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유아 대상 인터넷 동화 사이트 분석

Title
유아 대상 인터넷 동화 사이트 분석
Other Titles
The Analyze of Internet Fairy-tale Sites Targeting Young Children
Authors
하지혜
Issue Date
2005
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김희진
Abstract
The purpose of the study is to analyze the overall status of Internet fairy-tale sites targeting young children, categories of Internet fairy tales, and relation activities relevant to the fairy tales. For the stated purpose, three study questions have been set as follows: 1. What is the general status of Internet fairy tale sites? 2. How are Internet fairy tales categorized? 3. What are relation activities presented in the Internet fairy tales? The subject of study covers 100 domestic Internet fairy-tale sites, targeting young children. To analyze the Internet web sites for this study, the researcher modified and complemented two pre-existing evaluation instruments, the Internet website evaluation instrument suggested by ALA (1997) and the other by LEE Jin Woo (2001). The modified instrument has four subordinate categories: operator and support, purpose, design and stability, and contents. The following conclusions were reached from this study: First, in terms of operational status, it appears that most Internet fairy-tale sites relatively run well when it comes to one-way communications, however, they lack considering interactive aspects. It is necessary to consider two-way communications between user-young children and the sites when developing infant-oriented Internet fairy-tale sites. Second, fairy-tale classification used in the 100 Internet sites varied to 88, and only 5 websites categorized fairy tales by intellectual level. Therefore, it is necessary to standardize the fairy-tale classification to be consistently used by the websites and to categorize fairy tales by intellectual level. Third, only 22 out of 100 websites presented relation activities relevant to the fairy tales, and the average number of relation activities per website stayed at 2.2. Internet fairy-tale websites should develop and provide various relation activities using special features of Internet so that the user-young children can expand their thoughts through the activities.;본 연구의 목적은 유아를 대상으로 하는 인터넷 동화 사이트의 전반적인 현황을 분석하고, 인터넷 동화의 분류현황과 동화와의 연계활동 현황을 분석하는데 있다. 이와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구문제가 설정되었다. 1. 인터넷 동화 사이트의 전반적인 현황은 어떠한가? 2. 인터넷 동화의 분류현황은 어떠한가? 3. 인터넷 동화에 제시된 연계활동 현황은 어떠한가? 본 연구의 대상은 국내에서 유아를 대상으로 하여 제작된 100개의 인터넷 사이트이다. 사이트의 구성을 분석하기 위해서 ALA(1997)에서 제시한 인터넷 웹사이트 평가도구와 이 도구를 수정ㆍ보완하여 사용한 이진우(2001)의 평가도구를 재 수정ㆍ보완하여 사용하였다. 자료 처리는 표집된 사이트별로 각 항목을 조사한 후 백분율로 처리하였다. 본 연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 유아를 대상으로 한 인터넷 동화 사이트의 전반적인 현황에서 운영자와의 의사소통 장, 광고로 인한 목적성 저해, 편견적 요소, 동화이용의 편리성, 네비게이션의 편리성, 로딩속도의 안정성, 웹페이지의 안정성, 기술사용의 편리성, 동화사이트 구성의 적절성 항목에 대해서는 높은 비율로 나타났다. 반면 정보의 저작권 보호, 사이트의 목적 제시, 디자인 요소의 친밀성, 접근의 용이성, 동화 내 상호작용요소, 동화 검색기능, 정보의 현재성, 외부링크의 제시, 내용의 구체성, 정보의 수준별 분류에 대해서는 낮은 비율이 나타났다. 이는 인터넷 동화 사이트의 전반적인 현황은 사용자와의 교류에 있어서 일방향적인 측면에서는 비교적 바람직한 운영을 하고 있으나, 사용자와 사이트간의 양방향적인 측면은 충분히 고려하지 못하고 있다는 것을 나타낸다. 그러므로 유아를 대상으로 하는 동화사이트는 유아와 사이트간의 양방향적인 측면을 고려한 사이트의 개발이 필요하다. 둘째, 인터넷 동화 사이트에서 동화를 장르별ㆍ주제별ㆍ연령별로 분류하고 있는 사이트는 57개(57%), 전혀 분류하고 있지 않은 사이트는 43개(43%)로 나타났으며, 동화를 분류하고 있는 57개의 사이트 중 수준별로 동화를 분류하고 있는 사이트는 1개에 불과하였다. 각 사이트에서 사용하는 동화 분류명칭은 모두 88개로 다양하게 나타났으며, 이중 가장 많이 쓰이는 분류명칭은 전래동화(59.6%), 창작동화(45.6%), 영어동화(29.8%) 등의 순이었다. 이러한 결과에 비추어볼 때 각 사이트간의 통일된 분류명의 기준을 정하고 수준별로 동화를 분류하여 제시하는 노력이 필요하다고 본다. 셋째, 인터넷 동화 사이트에서 동화와의 연계활동을 제시하고 있는 사이트는 22개(22%)였고, 제시하지 않은 사이트는 78개(78%)였다. 연계활동을 제시하고 있는 22개의 사이트 중 수준별로 연계 활동을 분류하여 제시한 사이트는 찾아볼 수 없었다. 22개의 사이트에서 연계활동으로 제시되고 있는 활동의 종류는 모두 18가지였으며, 각 사이트 당 평균 연계활동의 수는 2.2개였다. 그중 가장 많이 사용하는 연계활동의 종류는 색칠하기, 감상문쓰기, 생각 키우기 등의 순으로 나타났다. 인터넷 동화 사이트는 인터넷의 특징을 이용한 다양한 종류의 연계활동을 개발?제공하여 사이트를 사용하는 유아에게 다양한 사고확장의 기회를 제공해야 할 것이다.
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