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안현정 거문고작품 연구

Title
안현정 거문고작품 연구
Other Titles
A study on the Geomungo compositions of Ahn Hyun-jung : focusing on the Geomungo works of solo, concerto and ensemble
Authors
양아민
Issue Date
2024
Department/Major
대학원 음악학부
Keywords
안현정, 거문고작품, 음악적 특징
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
김선옥
Abstract
본고는 작곡가 안현정(安昡炡, 1973~)의 거문고작품 연구를 통해 음악적 특징을 고찰하여 그의 작품 경향을 파악하고자 하는 논문이다. 작곡가 안현정은 거문고작품을 독주곡·중주곡·합주곡·협주곡에 이르기까지 총 41곡 가량을 창작하였다. 본고는 그의 거문고작품을 독주곡·중주곡·합주곡·협주곡의 작품 갈래로 분류하고 작곡자의 작품 경향을 파악할 수 있는 작품 선정을 위해 작품 성격을 나타내는 요소의 음악적 소재·악곡에 편성된 악기 및 성악의 활용을 고려하여 총 8곡의 작품을 선정하였다. 선정된 작품은 독주곡 <석양소경(夕陽小景)>·<바다결>·<만추(晩秋)>·<푸른달(blue moon)>·<눈 속의 꽃, 매화>·중주곡 <高山流樂>·합주곡 <기억의 박동>· 이며 악곡구조 및 거문고선율을 중심으로 분석하였다. 이를 토대로 안현정 거문고작품의 음악적 특징을 고찰하였으며 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 소재의 활용 양상으로는 작곡가가 지향하는 음악의 주제에 따라 오마쥬·자연·자연 문학(시)·전통음악 문학(시)·전통음악·절대음악의 소재 중 오마쥬·자연·전통음악으로 활용되었다. 오마쥬 소재는 스승 이성천의 작품에서 영향을 받아 그를 향한 존경과 그리움을 표현하였다. 가야금선율을 바탕으로 6도, 8도, 11도, 13도 간격의 동일선율, 유사선율이 등장하여 원곡과 유기적으로 연결하는 특징이 나타났다. 자연 소재는 작품의 주제에 따라 자연의 모습이 연상되는 나타냄말, 표현기법, 선율 및 주법을 통해 음향적 효과를 이루었다. 전통음악 소재는 전통음악의 선율에서 파생되어 창작 선율로 변형한 것으로 경기민요 중 매화타령, 가곡 중 평조다스름, 함경도민요 중 어랑타령을 활용하였다. 둘째, 악기의 활용 양상으로는 거문고작품에서 다른 악기 및 성악과 편성되었을 때 거문고의 악기 특성 중 타악적 기능, 보조선율적 기능, 유니즌 기능, 음색적 기능의 4가지 기능으로 분류하여 분석하였다. 타악적 기능은 거문고의 저음역과 고음역의 교차적 사용으로 음색의 대비를 주는 기능 또는 선율 중심이 아닌 리듬 중심으로 주요 역할을 하는 기능으로, 음색에 변화를 줌으로써 리듬감과 다이나믹의 효과가 나타났다. 보조선율적 기능은 첫 박 및 주요 박을 강조하고 선율의 마지막 긴 박에서 채워(fill in)줌으로써 박의 형태로 표현되었다. 유니즌 기능은 몇 개의 인성, 몇 개의 악기 혹은 오케스트라 전체가 같은 음 혹은 같은 멜로디를 연주하는 기능으로, 성부가 다른 악기의 특성을 활용하여 확실한 다이나믹을 통해 선율의 강도를 높여 전달력을 주고 각 파트가 서로의 약점과 강점을 혼합하여 적절한 음색을 만들어가는 특징이 나타났다. 음색적 기능은 작곡가가 표현하고자 하는 분위기에 알맞은 악기 및 목소리를 거문고 외에 배치함으로써 음악을 풍부하게 표현하고 악기 연주의 기술적인 측면과 예술적인 표현을 결합하여 음색의 대비를 통해 서로의 색깔을 표현하였다. 셋째, 연주법의 활용 양상으로는 전통주법과 현대주법으로 나누어 볼 수 있었다. 전통주법은 각 악곡별로 최소 3가지에서 최대 10가지가 나타났으며 전통주법 중 안현정 거문고작품의 연주법 특징으로는 선율 반복 시 주법을 동일하게 반복 사용하여 통일감을 주어 강조를 나타내기도 하며 이음새의 변화를 주어 분위기의 다채로움과 긴장 또는 이완을 표현하여 활용하였다. 현대주법은 각 악곡별로 최소 0가지에서 최대 10가지가 사용되었다. 현대주법 중 안현정 거문고작품의 연주법 특징으로는 표기에 따른 음향효과로 다양한 주법을 통해 약세와 강세의 차이와 소재를 형상화하는 음향효과가 나타났으며 이를 통해 연주자로서 악상을 새롭게 해석하고 표현할 수 있는 새로운 음악어법을 발견할 수 있었다. 이상으로 안현정 거문고작품에 나타난 음악적 특징을 살펴보고 현재 그의 거문고작품 경향을 파악하였다. 작곡가 안현정은 거문고작품에 대해 끊임없이 연구하고 있는 작곡가이다. 거문고 악기구조의 특성상 지니고 있는 본연의 소리를 해치지 않고 전통성을 기반으로 한 현대적 어법을 융합하여 작곡가만의 어법을 구사하고 있다. 또한, 새로운 주법과 다양한 악기 및 성악을 활용함으로써 거문고 음색의 장점을 극대화시킨 작품들을 통해 거문고 창작음악에 중요한 영향을 미치고 있다. 본 연구는 향후 안현정 작품 및 거문고작품의 연주해석에 도움이 되기를 바라며, 앞으로 거문고 창작음악의 후속 연구가 더욱 활발히 이어지길 기대한다.;This dissertation examines a composition style of a composer, Ahn Hyunjung (安昡炡, 1973~), by exploring several musical characteristics in her pieces for geomungo. The composer Ahn Hyunjung has written forty-one geomungo pieces including solo, duet, chamber, and concerto for geomungo. This research classifies her numerous pieces in musical ensembles or traditional Korean musical orchestras such as solo, duet, chamber, and concerto for geomungo. Then, I selected eight pieces, which are the best examples that show musical styles of the composer. The criteria to select those are based on musical materials, instrumentations, and inclusion of vocals in her pieces. The selected pieces are“Seokyangsogyeong(夕陽小景),”“Badagyeol,”“Manchu(晩秋),”“Pureon dan (Blue moon),”“Noonsokeui kkott, maehwa,”“The Duet for Gosanpungnyu(高山流樂),”“A Chamber for Gieokeui bakdong,”“A speeding Eurang.”In terms of musical analysis, I prioritized a structure and melodies of each of pieces for geomungo. The result of my analysis on Ahn Hyunjung’s oeuvres are as follow: First of all, the composer was inclined to have musical materials such as homage, nature, and traditional music. In general, there are more musical materials such as homage, nature, literatures (poet), traditional musical literature, traditional music, and absolute music. The musical idea of homage was influenced by the works of her pedagogue, Lee Seongcheon. She mainly expressed her admiration and nostalgia toward him in this musical theme. Based on the melodies of gayageum, it appears to have identical melodies of the interval of sixth, eighth, eleventh, and thirteenth, and similar melodies, which take a role of linking organically with the original piece. In terms of the musical idea of the nature, she accomplished to imbue its sonical affect due to the detailed explanations in her piece such as expression signature, composition technique, melodies, and performance technique. The musical material for the traditional music was adapted from the melodies of a Korean gyeonoggi folk song, maehwataryeong, a Korean art song, pyeongjodaseureum, and a Korean hamgyeong folk song, eorangtaryeong. Secondly, the usage of geomungo is divided into four types as: 1) a percussive function 2) a function of supplementary melody 3) a function of unison with other instrument(s) 4) a function of adding timbre. The percussive function of geomungo appears to have two different pitch ranges, which are high and low, and, then, use those interchangeably to show timbral contrast. The other function of percussion in geomungo is that the geomungo takes a rhythmic part and it shows the dynamic effect through its own timbre. The supplementary melodic function is that the notes for geomungo appears the first beat or major beat strongly in one phrase, and then, the rest of the notes for geomungo are filled with the soft beats in the phrase. The function of unison with other instrument(s) is that geomungo plays the same melodies as melodies of other instruments, which can be more than two instruments. Each part plays with other instruments and it adds intensity of the several melodies through different dynamics of other instruments. Her awareness on other instruments’ (de)merits shows that she could compose a piece with the balanced timbre holistically in her piece. The function of timbre is that the composer places other instrument or voice in several parts where it can show the mood of a piece. This function enriches the musical theme, and its suitable placement of instruments and its following unique performance techniques show the contrast of timbre with her artistic expression. Thirdly, the performance technique can be divided into traditional techniques and modern techniques. The types of traditional techniques have minimum three to maximum ten per piece. The traditional techniques for geomungo pieces show unity through repetitions of a technique in the same melodies. Additionally, changing a tie shows colorfulness, and tension and release. The modern techniques were used none to ten per piece. It is mostly based on her written notes for the performers such as expressing the dynamics of weakness and strongness to envision sonic effect. By doing so, performers could interpret musical expressions in a way which it can add each performer’s unique performance techniques within new musical idioms. In sum, this dissertation explored numerous musical characteristics in Ahn Hyunjung’s representative works for geomungo and identified her musical style for geomungo pieces. It appears that a composer Ahn Hyunjung constantly ponders and research on geomungo pieces. She utilizes modern techniques based on the organology of geomungo and attempts not to harm the sound of geomungo. Additionally, she adds new techniques or several instruments or voices for her own composition style. In doing so, her work impacts a field of contemporary pieces for geomungo as she maximizes the merits of geomungo. I hope that this research helps further exploration of her oeuvres and look forward to seeing Ahn Hyunjung’s upcoming artwork.
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