View : 61 Download: 0

대체 현실 게임 스토리텔링의 현존하는 캐릭터를 활용한 인터랙티브 아트 연구

Title
대체 현실 게임 스토리텔링의 현존하는 캐릭터를 활용한 인터랙티브 아트 연구
Other Titles
A Study of Presence Character in Interactive Art, Applying Alternate Reality Game Storytelling: Focused on < The House of Migratory Birds >
Authors
김민지
Issue Date
2024
Department/Major
대학원 디자인학부영상디자인전공
Keywords
사회적 현존감, 대체 현실 게임, 인터랙티브 아트
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
유현정
Abstract
게임 및 엔터테인먼트와 같은 대중문화 산업의 발전과 함께 가상의 캐릭터를 활용한 마케팅 및 트랜스미디어 캠페인의 수요와 공급이 증가하고 있다. 대중은 게임 혹은 영화에 등장하는 가상의 캐릭터 뿐만 아니라 로봇청소기와 같은 무생물에게도 애착을 느낀다. 사람들은 자신과 같은 색을 좋아하는 캐릭터에게 끌리고, 비슷한 트라우마를 가진 캐릭터에게 공감하며, 그들이 상처를 극복하고 성장하는 순간에서 카타르시스를 느낀다. 본 논문은 가상의 사회적 행위자(Actor, Character)와의 상호작용을 통해 관람 자가 사회적 현존감(Social Presence)을 경험하고, 그 경험이 몰입으로 이어질 수 있는 형식의 인터랙티브 아트, 즉 월드 와이드 웹(World Wide Web)과 소셜미디 어(SNS) 기반의 스토리텔링 콘텐츠 작품을 제안하는 데 목적이 있다. 이는 물리 적 현존감을 중심으로 진행되고 있는 기존의 몰입 관련 연구를 보완하여, 인터랙 티브 아트에서 상호작용성과 서사성이 조화를 이루는 스토리텔링 구조의 발전 방 향을 제시하는 데 의의가 있다. 이를 위해 본 연구는 첫째, 대체 현실 게임(Alternate Reality Game, ARG)과 스토리텔링, 그 안에서 발생하는 사회적 현존감에 관한 문헌 연구를 진행한다. 둘째, 해당 연구를 바탕으로 현존하는 캐릭터의 새로운 개념을 제시하며, 이를 반영한 작품 제작 및 관람자 인터뷰를 시행한다. 이를 통해 관계 미학적, 사회적 경험과 목적에 집중한 인터랙티브 스토리텔링 콘텐츠에서 현존하는 캐릭터의 활용 방향 을 제시하고자 한다. 또한, 대체 현실 게임에서 접근성과 신빙성을 위해 주로 사용하는 매체인 월드 와이드 웹과 SNS를 중심으로 인터랙티브 아트의 스토리텔링 과 그 사례를 살펴본다. 이 과정을 통해 작품 연구에 적합한 매체를 도출한다. 연구 작품 <철새들의 집>은 가상의 캐릭터 ‘버디’와 SNS를 통해 실시간으로 상호작용함으로써 사회적 현존감을 경험하고, 그 경험이 웹 아트 작품 관람 경험 에 긍정적인 영향을 끼치도록 기획한다. 재개발로 인한 주거불안정, 고향에서 느끼는 낯섦과 디아스포라, 미래에 대한 불안함 등을 겪고 있는 가상의 캐릭터와의 실시간 상호작용으로 관람자들이 간접 경험을 느끼게 한다. 대체 현실 게임의 스토리텔링을 차용한 인터랙티브 아트에서, 관람자들이 가상 의 캐릭터와 실시간으로 상호작용하는 과정이 작품에서 경험할 수 있는 사회적 현존감을 증가시키는 지 확인하기 위해 질적 조사 방법으로서 관람자 인터뷰를 진행한다. 1차 인터뷰에서는 관람자를 SNS에 참여하게 하여 일정 기간동안 현존하는 캐 릭터와 실시간으로 상호작용한 후 웹 아트 작품을 관람한 실험집단과 SNS 참여 경험 없이 웹 아트 작품을 관람한 비교집단으로 구분한다. 또한 공통 문항과 비교 집단 전용 문항, 실험집단 전용 문항으로 분류한 질문지를 사용한다. 1차 인터뷰 결과를 바탕으로 보완한 작품은 1차 관람자 중 실험집단의 일부 인 원과, 앞의 두 관람자 집단과 다른 배경 조건을 가진 새로운 관람자 그룹을 대상 으로 2차 참여 및 관람을 진행한다. 이후 작품 연구 결과 가상의 사회적 행위자와 실시간으로 상호작용할 경우 인 터랙티브 아트 작품에 대한 사회적 현존감이 증가한다는 것을 확인한다. 더불어 현존하는 캐릭터의 신빙성에 영향을 끼치는 요소 또한 확인하였으며, 결과적으로 사회적 현존감을 중심으로 서사성과 상호작용성의 조화를 이루는 인터랙티브 스토리텔링의 요소를 정립하였다. 본 연구 작품에서 제안하는 현존하는 캐릭터와 이를 활용한 스토리텔링이 인터랙티브 아트 분야에서 다양한 매체에 활용되어 추후 관람자들이 공존과 연대의 다양한 경험을 할 수 있길 기대한다.;People often form attachments to virtual characters in games or movies, and even to inanimate objects such as robot vacuum cleaners. They are drawn to characters who share their preferences, sympathize and empathize with characters who have similar traumas, and feel a sense of catharsis when those characters overcome their fears and grow. The purpose of this study is to propose a form of interactive art that enables viewers to experience social presence through interaction with virtual social actors. This interaction can lead to immersion, thereby creating a storytelling experience based on the World Wide Web and social media (SNS). This study is significant as it complements existing immersion-related research centered on physical presence and suggests a new direction for developing storytelling structures where interaction and narrative are harmonized in interactive art. To achieve this, a literature review is conducted on alternate reality games (ARG) and their storytelling, focusing on the social presence they evoke. From this review, a new concept called the "presence character" is introduced. Artwork inspired by this concept is then created, followed by interviews with viewers. The study aims to suggest how presence characters can be used in interactive storytelling content that focuses on relational aesthetics and social experiences. Furthermore, the study examines storytelling and examples of interactive art, particularly those using the World Wide Web and SNS, which are preferred for their accessibility and reliability in ARG. Through this process, suitable media for this study are identified. The interactive artwork "The House of Migratory Birds" is designed to enable social presence by interacting with the presence character "Birdie" in real time through SNS. This interaction positively impacts the viewer's experience of web artwork. Real-time interactions with the presence character, who experiences housing instability due to redevelopment, diaspora in her hometown, and anxiety about the future, allow viewers to indirectly experience these challenges. In this study, interviews are conducted as a qualitative research method to determine if real- time interaction with the presence character enhances the social presence experienced in the artwork. Viewers are divided into an experimental group, who interacted with Birdie in real time via SNS, and a comparative group, who viewed the web art without participating in SNS. Based on the initial interview results, "The House of Migratory Birds" is presented again to some members of the experimental group and a new group with different backgrounds from the previous audiences. The research confirms that social presence in interactive art increases when viewers interact with the presence character in real time. Additionally, factors influencing the credibility of the presence character are identified. Elements of interactive storytelling that harmonize narrative and interactivity are established around social presence. The study anticipates that the presence characters proposed and their associated storytelling methods will be applied in various media within the field of interactive art. This will allow viewers to experience a range of emotions related to coexistence and solidarity in the future.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE