View : 559 Download: 0

고등학교 문학 교육 지원 웹 코스웨어 설계 및 구현

Title
고등학교 문학 교육 지원 웹 코스웨어 설계 및 구현
Other Titles
Design and Implementation of Web Courseware for assisting the High School Loterature Education
Authors
최영아
Issue Date
2005
Department/Major
교육대학원 컴퓨터교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
조동섭
Abstract
A knowledge-based society use various information processing technology and e-Learing system and widely used to implement a learner-centered courseware which is mainly designed for effectives feedback system to overcome environmental limitation in classroom. By discussing the change of web based courseware, the goal of the Seventh High School Literature Subject is not only to teach the knowledge of literature but also to help students understand and apply literary works to their real life and develop their ability utilize their cultural resources. In this thesis one of a web courseware for supporting the high school literature education is designed and implemented. It is useful in conducting high school literature education. This trend is based on new education paradigm. It can change the process of teaching-learning activities focused more on learners and help students get necessary information for improving their ideas. Through their daily lives literary works may be used improving to achieve the goal of literature education. With the proposed web courseware to support high school literature education , teachers can easily manage all the activity of students for each unit of courseware. Our system is designed and implemented to enable the mutual interaction between learners. Meanwhile, learners can study their lessons on the basis of their progressive works. Also they can make their idea more clear through detailed interaction with other learners and teacher.;지식기반 사회, 정보화 사회에서는 교실에서만 국한되지 않고 시·공간을 초월하여 학습자들의 자기주도적 학습과 구성주의를 바탕으로 학습자 중심의 교육을 지향하고 있다. 이러한 변화 중심에 제 7차 고등학교 문학교과의 목표는 문학작품에 대한 지식만을 가르치는 것이 아니라 학생들이 스스로 문학 작품을 이해하고 감상함으로써 문학 감상의 주체로서 성장해 가고 올바른 민족 문화 창조에 기여할 수 있는 능력과 자질을 키우는데 그 교육적 의의가 있다. 본 논문에서는 교육의 패러다임과 변화에 맞물려 있는 고등학교 문학 교육을 실시하는데 있어 보다 학습자 중심의 교수-학습 활동이 이루어지고 문학교육이 지향하고 있는 목표에 부합되는 문학작품을 통해 자신의 사고와 일상생활에 필요한 지식을 습득할 수 있도록 고등학교 문학 교육 지원 웹 코스웨어를 설계 및 구현하였다. 본 연구에서 제시한 고등학교 문학 교육 지원 웹 코스웨어는 교사가 보다 단원별 학생활동을 사용하기 쉽게 관리할 수 있으며 학습자와의 상호작용이 가능하도록 설계 구현하였다. 반면, 학습자는 학습자 자신의 진도에 맞추어 학습을 진행시킬 수 있고 학습자간의 상호작용을 통해 사고의 폭을 넓힐 수 있다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 컴퓨터교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE