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길맹 보행자를 위한 스마트 글래스 AR 내비게이션 디자인 연구

Title
길맹 보행자를 위한 스마트 글래스 AR 내비게이션 디자인 연구
Other Titles
A Proposal of Smart Glass AR Navigation Design for Directionally-Challenged Pedestrians-Focusing on COEX and Jamsil Station Underground Shopping Center-
Authors
김의연
Issue Date
2024
Department/Major
대학원 디자인학부영상디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
강수진
Abstract
Those with dark sense of direction experience greater psychological pressure and energy consumption than ordinary people in the process of finding a way. Although some of the difficulties of street-blind pedestrians have been resolved through navigation services that have recently become common, smooth services are limited to outdoor spaces due to technical restrictions. The purpose of this study is to propose an efficient way to alleviate the road blindness phenomenon by focusing on detailed steps that occur while walking in large indoor spaces where GPS measurement is not easy. At this time, location-based services using mobile require a process of reconstructing two-dimensional information on the screen in reality by alternately looking at the front of the smartphone, which highlights user fatigue and safety problems. Therefore, it was intended to propose the UI design of a smart glass AR service that can immediately check information in a three-dimensional reality space. In the case of research methods, four problems were defined along with deriving the wayfinding mechanism for street-blind pedestrians through two user surveys in large indoor spaces. This was a need for multiple destination settings, a need for route and direction reset, a pedestrian direction recognition problem, and a sensor direction recognition problem. The possibility of solving problems defined through currently available services was examined, and the following specific solutions and concepts were proposed as research results. First, not only before departure, but also during walking, a number of destinations were added and modified to guide the optimal route. Second, a direction setting solution was proposed for arrival and re-departure of intermediate stopovers. Third, a specific UI design was presented as a solution to the problem of pedestrian direction recognition, and fourth, a method of monitoring the path in terms of sensor direction recognition was proposed. Based on this study, it is expected various design studies will be conducted to alleviate the problem of street blindness.;길맹 보행자는 길을 찾는 과정에서 일반인들보다 큰 심리적 압박과 에너지의 소모를 경험한다. 최근 보편화된 내비게이션 서비스를 통해 길맹 보행자들의 길찾기 어려움이 일부 해소되고 있으나, 기술적인 제약 등으로 인해 원활한 서비스는 실외 공간으로 제한되고 있다. 본 연구의 목적은 GPS 측정이 쉽지 않은 실내 대형복합상업공간에서의 세부 보행 단계에 집중하여 길맹 보행자가 경험하는 길맹 현상을 완화하는 효율적인 방안을 제안하는 것이다. 모바일을 활용한 위치 기반 서비스는 스마트폰과 전방을 번갈아 주시하며 스크린 속의 2차원 정보를 현실에서 재구성하는 과정이 요구되는데 이로 인해 사용자의 피로도와 안전성의 문제가 두드러진다. 따라서 3차원 현실 공간에서 즉각적인 정보 확인이 가능한 증강현실의 효율성에 기반하여 길맹 현상을 완화하는 스마트 글래스 AR 서비스의 UI 디자인을 제안하고자 한다. 구체적인 연구 과정은 다음과 같다. 첫째, 문헌조사를 통해 길찾기 및 길맹 개념과 길찾기 환경요인, 실내 공간에서 길찾기의 중요성을 확인하였다. 이를 통해 연구 문제의 가치와 해결 방안의 필요성을 알 수 있었다. 둘째, 다른 매체와 달리 증강현실이 갖는 고유의 인터페이스 특성을 살펴보았다. 이를 통해 증강현실 매체를 구성하는 시각적 정보전달요소 5가지를 텍스트, 아이콘, 색상, 레이아웃, 이미지로 정의하고 증강현실 인터페이스 및 인터랙션에서의 구체적인 정보 시각화 방안을 선행연구 및 Apple, Google, Meta, Microsoft의 스마트 글래스 제작에 활용되었던 실제적인 스마트 글래스 AR 디자인 가이드라인 등을 통해 정리하였다. 셋째, 실내 대형복합상업공간의 증강현실 내비게이션 국내 어플 4가지를 선정하여 사용성, 요구되는 덕목, UI 요소를 기준으로 사례 분석을 진행하였다. 증강현실 고유의 사용성 평가 항목의 경우 몰입성, 현존감, 효율성, 만족감, 유희 성의 5가지 항목을, 요구 덕목의 경우 자연스러움, 정보 가시성, 지속성을 기준으로 분석하였다. 또한 길찾기 프로세스를 3가지 단계로 나누어 각 어플에서의 세부 단계 및 UI를 정리하였고 이전 단계에서 언급했던 시각적 정보전달요소 5가지를 기준으로 디자인 측면을 상세 분석하였다. 이 과정을 통해 출시된 서비스의 목적, 방식, 장단점 등을 종합적인 측면에서 심도 깊게 이해하고 본 연구의 디자인 제안 시 참고해야 할 사항들을 정리하고자 하였다. 넷째, 두 차례 실내 대형복합상업공간에서의 사용자 조사를 통하여 길맹 보행자들의 길찾기 메커니즘 도출과 함께 4가지 문제점을 정의하였다. 이는 다수의 목적지 설정에 대한 니즈, 경로 및 방향 재설정에 관한 니즈, 보행자 방향 인식 문제, 그리고 센서의 방향 인식 문제였다. 다섯 째, 현재 사용 가능한 서비스를 통해 정의된 문제의 해결 가능성을 살펴보고 다음과 같은 구체적인 솔루션 및 컨셉을 연구 결과로 제안하였다. 먼저 출발 전뿐 아니라 보행 중 다수의 목적지를 추가 및 수정하여 최적의 경로를 안내받도록 하였다. 또한 중간 경유지 도착 및 재 출발 시 방향 설정 솔루션을 제안하였으며 보행자의 방향 인식 문제의 해결로 구체적인 UI 디자인을 제시하였고 센서의 방향 인식 측면에서는 경로를 모니터링 하는 방안을 제안하였다. 여섯 째, 제안한 디자인 프로토타입을 바탕으로 실제 상용화된 스마트 글래스를 활용한 사용성 평가를 진행함으로써 서비스의 의의 및 효과, 개선 사항을 확인하였다. 본 연구 결과를 기반으로 길맹 현상 완화를 위한 다각도의 디자인 연구가 이루어지기를 기대한다.
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일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Master
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