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자수 스란치마의 화조문을 활용한 현대 로브 디자인 개발 연구

Title
자수 스란치마의 화조문을 활용한 현대 로브 디자인 개발 연구
Other Titles
A Study on the Development of Modern Robe Designs Using the Floral and Bird Patterns of Embroidered Sranchima
Authors
이경아
Issue Date
2024
Department/Major
대학원 의류산업학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이정수
Abstract
성산이씨 화조문 자수 스란치마는 해평윤씨의 자수 저고리와 함께 조선시대 자수 복식 문화를 살펴볼 수 있는 중요한 유물로서 사료적인 가치가 높다. 자 수 스란치마의 회화적 도상(圖上)은 조선 중기 화조화와 연관되며, 17세기 당시의 사치품으로 뛰어난 솜씨와 조형성으로 평가받고 있다. 화조문 자수 스란치마는 일반 직물과 같이 일정한 무늬를 반복·배열한 모습이 아닌 자유로운 한 폭의 그림을 그린 듯한 회화풍 구도가 특징이다. 또한, 계절의 아름다움을 서정적으로 표현한 사계절을 대표하는 꽃들과 새의 결합은 조선 중기에 유행한 사계 영모도에서 영향을 받은 것으로 보인다. 스란치마 상단에 나타나는 꽃과 새는 사계 화조도 병풍에서 애용되는 소재로 치마의 각 폭은 계절을 상징하며, 꽃과 새의 조화는 다정하고 아름다운 모습에 착안해 부부의 금술, 화목, 행복 등의 길상적인 의미를 담고 있다. 높은 사료적인 가치와 뛰어난 조형성으로 자수 스란치마에 나타나는 무늬는 새로운 전통문화 요소로서 가치가 있어 보이지만 연구는 미미한 실정이며, 활용된 예는 찾아보기 힘들다. 따라서 본 연구에서 성산이씨 화조문 자수 스란치마에 대해 고찰한 후, 자수 무늬의 조형성을 바탕으로 텍스타일 디자인을 개발하고 현대 로브에 접목하였다. 라운지웨어 품목 중 하나인 로브는 다양한 문화와 시대를 걸쳐 발전하고 변화해 왔다. 편안한 착용감을 바탕으로 실내복과 외출복으로서의 구분이 모호해지는 가운데 스타일과 아이템의 범위가 확장되고 있다. 근래의 로브는 홈웨어에서 벗어나 다양한 소재와 기법으로 제작되어 사용 범위가 넓어지는 추세이며 패션 아이템으로 활용되고 있다. 디자인 개발에 앞서 선행연구와 문헌 자료를 바탕으로 화조문 자수 스란치마의 이론적 토대를 마련하였다. 다른 자수 복식 유물과의 비교와 화조도에 나타난 도상과의 관련성을 통해 자수 스란치마 무늬에 나타나는 특성을 알아보고, 각 폭에 나타나는 꽃과 새의 종류를 추정하였다. 실증적 연구에서 선행연구 자료인 자수 도식화와 자수 스란치마 사진을 참고하여 로브에 적용할 패턴을 디자인하였다. 자수 스란치마는 유실된 부분이 많고 상색으로 변하여 본 형태와 색상을 알 수 없어, 각 폭의 무늬와 관련된 유물 또는 화조무늬가 나타난 유물을 모티프로 도안과 색상을 참고하여 자수 무늬를 재구성하였다. 어 도비 일러스트레이터(Adobe Illustrator)를 활용하여 무늬를 편집하고, 디지털 페인팅용 소프트웨어인 프로크리에이트(Procreate)를 활용하여 채색하였다. 또한, 다양한 재질과 두께의 원단을 사용하여 계절감이 느껴지도록 구성하고, 디지털 프린팅과 전사 기법을 활용하여 자수로 표현된 전통 무늬를 현대적으로 해석하였다. 추정한 내용을 바탕으로 고찰한 내용을 바탕으로 스란치마 각폭의 자수 무늬를 현대 로브에 적용하였으며, 무늬에서 발견되는 계절적 모티프에서 영감을 받아 S/S 시즌 디자인 3점과 F/W 시즌 디자인 3점을 제안하였다. 본 연구는 한국의 문화적인 정체성을 담은 전통미를 재조명하고, 전통 무늬와 현대 패션의 조화를 시도함으로써 전통문화의 가치를 현대로 연결하고 우리의 문화유산을 보존하고 발전시키는 데 의의가 있다. ;The floral and bird-patterned embroidery Sranchima, along with the embroidered Jeogori, serves as a crucial artifact for examining the embroidery culture of the Joseon Dynasty. It holds significant scholarly value due to its rich historical context. The pictorial representation of the Sranchima embroidery is associated with the mid-Joseon Dynasty Hwajo painting style, garnering praise for its exceptional craftsmanship and artistic composition as a luxury item during the 17th century. The embroidery on the Sranchima stands out with a free-form, single-panel painting-like composition, unlike regular fabrics with repetitive patterns. Furthermore, the combination of flowers representing the four seasons and birds depicted in a lyrical manner suggests influence from the popular Four Seasons Yeongmo paintings of the mid-Joseon Dynasty. The flowers and birds appearing on the top of the Sranchima were favored motifs in the Four Seasons Hwajo screens, where each panel of the skirt symbolizes a season, and the harmony of flowers and birds conveys affectionate and beautiful scenes, embodying positive meanings such as marital harmony, happiness, and prosperity. Despite the high scholarly and artistic value found in the patterns of the Sranchima, research on it is limited, and practical applications are challenging to find. Therefore, this study conducts an examination of the Hwajo Embroidery Sranchima worn by the Seongsan Lee family, followed by the development of textile designs based on the artistic qualities of its embroidery, integrated into modern robes. Robes, as a category of loungewear, have evolved and diversified across various cultures and eras. With the blurring distinction between innerwear and outerwear due to their comfortable wear, the scope of styles and items continues to expand. In recent times, robes have transcended their role as mere home attire, incorporating a variety of materials and techniques, thus being utilized as fashionable items. Before design development, theoretical foundations for the Hwajo Embroidery Sranchima were established by reviewing previous studies and literature. By comparing it with other embroidered artifacts and exploring its connection with the pictorial representations in Hwajo paintings, the study aimed to understand the characteristics of the embroidery patterns. The types of flowers and birds in each panel were estimated. In the empirical phase, patterns to be applied to the robe were designed by referencing embroidery schematics and photographs of the Sranchima from previous research. Due to missing and color-altered parts in the original Sranchima, motifs and colors from related artifacts featuring Hwajo patterns were used to reconstruct the embroidery patterns. Adobe Illustrator was employed for pattern editing, while Procreate, a digital painting software, was used for coloring. Different materials and thicknesses of fabrics were used to evoke a seasonal feel, and digital printing and transfer techniques were applied to interpret the traditional patterns in a modern context. Based on the inferred content and reflections from the examination, the embroidery patterns from each panel of the Sranchima were applied to modern robes. Inspired by the seasonal motifs found in the patterns, three designs for the Spring/Summer season and three designs for the Fall/Winter season were proposed. This research aims to reevaluate the traditional beauty imbued with Korea's cultural identity, attempting to harmonize traditional patterns with modern fashion. The significance lies in connecting the value of traditional culture to the present, preserving and advancing our cultural heritage.
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