View : 80 Download: 0

초등학생 사회정서역량 측정도구 개발 및 타당화

Title
초등학생 사회정서역량 측정도구 개발 및 타당화
Other Titles
Development and Validation of the Social and Emotional Competency Scale for Elementary School Students
Authors
오은혜
Issue Date
2024
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
사회정서학습, 초등학생, 사회정서역량 측정도구, 2022 개정 교육과정, 인성교육 종합계획
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
신태섭
Abstract
본 연구의 목적은 초등학생의 사회정서역량 측정도구를 개발하고 이를 타당화하기 위함이다. 교육 현장에서의 사회정서학습의 효과성 검증에 대한 연구가 활발히 있어 왔다. 그러나 초등학생의 사회정서역량 선행연구에서는 지금까지 주로 CASEL이나 OECD의 사회정서역량 모델과 측정도구를 번안하여 사용해왔다. 최근 국내에서 사회정서역량 측정도구 개발 연구가 진행되었지만 국내의 사회문화적 배경과 교육과정 및 교육문화를 반영하여 초등학생만을 대상으로 한 측정도구 개발은 매우 저조한 실정이다. 동일한 하위역량과 세부역량이라고 할지라도 삶의 환경이 다르고 정부에서 설정한 교육목표와 과정에 따라 학생들이 다루어야 할 일상의 과업이 국가와 문화마다 상이하므로 엄격하고 체계적인 개발과 타당화 과정을 거쳐 한국의 교육적 맥락 특성들을 고려한 한국 초등학생의 사회정서역량 측정도구 확립이 필요하다. 따라서 초등학생에게 필요한 사회정서역량이 무엇인지 확인함으로써 적합한 모델과 측정도구가 요구되는 실정이다. 이에 본 연구에서는 초등학생의 사회정서역량을 측정할 수 있는 도구를 개발하고 타당화하였다. 다음은 연구의 목적 달성을 위해 설정한 연구 문제이다. 1. 초등학생의 사회정서역량의 구성요인과 측정문항은 무엇인가? 2. 초등학생의 사회정서역량 측정도구의 심리측정적 속성은 어떠한가? 이와 같은 연구 문제를 달성하기 위해 도구 개발단계를 통해 초등학생 사회정서역량의 모델 및 측정도구의 초기 문항을 개발하였다. 그 후 개발된 모델과 측정도구의 신뢰도와 타당도에 대한 근거를 확보하는 도구 검증단계를 실시하였다. 먼저 모델 및 측정도구 초안 개발단계의 절차는 첫째, 국내·외 사회정서학습과 사회정서역량 관련 선행연구를 분석하여 초등학생의 사회정서역량 모델 구축을 위한 이론적 틀을 도출하였다. 둘째, 이론적 틀에 대한 전문가 의견을 확인하기 위해 학계 전문가 대상의 내용타당도와 현장 전문가 대상의 내용타당도 검증을 통하여 4개 하위역량과 15개 세부역량을 초등학생 사회정서역량 모델로 확정하였다. 셋째, 선행연구에서 사용한 국내·외 사회정서역량 측정도구를 살펴보며 99개의 문항을 추출하였다. 넷째, 초등학생 사회정서역량 측정 문항에 대해 교육 관련 전문가 패널을 구성하여 내용타당도 검증을 시행하여 이를 토대로 예비조사를 위한 초기 문항으로 83개를 추출하였다. 다섯째, 현재 국내 초등학교에 재학 중인 3학년~6학년 초등학생 110명을 대상으로 예비 조사를 실시하였고 신뢰도와 타당도를 검증하여 최종 문항 68개를 선정하였다. 이후 도구 검증 절차는 첫째, 전국 재학 중인 3~6학년 초등학생 904명에게 온라인 설문을 실시하였다. 이 중 350명에게는 공인타당도 검사에 추가로 응답하도록 하였다. 둘째, 회수된 904부의 설문 결과로 기초 문항 분석, 신뢰도 검증과 상관분석을 하였다. 셋째, 연구자는 탐색적 요인분석 결과를 통해 15개 세부역량을 확인하였고, 4개의 하위역량을 구성하는 문항들이 .411~.638의 요인부하량을 보이며 모두 각각 1개의 하위역량을 설명하고 있음을 확인하여 모든 문항을 유지하는 것으로 결정하였다. 넷째, 68개 문항에 대해 확인적 요인분석과 고차 확인적 요인분석을 시행하여 초등학생 사회정서역량의 구조의 적합도와 경로계수를 확인하였다. 적합도 지수와 경로계수를 확인한 결과, CMIN/df=1.991~4.459, TLI=0.915~0.975, CFI=0.916~0.989, SRMR=0.032~0.040, RMSEA=0.047~0.094로 나타났다. 따라서 선행연구를 근거로 하여 모두 적절한 수준임을 확인하였다. 이후 표준화된 검사도구인 한국교육과정평가원(2023)의 사회정서역량 진단도구 및 문용린(1997)의 초등 고학년용 정서지능 검사지와 본 연구에서 개발한 측정도구와의 상관계수를 통해 공인타당도를 검증한 결과, 유의한 관계를 확인하였다. 최종 확정된 측정도구 68문항의 문항내적일관성 신뢰도 분석을 시행한 결과, 전체 Cronbach's α는 .962로 높게 나타났고, 하위역량별 Cronbach's α는 최소 .841, 최대 .916으로 나타나 신뢰도가 적절함을 확인하였다. 본 연구를 통해 개발된 국내 초등학생 사회정서역량은 4개의 하위역량과 15개 세부역량으로 구성되었다. 전체 68문항이며 5점 리커트 (Likert) 척도로 응답자의 사회정서역량을 평가할 수 있도록 개발되었다. 본 연구의 측정도구는 신뢰도 및 타당도 검증을 통해 초등학생들의 사회정서역량을 평가할 수 있는 타당화된 측정도구임이 검증되었다. 본 연구는 사회정서역량의 기초 틀로부터 새로운 모델을 구축했다는 점, 2022 개정 교육과정과 인성교육 종합계획이 강조하는 목표와 핵심역량 등을 고려하여 국내 맥락의 사회정서역량 하위역량을 도출했다는 점, 국내·외 사회정서학습 모델과 사회정서역량 측정도구에 대한 풍부한 자료를 토대로 분석하여 반영한 점, 초등교육 현장의 전문가들의 내용타당도 검증을 통해 초등학생의 사회정서역량을 적합하게 측정할 수 있는 도구를 개발한 점에서 의의가 있다.;The purpose of this study is to develop and validate a tool for measuring the social and emotional competencies of elementary school students in South Korea. With the emphasis on competency-based education in the revised 2022 curriculum and the initiatives from the 1st and 2nd Comprehensive Plans for Character Education focusing on self-management, interpersonal relationships, and community management, research on the effectiveness of social and emotional learning(SEL) in educational settings has been actively conducted. However, previous studies on the social and emotional competencies of elementary school students in Korea have primarily adapted models and measurement tools from CASEL or OECD. Although recent efforts to develop measurement tools for social and emotional competencies in Korea have been made, there is a significant lack of tools developed specifically for elementary school students that reflect the local sociocultural context, curriculum, and educational culture. Given the differences in everyday tasks and educational goals set by the government across different countries and cultures, it is essential to establish a measurement tool for social and emotional competencies that considers the educational context of Korean elementary students through a rigorous and systematic development and validation process. Therefore, this study aims to identify the necessary social and emotional competencies for domestic elementary students and develop and validate an appropriate model and measurement tool. The research questions set to achieve this purpose are as follows: 1. What are the components and measurement items of social and emotional competencies for elementary school students in South Korea? 2. What are the psychometric properties of the social and emotional competencies measurement tool for elementary school students in South Korea? To address these research questions, an initial model and measurement tool for the social and emotional competencies of Korean elementary students were developed through several stages. Subsequently, the reliability and validity of the developed model and tool were verified. First, the procedure for developing the initial model and measurement tool involved several key steps. Theoretical framework for the social and emotional competencies model for Korean elementary students was derived by analyzing domestic and international prior studies on social and emotional learning and competencies. Content validity tests were conducted with academic and field experts to confirm the theoretical framework, which resulted in finalizing four sub-competencies and fifteen detailed competencies as the social and emotional competencies model for Korean elementary students. Social and emotional competency measurement tools used in prior studies both domestically and internationally were reviewed, leading to the extraction of 99 items. An expert panel related to education was formed to conduct a second content validity test, resulting in the selection of 83 initial items for the preliminary survey. A preliminary survey was conducted with 110 elementary students from grades 3 to 6 currently enrolled in domestic elementary schools. The reliability and validity were verified, finalizing 68 items. Subsequently, the tool validation procedure involved several rigorous analyses. An online survey was administered to 904 elementary students from grades 3 to 6 across the country, with an additional concurrent validity test conducted with 350 students. Basic item analysis, reliability test, and correlation analysis were performed on the collected 904 survey responses. Exploratory factor analysis was conducted to confirm the 15 detailed competencies and ensure that all items for the four sub-competencies each explained one sub-competency, thereby deciding to retain all items. Confirmatory factor analysis and higher-order confirmatory factor analysis were performed on the 68 items to check the fit indices and path coefficients of the social and emotional competencies structure for Korean elementary students, confirming that all indices were at an appropriate level based on prior research. Concurrent validity was verified through correlation coefficients between the newly developed measurement tool and standardized tools such as the Korea Institute for Curriculum and Evaluation(2023)'s social and emotional competency diagnostic tool and Moon Yong-rin(1997)'s emotional intelligence test for upper elementary students, confirming significant relationships. The internal consistency reliability analysis for the final 68 items showed a high overall Cronbach's α of .962, with sub-competency Cronbach's α ranging from .841 to .916, confirming adequate reliability. The social and emotional competencies for Korean elementary students developed through this study consist of four sub-competencies and fifteen detailed competencies, comprising 68 items measured on a 5-point Likert scale to evaluate respondents' social and emotional competencies. This study's measurement tool has been verified for reliability and validity, proving it to be a validated tool for assessing the social and emotional competencies of Korean elementary students. The significance of this study lies in establishing a new model from the foundational framework of social and emotional competencies, deriving sub-competencies suitable for the Korean context considering the goals and core competencies emphasized in the 2022 revised curriculum and character education initiatives, analyzing and reflecting on rich data from domestic and international social and emotional learning models and measurement tools, and developing a tool through content validity verification by experts in the field of elementary education.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE