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뷰티테크 시장에 있어서 맞춤형 화장품에 대한 브랜드 신뢰도 전략 연구

Title
뷰티테크 시장에 있어서 맞춤형 화장품에 대한 브랜드 신뢰도 전략 연구
Other Titles
Brand Reliability Strategy Study for Customized Cosmetics in the Beauty Tech Market
Authors
김민경
Issue Date
2024
Department/Major
디자인대학원 디자인매니지먼트전공
Keywords
뷰티테크, 맞춤형화장품, 브랜드 커뮤니케이션, 신뢰도
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
조영식
Abstract
현대 뷰티 산업은 디지털 혁명과 소비자의 요구 변화로 큰 전환을 맞고 있다. 과거의 뷰티 제품은 대중적인 기준으로 제조되었으나, 인공지능(AI) 기술과 초개인화에 기반한 뷰티테크가 등장함으로써 새로운 패러다임으로 발전하고 있다. 다양한 보고서와 조사에 따르면, 뷰티테크 시장은 꾸준한 성장을 보이고 있으며, 앞으로도 큰 잠재력을 가지고 있다고 평가되어지고 있다. 뷰티테크는 알고리즘과 인공지능(AI) 기술을 활용하여 피부 건강 상태를 파악하고 개인에게 필요한 스킨케어를 추천해 주는 기술로 인해 맞춤형 화장품에 대한 수요가 증가하고 있다. 이에 따라 뷰티테크 기업들은 소비자의 다양한 요구를 만족시키기 위해 맞춤형 화장품을 개발하고 있다. 선행연구 결과 과거 대중화된 뷰티와 관련된 다양한 산업에서 신뢰도를 변인으로 사용하였으며, 선행연구를 결과를 토대로 뷰티 산업에 신뢰도의 중요성을 확인할 수 있었다. 따라서 변화하는 뷰티 산업 시대에 맞춰 경쟁력을 확보하기 위한 브랜드 전략 수립이 구축되어야 할 것으로 사료된다. 본 연구는 뷰티테크 시장에서 맞춤형 화장품 브랜드의 신뢰도를 높이기 위한 소비자와의 커뮤니케이션을 중심으로 연구를 진행하였다. 먼저 문헌 자료를 통해 이론적 개념을 고찰하고, 사전연구를 통해 맞춤형 화장품의 신뢰도를 높여주는 요인 7가지(개인화된 맞춤형, 과학적인 보증, 피부 전문가의 조언, 제조 과정의 정보 공개, 고객 후기와 평가, 지속적인 개선과 혁신, 합리적인 가격)를 수집하였다. 이후 신뢰도 요인으로 평가 지표에 대한 재검증을 하기 위해 다시 한 번 사전 연구를 진행하였으며, 설문조사 50명 대상으로 7가지 요인 모두 신뢰도를 높이기 위한 평가 지표의 사용성을 검증하였다. 다음으로 설문조사와 인터뷰 진행을 통해 7가지 신뢰도 요인 중 3가지 핵심 요인을 도출하였다. 이를통해 도출된 3가지 요인(개인화된 맞춤형, 과학적인 보증, 고객 후기와 평가)을 통해 소비자들에게 신뢰감을 전달하고, 상호작용을 개선하는 효과적인 커뮤니케이션 전략설계와 뷰티테크 시장에서 맞춤형 화장품 브랜드의 신뢰성을 향상시키는 브랜드 전략을 제안하고자 한다.이러한 연구 결과를 기반으로 본 연구는 학문적 시사점을 다음과 같이 제시한다. 먼저 선행연구에서는 과거에 대중화된 뷰티와 관련된 다양한 산업의 신뢰도를 변인으로 사용하여 확인한 결과 뷰티산업에서 신뢰도의 중요성을 확인하였다. 따라서 본 연구는 빠르게 변화하는 뷰티산업에 흐름에 맞춰 경쟁력 확보를 위한 브랜드의 신뢰도 구축 전략을 파악했다는 점에서 학문적 의의가 있다.;The modern beauty industry is undergoing a significant transformation due to the digital revolution and changing consumer demands. Unlike in the past when beauty products were manufactured based on general standards, the emergence of BeautyTech, which leverages artificial intelligence (AI) and hyper-personalization, has led to a new paradigm. Various reports and studies indicate that the BeautyTech market is experiencing consistent growth and holds substantial potential for the future. BeautyTech employs algorithms and AI technology to assess skin health and recommend personalized skincare products, leading to increased demand for customized cosmetics. Consequently, BeautyTech companies are developing personalized products to meet diverse consumer needs. A review of prior studies shows that trustworthiness has been a critical variable in various industries related to mainstream beauty, highlighting the importance of consumer trust in the beauty industry. In order to secure competitiveness in the evolving beauty industry, it is essential to establish brand strategies that enhance trust. This study focuses on consumer communication strategies to enhance the trustworthiness of personalized cosmetic brands in the BeautyTech market. Initially, theoretical concepts were examined through a literature review, and a preliminary study identified seven factors that enhance the trustworthiness of personalized cosmetics: personalized customization, scientific validation, advice from skincare experts, transparency in the production process, customer reviews and evaluations, continuous improvement and innovation, and reasonable pricing. To validate these factors as metrics for trustworthiness, another preliminary study was conducted, involving a survey of 50 participants, which confirmed the credibility of these seven factors. Subsequently, through surveys and interviews, three key factors were identified: personalized customization, scientific validation, and customer reviews and evaluations. Based on these three factors, effective communication strategies were designed to convey trust and improve interaction with consumers, ultimately proposing a brand strategy to enhance the trustworthiness of personalized cosmetic brands in the BeautyTech market. Based on these findings, the study offers the following academic implications. Prior studies confirmed the importance of trust in the beauty industry, with many mainstream beauty sectors using trustworthiness as a key variable. This study contributes academically by identifying strategies to build brand trust in the evolving beauty industry, ensuring competitiveness.
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