View : 782 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor이영민-
dc.contributor.author이정경-
dc.creator이정경-
dc.date.accessioned2016-08-25T01:08:34Z-
dc.date.available2016-08-25T01:08:34Z-
dc.date.issued2005-
dc.identifier.otherOAK-000000010726-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/172018-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000010726-
dc.description☞ 이 논문은 저자가 원문공개에 동의하지 않은 논문으로, 도서관 내에서만 열람이 가능하며, 인쇄 및 저장은 불가합니다.-
dc.description.abstract본 연구는 대안학교의 교육과정과 다중지능이론의 교육적 적용을 통한 교육 개선의 방향에 대해 논의하고자 하였다. 즉 다중지능이론의 교육적 적용으로서 대안학교 교육과정과 지리 관련 대안학교 교수학습활동에 대하여 연구하였다. 또한 기존의 제도권 교육의 문제점에 대한 대안으로서 대안학교와 다중지능이론이 제시하는 교육적인 적용과 교육개선을 위한 실천적 방법을 찾아 보았다. 연구 방법은 대안교육과 대안학교 그리고 다중지능이론에 대한 문헌조사와 대안학교에서의 지리과 교사와 대안학교 관계자와의 면담 및 수업관찰 또는 수업참관 등을 통해 교수학습방법을 조사 분석하였다. 대안학교의 지리관련 교육과정은 지리학의 5대 기본주제를 기준으로 분류하였고 대안학교 지리 교육과정 및 교육활동을 다중지능이론에 적용하여 구체적인 교육 실천방안을 도출하였다. 연구결과 대안학교 지리관련 교육활동은 대체로 특성화교육과정에서의 다양한 체험학습 및 생태·환경 교육과정에서 찾아볼 수 있었고 이러한 지리관련 교육과정은 다중지능이론의 공간적 지능과 신체-운동 지능과 밀접한 관련을 가지고 있었다. 즉 다중지능이론의 교육적 적용과 대안학교 특성화 교과는 학습자들의 다양한 능력과 지능을 존중하고 있으며, 다양한 삶의 양식을 체험하게 함으로써 학습자의 잠재력 개발과 학습자 중심의 열린교육을 실천하고 있다는 점에서 기본적인 취지가 같다. 또한 환경·생태에 관한 교육과정은 인간과 자연의 환경으로서의 장소와 지역, 공간에 대한 연구를 중시하는 지리학의 연구전통과 일치하며 지리교육과 매우 밀접한 관련을 가지고 있다. 한편 대안학교와 다중지능이론에서 추구하는 교육적 방향이 제도권 교육에 시사하는 바는 다음과 같았다. 첫째, 개인 중심의 작은 학교를 들 수 있다. 다중지능이론의 교육적 적용과 대부분의 대안학교에서는 작은 학교를 지향하고 있으며, 이러한 작은 학교 지향은 학생 개개인의 특성과 능력, 개인의 의견을 존중하는 교육과정을 실천하게 한다. 둘째, 학습의 ‘이해(understanding)’를 중시, 기존의 전통적 교육이 객관적 지식, 명제적 지식, 선언적 지식 위주의 실증주의적인 입장에서의 지식의 이해를 중시하였다면, 대안학교와 다중지능이론에서 강조하는 지식의 ‘이해’는 학습자의 적극적인 인지 활동을 통한 방법적, 과정적 지식의 습득을 진정한 ‘이해’로 보고 있다. 셋째, 통합교육과정을 지향한다. 다중지능이론에 의한 교수학습과 대안학교의 교육과정은 통합수업을 지향하는 경향이 있으며, 다중지능이론에서는 주제중심의 통합교육과정을 교육적 개선으로서 제안한다. 본 연구는 제도권 교육의 위기에 대한 교육 개선방향 도출을 위해 대안학교와 다중지능이론의 교육 내용을 살펴보았으며, 연구결과 대안학교의 교육과정은 다중지능이론을 적용한 교수학습과 매우 유사하였다. 따라서 교육개선의 방향으로 일반학교에서 대안학교의 교육과정을 도입하고자 할 경우 다중지능이론을 이용한 교수학습을 적용한다면 교육적 효과가 클 것으로 예상된다. 즉 제도권 교육의 위기에 대한 교육적 개선의 방향으로 대안학교와 다중지능이론의 교육적 적용에서의 일치점이 열린 교육의 실천과 관련된 교육개선을 도모할 수 있을 것이다.;This study paid attention to the aspects of intelligence of traditional education for crisis in institutional education. That is, traditional education regarded human ability(intelligence) simply, and carried out narrow-minded and examination-oriented education, requiring specific ability only. In this regard, this study aims to find practical education improvement for crisis in institutional education and examined educational application of Multiple Intelligences Theory and alternative school curriculum for this purpose. In particular, it examined geography related education of alternative school. As a result, it found out that alternative school(specialize school) can organize diverse curriculum through specialize subject and most specialize subjects put emphasis on know how·procedural knowledge, rather than objective·declarative knowledge, the knowledge of subject matter which has been emphasized in existing institutional education. Such knowledge prospect of alternative school takes a serious view of understanding that can apply and generalize knowledge in new situation, rather than satisfying with simple understanding of knowledge. Accordingly, it is closely related to 'Teaching for Understanding' of multiple intelligence. Multiple Intelligences Theory emphasizes diverse educational application of intelligences rather than logical and language-oriented education contents and methods that have been emphasized at existing education. As a result of examining curriculum related to geography of alternative school, geography related education of alternative school is carried out in terms of experience learning of specialize subject, ecological and environmental curriculum. In addition, geography related curriculum of alternative school is very similar to the application of Multiple Intelligences Theory to teaching and is very actively carried out in spatial Intelligence and Bodily-Kinesthetic Intelligence in particular. Spatial intelligence plays an important role in learning of space and understanding of space in geography subject, and bodily·kinesthetic intelligence is an important intelligence in field work of geography subject. That is, spatial intelligence and bodily·kinesthetic intelligence are the most important intelligence for 'understanding of space' and 'doing geography'. Musical intelligence can expect teaching of cultural geography through tradition music and folk music, and Logical- Mathematical Intelligence and Intrapersonal Intelligence are regarded as the important intelligence in forming personal geography and decision making by geographical decision. Linguistic intelligence and interpersonal intelligence are closely related to communication and self expression between teachers and students, students and students, and can be applied in cooperation learning and group learning in geography subject. Educational application of Multiple Intelligences Theory and alternative school curriculum values various abilities and intelligences of learners, and puts into practices open education focusing on learner and potentiality development of learner by having them experience various types of life. Coincidence of educational application in alternative school and multiple intelligences theory is as shown below. First is the individual-oriented small school. Such small school practices curriculum valuing opinion, features and ability of each students. That is, small school is individual-centered school based on multiple intelligences theory. Second is values understanding of learning. While existing classical education values understanding of knowledge from the aspect of positivism focusing on objective knowledge, propositional knowledge and declarative knowledge, 'understanding' of knowledge that is emphasized in alternative school and Multiple Intelligences Theory regards acquisition of procedural knowledge and know how through active perception activity of learner as the true 'understanding'. Third, it pursues integrated curriculum. In terms of teaching-learning, curriculum of alternative school is very similar to that of Multiple Intelligences Theory. Accordingly, if institutional system introduces curriculum of alternative school, planning of curriculum by Multiple Intelligences Theory is likely to obtain educational effects of alternative school. Given that current alternative school cannot remain as alternative school in the future, and that new alternative of education may emerge and change, educational application of Multiple Intelligences Theory can be the alternative for existing education. Accordingly, Multiple Intelligences Theory suggests much in alternative school as well as existing institutional education.-
dc.description.tableofcontents목차 논문개요 Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구목적 = 1 B. 연구방법 = 3 Ⅱ. 이론적 배경 = 6 A. 신자유주의와 제도권 교육 = 6 B. 제도권 교육의 위기와 7차 교육과정 = 10 Ⅲ. 다중지능이론의 기본 개념 = 15 A. 지능의 일반적 정의 = 16 B. 다중지능이론의 특성 = 17 C. 다중지능이론의 영역 = 19 Ⅳ. 대안학교에서의 교육과정 = 25 A. 대안학교에서의 일반 교육과정 = 25 B. 대안학교에서의 특성화교육과정 = 29 Ⅴ. 다중지능 측면에서 대안학교 지리관련 교육 과정 = 38 A. 공간지능과 대안학교 특성화 교육과정 = 38 B. 대안학교별 지리관련 교수학습 방법 = 53 Ⅵ. 요약 및 결론 = 71 참고문헌 = 75 ABSTRACT = 78-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent673374 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교-
dc.title다중지능이론을 중심으로 한 지리관련 대안교육 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedThe Study on Alternative Education for Geography applied to Multiple Intelligences Theory-
dc.creator.othernameLee, jeong Kyung-
dc.format.page81 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 지리교육전공-
dc.date.awarded2005. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 지리교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE