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진로발달프로그램의 효과성 분석

Title
진로발달프로그램의 효과성 분석
Other Titles
Effectiveness Analysis of Career Development Programs
Authors
국지영
Issue Date
2024
Department/Major
사회복지대학원 사회복지학과
Keywords
아동, 초등학생, 초등아동, 진로, 진로교육, 프로그램, 진로프로그램, 진로발달프로그램, 진로발달이론, 아동돌봄시설, 키움센터, 우리동네키움센터, 공적 돌봄, 효과성
Publisher
이화여자대학교 사회복지대학원
Degree
Master
Advisors
조영민
Abstract
본 연구의 목적은 아동돌봄시설을 이용하고 있는 초등아동을 대상으로 진로발달프로그램을 적용한 후, 초등학생의 진로발달 향상에 유의한 효과가 있는 지 검증하는 데 있다. 그 효과를 알아보기 위해 다음과 같은 연구 가설을 설정하였다. 첫째, 진로발달프로그램에 참여한 실험집단 아동들은 비교집단 아동들과 비교하여 진로발달 수준에 유의미한 향상이 있을 것이다. 둘째, 진로발달프로그램에 참여한 실험집단 아동들은 프로그램을 적용하기 전과 후를 비교하여 적용한 후의 진로발달 수준에 유의미한 향상이 있을 것이다. 연구대상으로 서울시 ○○구 우리동네키움센터 2호점과 4호점을 이용하고 있는 초등아동을 각 20명씩 모집하고 실험집단과 비교집단으로 분류하였다. 아동 모두에게 사전·사후검사를 실시하고 실험집단에만 주 2회씩 총 24회기 동안 진로발달프로그램을 적용하여 연구프로그램의 효과성을 분석하였다. 본 연구에 사용된 진로발달프로그램은 교육부가 제시한 진로교육목표(2022)와 서울시의 우리동네키움센터 운영원칙인 아동최우선원칙(5C)과 함께 연구자가 사전 연구 성격으로 16회기 실시하였던 진로발달프로그램의 경험을 반영하여 직접 구성한 것이다. 측정도구는 초등학생용 진로발달검사를 사용하였으며 t-검정으로 연구결과를 분석 검증하였다. 연구가설에 대한 본 연구의 검증결과는 다음과 같다. 첫째, 진로발달프로그램 적용 전에 실시한 사전검사에서 두 집단은 동질성을 충족하였으나 프로그램의 적용 후 두 집단은 .001 수준에서 유의한 차이가 나타났다. 둘째, 진로발달프로그램에 참여한 실험집단은 사전·사후 검사에서 .001 수준으로 유의한 차이가 나타났으나 프로그램을 적용하지 않은 비교집단은 사전·사후검사에서 유의한 차이를 보이지 않았다. 본 연구는 진로발달프로그램의 효과검증과 더불어 다음의 의미를 가질 수 있다. 첫째, 진로발달프로그램을 아동돌봄시설에서 일반아동을 대상으로 적용하였다는 점에서 그동안 학교학급을 대상으로 진로교육프로그램을 적용하거나 특수시설에서 상담 위주의 프로그램을 진행하였던 연구들과 다른 차별성을 갖는다. 둘째, 선행프로그램과 연구프로그램을 발달단계로 연속하여 그동안 진로활동프로그램을 단일연구로 분석하였던 횡단연구와 달리 미약하나마 종단연구의 성격을 띠는 특수성을 갖는다. 셋째, 하위 구인의 구체적 분석에서 진로발달의 단계별 효과를 비교 해석함으로써 진로발달프로그램의 순차적이고 연속적인 적용의 필요를 확인할 수 있 었다. 향후 연구를 위한 제언은 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서 아동의 성장기에 맞춘 단계별 프로그램 적용의 필요를 논하였으나 본 연구프로그램을 학령별로 적용하는 데는 한계가 있었다. 후속 연 구에서 아동의 연령, 개성, 성별 등에 맞춘 단계별 또는 맞춤형 프로그램을 세심히 적용하고 분석한 연구가 이어지기를 제언해 본다. 둘째, 선행프로그램과 연구프로그램에서 두 개의 척도를 이용한 경험에서 초등학생들에게 역문항, 미국식 사고, 중의적 해석 여지가 있는 문항들이 난해하여 검사에 어려움을 겪었다. 초등학생용 검사 척도가 좀 더 아동의 이해 수준과 우리나라 현실을 반영하는 문항으로 개발하는 연구가 이어지기를 제언해 본다. 셋째, 아동의 진로교육 연구를 뒤따라 아동돌봄시설 종사자를 대상으로 프로그램 기획 및 진행 능력을 제고하는 연구도 활발히 이루어졌으면 하는 바람이다. 프로그램의 효과적 운영을 위해서는 결국 사회복지 최전선의 전달자가 먼저 성장해야 하기 때문이다.;The purpose of this study is to examine whether there is a significant effect on improving the career development of elementary school children after applying a career development program for elementary school children in childcare centers. The following research hypothesis test were formulated to observe out the effects. First, the children in the experimental group who participated in the career development program will significantly improve their career development level compared to the children in the reference group. Second, the children in the experimental group who participated in the career development program will significantly improve their career development level after the program compared to before and after the program. The study recruited 20 elementary school children from the second and fourth branches of Uri Neighborhood Nurture Children's Center in ○○-gu, City of Seoul, and divided them into experimental and comparison groups. Pre- and post-tests were administered to all groups of children, while only the experimental group received the career development program twice a week for a total of 24 sessions to analyze the effectiveness of the research program. The researcher constructed the career development program used in this study based on the career education goal (2022) proposed by the Ministry of Education and the principle of Child First (5C), which is the operating principle of Woori Neighborhood Center in Seoul, as well as the observation or research result of the career development program conducted 16 times as a preliminary study. The Career Development Test for Elementary School Students was used as a measurement instrument, and a t-test was employed to analyze and verify the results. In addition to verifying the effectiveness of the career development program, this study has the following implications. First, this study differs from previous studies in that it applied the career development program to general children in child care centers, and it differs from studies that applied career development programs to school classes or counseling-oriented programs in special centers. Second, it has the unique characteristic of being a longitudinal study, unlike cross-sectional studies that have analyzed career activity programs as a single study by following the developmental stages of the previous programs and the research program. Third, by comparing and analyzing the effects of the stages of career development in the specific analysis of sub-causes, it was found that it is necessary to apply the career development program sequentially and continuously. Suggestions for future research are as follows. First, although this study discussed the need to apply the program in stages according to the growth period of children, there were limitations in applying the program by school age. It is recommended that subsequent studies carefully apply and analyze step-by-step or customized programs according to children's age, personality, gender, and other factors. Second, in our experience with the two scales in the pilot and research programs, elementary school students had difficulty with the test due to the difficulty of inverted questions, American-style thinking, and questions with multiple interpretations. It is recommended that research should continue to develop a test scale for elementary school students that reflects their level of understanding and the reality of Korea. Third, following the research on children's vocational education, it is hoped that more research will be conducted to improve the capability of childcare center staff to plan and implement programs. This is because for a program to be effective, the frontline social welfare workers must first grow.
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