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중학생들의 관심도에 따른 반응 조화설 검증

Title
중학생들의 관심도에 따른 반응 조화설 검증
Other Titles
The Verification for Response Compatibility Hypothesis on the basis of Korean middle school students' interest
Authors
오수진
Issue Date
2005
Department/Major
교육대학원 상담심리전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이영애
Abstract
The present study explored whether Korean middle school students make decisions consistent with Shafir's Response Compatibility Hypothesis and was conducted to test the effectiveness of Shafir's Response Compatibility Hypothesis by using new decision-making problems on the basis of their interests and attractions. Shafir(1993) verified which option was chosen or refused more frequently in the two different situations, such as in the case given an enriched option with more positive and more negative features and an impoverished option with fewer positive and fewer negative features. He proved that the prediction and the result for his Response Compatibility Hypothesis were corresponded with each other by presenting to the American university students the situation option problems made up of bring-up right, vacation place, courses to take, ice cream, lottery, election, and so on. However, Yu Seung-min and Lee Young-ai(2003) attracted the inconsistent result with Shafir's Response Compatibility Hypothesis in their studies experimented in the basis of Korean university students. Except on them, An Sang-gji(2003), Kim Eun-young(2003), Kim Hye-seung(2004), Ko In-yeong(2004), Kang Min-jung(2004) verified Response Compatibility Hypothesis through their studies. These studies presented the fact that Response Compatibility Hypothesis could not be generally applied to every decision-making situation. In study 1, the 7 decision-making situation problems used in An Sang-gy‘s study, such as, spouse, work place, recreation center, restaurant, bring-up right, ice-cream, clothes, and the 3 problems which fit to Korean middle school students like development activities, chairman election, and movie were reconstituted and were conducted to Korean middle school students and reached the inconsistent conclusion with the Response Compatibility Hypothesis. Even one problem of usual decision-making problem, the total of the percentage chosen or refused the enriched options with more positive and negative features did not exceed 100. In study 2, presented the absolutely different 10 problems from the study 1, were reconstituted 2 different field problems ; one is the first 5 decision-making problems attracting strongly to Korean middle school students, such as, high school, medicine for pimples, major subjects, subjects for examination, exercise program, and the other is the 5 decision-making problems which they have weak interests like detergent, flowering plants, washing machines, canned tuna, event assistant. Except on the feature changes of the choice problems, the rest experiment process processed equally with the study 1. As a result, all the 5 decision-making problems attracting strong interests to Korean middle school students were consistent with the Response Compatibility Hypothesis. All 5 problems, the total of percentage chosen or refused enriched options with more positive and negative features exceeded 100. However, the low-interested 5 problems did not consist with the Response Compatibility Hypothesis. Thus, because the decision-making of Korean middle school students depends on their interests and attractions, the decision-making pattern can be different, and affected in Response Compatibility Hypothesis.;이 연구는 Shafir(1993)의 반응 조화설(Response Compatibility Hypothesis)이 우리나라 중학생들에게도 나타나는지 알아보기 위해 실시되었다. 이와 함께 관심도의 높고 낮음에 관한 새로운 의사 결정 문제들을 이용해 Shafir의 반응 조화설의 효과 유무를 알아보고자 하였다. Shafir는 참여자들에게 장점과 단점을 더 많이 가진 대안(enriched option)과 특징이 두드러지지 않은 보통의 대안(impoverished option)을 제시하여 선택 상황과 거부 상황에서 어떤 쪽의 대안이 더 많이 선택과 거부 되는지를 검토하였다. Shafir는 양육권, 휴가지, 수강과목, 아이스크림, 복권, 선거 등의 상황으로 이루어진 선택 문제들을 미국 대학생들에게 제시하여 반응 조화설의 예언과 일치함을 검증하였다. 하지만 유승민과 이영애(2001)가 한국 대학생들을 대상으로 한 연구에서는 반응 조화설의 예언과 일치하지 않는 결과를 보였다. 이 밖에 안상지(2003), 김은영(2003), 김은용(2004), 김혜승(2004), 고인영(2004)과 강민정(2004)이 연구를 통해 반응 조화설을 검증한 바 있다. 이러한 연구들은 반응 조화설이 모든 의사결정 상황에서 보편 타당하게 적용되지 않는다는 가능성을 제시하였다. 본 연구 Ⅰ에서는 안상지(2003)의 연구에서 사용되었던 결정상황 7문제(배우자, 직장, 휴양지, 식당, 양육권, 아이스크림, 옷)와 중학생의 상황에 적합한 3문제(계발활동, 회장선거, 영화)를 예비연구를 통해 재구성하여 우리나라 중학생을 대상으로 실시한 결과 반응 조화설과 일치하지 않는 결과를 보였다. 10개의 일반적 의사 결정 문제 중 한문제에서도 장단점이 풍부한 대안을 선택 또는 거부한 비율의 합이 유의하게 100을 넘지 못했다. 연구 Ⅱ에서는 연구 Ⅰ과는 전혀 다른 문제 10개를 제시하였는데, 우리나라 중학생들에게 관심도가 높은 의사결정 문제 5개(고등학교, 여드름 치료제, 전공, 시험과목, 운동 프로그램)와 관심도가 낮은 의사결정 문제 5개(주방세제, 화초, 세탁기, 참치 통조림, 행사 도우미)로 구성 하였다. 선택 사양들의 특성 변화 외에 나머지 실험 절차는 연구 Ⅰ과 동일하게 진행됐다. 연구 Ⅱ에서는 중학생들에게 관심도가 높은 문제 5개 모두에서 반응 조화설과 일치하는 결과가 나왔다. 5문제 모두 장단점이 풍부한 대안을 선택 또는 거부한 비율이 유의하게 100을 넘었다. 그러나 관심도가 낮은 5문제에서는 반응 조화설과 일치하지 않는 결과를 보였다. 우리나라 중학생들은 관심도에 따라 결정하기 패턴이 달라질 수 있으며, 반응 조화설에도 영향을 미칠 수 있음을 보여 준다.
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