple knowledge. For the result of the recognition against the weak point of the inquiring-learning questions, the response that those questions demand an abstracted and inclusive answers was the most. According to the above mentioned results, the inquiring-learning questions should be made up in order to stimulate intellectual curiosity of the students and to make them participate in the inquiry activities positively. Also, appropriate and various teaching materials should be presented so that the students are able to take part in the activities which are suitable for each level, and the inquiring-learning questions should be made up diversly to develop a simple thought into an advanced process of thought. Concerning the application of the inquiring-learning questions, creating studying atmosphere where students can inquire out in self-leading way is required, and the positive effort of the teachers who will try to reconstruct the contents of the textbooks is also required.
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