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소리내어 읽어주기 활동이 아동의 언어 이해력에 미치는 영향

Title
소리내어 읽어주기 활동이 아동의 언어 이해력에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of Reading Aloud Approach on Comprehensibility of Elementary School Students
Authors
송은경
Issue Date
2005
Department/Major
교육대학원 초등교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이성은
Abstract
본 연구는 소리내어 읽어주기 활동이 초등학교 중학년 아동의 언어이해력에 미치는 영향을 알아보고자 하는데 그 목적이 있다. 언어 발달에 대한 연구를 보면, 언어 이해가 선행하고, 언어 표현은 이를 기반으로 발달한다는 것을 알 수 있다. 언어 표현은 말하기, 쓰기로 나타나며, 언어 이해는 듣기, 읽기로 나타난다. 즉, 언어 이해 능력은 정보의 처리와 수용은 물론 더 나아가서 표현력의 바탕이 된다는 점에서 매우 중요한 부분이다. 많은 연구 결과 소리내어 읽어주기 활동은 음성을 통해 들려지는 소리를 듣고 음성 언어에 대한 이해를 할 뿐 아니라 듣기 능력의 향상이나 단어의 축적, 이해력증진을 가져오는 등 아동의 언어발달에 많은 영향을 끼칠 뿐 아니라 학업성취의 증진과 깊은 연관이 있음을 발견하였다. 그러나 국어과 교육과정 영역에 문학이 명시되어 있음에도 불구하고 대부분의 교사들은 읽기 능력, 쓰기 능력 배양의 교육에 치우쳐 문학작품을 소리내어 읽어주는 것을 교실에서 쉽게 발견할 수 없다. 또, 소리내어 읽어주기 활동이 아주 오래 전부터 가정과 유아교육현장에서 어린이들에게 동화를 전달하기 위해 활용하던 방법으로, 학부모나 교사들은 단지 어린이들 스스로 책을 읽을 수 있을 때까지만 읽어 줄 필요가 있다고 생각해서 초등학교 이상의 어린이들에게 책을 잘 읽어주지 않았던 것도 사실이다. 이에 본 연구에서는 언어 이해력- 듣기·읽기이해력-에 대하여 살펴보고, 언어 이해 교육을 활성화하기 위한 하나의 방안으로 Holdaway(1979)의 책 읽어주기 활동의 대표적인 프로그램인「큰 책 접근법」과 총체적 언어교육 프로그램에서 소리내어 읽기를 이용한 수업의 단계를 참고로, 책 읽어주기 활동의 절차와 전략을 설계하여 적용하였다. 또, 교사가 초등학교 3학년 아동에게 아동문학작품을 활용하여 소리내어 읽어주기 활동을 실시 한 후 아동들의 언어이해력-듣기·읽기 이해력-에 어떤 영향을 미치는지 알아보기 위해 다음과 같이 연구 문제를 설정하였다. 1. 소리내어 읽어주기 활동은 듣기 이해력에 영향을 미치는가? 1-1. 소리내어 읽어주기 활동은 사실적 듣기 능력을 향상시키는가? 1-2. 소리내어 읽어주기 활동은 분석적 듣기 능력을 향상시키는가? 1-3. 소리내어 읽어주기 활동은 비판적 듣기 능력을 향상시키는가? 2. 소리내어 읽어주기 활동은 읽기 이해력에 영향을 미치는가? 2-1. 소리내어 읽어주기 활동은 사실적 읽기 이해력을 향상시키는가? 2-2. 소리내어 읽어주기 활동은 해석적 읽기 이해력을 향상시키는가? 2-3. 소리내어 읽어주기 활동은 적용적 읽기 이해력을 향상시키는가? 위의 연구 문제를 해결하기 위하여 서울시 도봉구에 위치한 S초등학교 3학년 두 학급의 아동들을 연구대상으로 선정하였다. 그리고 2005년 3월 7일부터 4월 30일까지 8주간 총 16차시에 걸쳐 실험 집단은 ‘소리내어 읽어주기’활동을 실시하였고, 비교 집단은 교사가 소리내어 책을 읽어주는 대신 아동 스스로 묵독을 통한 읽기 활동을 실시하였다. ‘소리내어 읽어주기’활동의 향상 정도를 검증하기 위한 검사도구는 듣기, 읽기이해력 평가지를 사전과 사후에 검사를 실시하였으며, 수집된 자료는 SPSS/WIN 12.0 프로그램을 사용하여 t검증으로 통계처리가 이루어졌다. 실험 결과 소리내어 읽어주기 활동이 초등학교 중학년 아동의 언어이해에 영향을 미치고 있음을 알 수 있었다. 듣기 이해력에서 실험 집단의 점수는 비교 집단의 점수와 비교해 통계적으로 유의한 차이(ρ< .05)가 나타났다. 듣기 이해력의 하위 요소인 사실적,분석적 듣기이해력 모두 비교 집단보다 우수하였으나, 비판적 듣기이해력은 유의한 차이를 보이지 않아 소리내어 읽어주기의 효과를 검증할 수 없었다. 읽기 이해력의 사후검사에서는 읽기 이해력의 하위 요소인 해석적·적용적 읽기이해력에서 실험집단이 비교집단보다 우수하였으나, 사실적 읽기 이해력에서는 유의한 차이를 보이지 않았다. 즉, 소리내어 읽어주기 활동이 초등학교 중학년 아동에게도 듣기·읽기 이해력의 향상에 도움을 준 것으로 볼 수 있다. 이를 토대로 소리내어 읽어주기 활동이 문식성이 발달하지 않은 아동 뿐 아니라, 초등학교 중학년 아동에게 듣기, 읽기이해력 향상을 위한 효과적인 읽기 지도 방법으로서 활용될 수 있는 시사점을 준다. 본 연구는 초등학교 중학년 아동들에게 8주 동안 단기적으로 실시하였기 때문에 장기적인 종단적 연구가 필요하다. 따라서 본 연구 결과를 초등학교 전 학년의 아동들에게 일반화시키는데 있어서 한계가 있다. 그래서 고학년 아동들에게 소리내어 읽어주기 활동이 주는 학습의 효과를 다양한 측면에서 검증할 수 있는 후속연구가 필요하다. 본 연구 결과를 일반화하기 위해서는 국어 교과서의 내용과 연계하여 관련된 아동문학작품 제시 및 아동들의 언어이해력을 신장시킬 수 있는 소리내어 읽어주기 활동의 실시 및 적용 방안을 개발하도록 꾸준한 연구,개발 지원이 뒷받침되어야 할 것이다.;The purpose of this study is to investigate the effects of Reading Aloud on the language comprehension with elementary school students(3rd and 4th graders). As we have seen on the research of language development, comprehension precedes, and is followed by production which depends on it. As you know, production is speaking and writing, and comprehension is listening and reading. Comprehension ability is very important in that it is the bases of regulating informations and influencing production ability. In the results of many seminal studies, it is pointed out that Reading Aloud activity has a great effect on not only improving listening ability, memorizing words and enhancing comprehension, but also achieving in other subjects. However, even though literature appears in the curriculum of Korean, most teachers lean toward reading and writing without Reading Aloud. As a matter of fact, Reading Aloud has been a limited activity as a guided reading in the kindergartens. They, parents and teachers, have thought that it is only necessary until children can read independently. But this is a misunderstood thing. Therefore, this study shows the connections between comprehension -listening and reading- and the strategies and process of Reading Aloud, which is based on the whole language approach and Holdaway's Big Book approach. These are the focused questions to shed lights on the infuences of Reading Aloud on comprehension. Subjects are 3rd graders of elementary school, and reading resource is literature. 1. Does Reading Aloud activity influence on listening comprehension? 1-1. Does this activity improve factual listening comprehension? 1-2. Does this activity improve analytic listening comprehension? 1-3. Does this activity improve critical listening comprehension? 2. Does Reading Aloud activity influence on reading comprehension? 2-1. Does this activity improve factual reading comprehension? 2-2. Does this activity improve explanatory reading comprehension? 2-3. Does this activity improve applicable reading comprehension? To have access to the above questions, experiment was conducted with 2 classes of 3rd graders in 'S' elementary school, Dobong, Seoul. Reading Aloud activity was provided for the experimental group from the 7th of March, 2005 to the 30th of April(8 weeks) over 16 periods. In contrast, silent reading by students was done in the comparative group. To verify the achievement of Reading Aloud, pre-test and post-test was executed and the data from this was treated on SPSS/WIN 12.0 with T-test. As it is shown in the results, Reading Aloud has a significant effect on comprehension of elementary students. In listening comprehension, the achievement of the experimental group shows significant difference(ρ< .05) from the comparative group. In factual and analytic listening comprehension as a subcategory of listening comprehension, the former group is better than the latter, though not in critical listening comprehension which does not show significant difference. Also, in post-test of reading comprehension, the experimental group is better than the other in explanatory and applicable reading comprehension, not in factual one. In conclusion, these results point out that Reading Aloud help elementary school students(especially, 3rd and 4th graders) to improve their listening and reading comprehension. This means that Reading Aloud can be a good method for teaching the students that has poor in perceiving letters, as well as attaining comprehension. Since this research is fulfilled for 8 weeks, it needs longitudinal study. And it has a limit, not to apply the result to older students(5th or 6th graders). That is, follow-up experiment is needed. Finally, what this study suggests is that it is necessary to provide many literary works and to support and develop lots of Reading Aloud methods for enhancing comprehensibility.
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