View : 203 Download: 0

중학교 음악 교사의 ARCS 이론 기반 학습 동기유발 전략 활용 실태 및 인식 조사

Title
중학교 음악 교사의 ARCS 이론 기반 학습 동기유발 전략 활용 실태 및 인식 조사
Other Titles
Investigation of Middle School Music Teachers' Utilization and Perception of ARCS Theory-Based Learning Motivation Strategies : A Focus on Lesson Planning and Implementation
Authors
하지원
Issue Date
2024
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
ARCS 이론, 학습 동기, 학습 동기유발, 음악 교사
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
정주연
Abstract
본 연구의 목적은 중학교 음악 교사의 ARCS 이론 기반 학습 동기유발 전략 활용 실태 및 인식을 알아보는 것에 있다. 이를 위하여 전국의 중학교 음악 교사들을 대상으로 조사 연구를 실시하였으며, 최종적으로 121부의 자료를 연구 문제에 따라 빈도 분석과 기술통계, 교차분석, 독립표본 t검정 및 일원배치 분산분석 처리하고 개방형 문항은 범주화하여 질적 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 음악 교사들은 수업에서의 학생들의 동기유발을 위하여 다양한 전략을 사용하고 있었으며 음악 교과 특성상 학생들의 주의집중을 위하여 다양한 멀티미디어 시청각 자료와 교사나 학생들의 실음 연주 시범 같은 시청각 자극을 가장 많이 사용하고 있었다. 또한, 과제를 수행할 때 학생들에게 친밀하고 익숙한 곡이나 주제를 선택할 수 있게 하거나 직·간접적으로 관련이 있는 친근한 예시를 사용하는 등 친밀성 전략을 가장 많이 사용하고 있었다. 더불어, 교사들은 학생들의 학습 성취에 대한 자신감을 북돋우기 위하여 음악 실기 활동에 대한 피드백을 통해 학생의 성공을 노력과 능력으로 내적 귀인 하거나 수업계획, 평가 방법을 미리 제공하는 전략을 가장 많이 사용하고 있었으며 학습에 대한 만족감을 위해 수업에서 배운 내용을 바로 적용해 볼 수 있는 기회와 활동에 따른 외재적 보상을 제공하기를 가장 많이 사용하고 있었다. 외재적 보상으로는 칭찬이나 격려와 같은 사회적 보상이 주를 이뤘고, 간식이나 필기도구, 뮤지컬 영상 자료나 음악영화를 감상하며 음악 자체가 보상이 되게 하기, 과제나 청소 면제를 사용하고 있었다. 둘째, 음악 교사들은 학습 동기유발에 대한 필요가 가장 두드러지는 시점으로 ‘도입’을 꼽았지만, 실질적으로 ‘도입’ 단계에 대부분 사용하고 있는 전략은 학생들의 주의집중을 위한 전략에 국한되어 있었다. 학생들의 학습과의 관련성이나 자신감을 위한 전략은 ‘전개’단계에서 가장 많이 사용하고 있었으며 만족감을 위한 전략들은 ‘정리’단계에서 많이 나타나는 것을 확인할 수 있었다. 따라서 수업 전체에서 교사가 동기유발과 관련하여 쉽게 떠올리고 필요하다고 느끼며, 사용하는 동기유발 전략은 주의집중에 집중되어 있다고 추론할 수 있다. 셋째, 교수학습과정에서의 학습 동기유발을 위한 음악 교사의 행동 중요성 인식은 전반적으로 높았으며, 특히 교사들은 학생들의 주체성을 존중하여 학생 내면의 욕구에 관심 가지며 격려하는 것을 가장 중요하다고 여겼다. 이와 맥락을 같이하여, 교사들은 즉각적이고 궁극적인 동기를 유발하는 것에 모두 학생들의 외재적 동기가 아닌 내재적 동기를 불러일으키는 것을 더 중요하다고 인식하며 학생들을 개별적이고 주체적인 존재로 인식한다는 것을 보여주었다. 넷째, 음악 교사들의 학습 동기유발 수업설계에 대한 주안점은 담당 학급 인원수에 따라 다르게 나타났다. 학급 인원수가 적을수록 학생 개개인의 동기에 관심을 가지고 목표를 설정하는 것, 많을수록 학급의 인원을 적절하게 활용하여 학생들의 참여를 유도하는 것에 주안점을 두고 있었다. 반면, 학습 동기설계의 어려움으로는 담당 학급 인원수와 관계없이 학습자들의 동기나 흥미가 다양하므로 이를 고려하여 수업을 설계하는 것을 가장 많이 꼽았다. 다섯째, 음악 교사들은 주로 온라인 교사학습공동체에서 학습 동기유발 관련 전략이나 소재를 얻고 있었으며, 교사들이 원하는 학습 동기유발 관련 도움 역시 온라인 교사학습공동체로 나타났다. 본 연구는 중학교 음악 교사의 학습 동기유발에 대한 인식, 학습 동기유발 수업설계의 모습, 수업에서의 학습 동기유발을 위하여 사용하고 있는 ARCS 이론 기반 전략들에 대한 양상을 파악하여 음악 학습 동기유발 관련 후속 연구의 방향성을 제시한 것에 의의가 있으며, 연구를 통해 음악 학습 동기유발 관련 연수와 다양한 프로그램 개발에 도움이 되기를 기대한다.;The purpose of this study is to investigate the utilization and perception of ARCS theory-based learning motivation strategies among middle school music teachers. To achieve this, a survey research was conducted with middle school music teachers nationwide, ultimately analyzing 121 responses using frequency analysis, descriptive statistics, cross-tabulation, independent sample t-tests, and one-way ANOVA. Open-ended questions were categorized for qualitative analysis. The results of this study are as follows. Firstly, music teachers employ various strategies to motivate students in their classes. Given the nature of music education, they predominantly use a variety of multimedia visual and auditory materials and visual stimuli, such as live music demonstrations by teachers or students, to enhance students' concentration. Additionally, they frequently employ familiarity strategies, allowing students to choose familiar and comfortable pieces or themes for assignments, and using relatable examples directly or indirectly related to the content. Moreover, teachers commonly boost students' confidence by providing feedback on music practical activities and instilling a sense of success through effort and ability. They also frequently use strategies such as presenting lesson plans and evaluation methods in advance to enhance students' confidence in learning. For fostering satisfaction, teachers often provide opportunities for immediate application of learned content in activities and offer extrinsic rewards tied to activities, with social rewards like praise and encouragement being predominant, along with tangible rewards like snacks, stationery, musical videos, or music movies. Secondly, music teachers perceive the 'Introduction' stage as the most critical moment for learning motivation. However, the strategies they predominantly use during this stage are limited to those focused on capturing students' attention. Strategies related to relevance and confidence are most commonly employed during the 'Development' stage, while satisfaction-related strategies are observed more during the 'Conclusion' stage. Consequently, it can be inferred that teachers easily recall and feel the need for learning motivation strategies related to attention throughout the entire class. Thirdly, the perceived importance of teachers' actions for learning motivation throughout the instructional process is generally high. Music teachers particularly value respecting students' autonomy, showing interest in and encouraging students' intrinsic desires, considering individual motivations, and acknowledging and encouraging students as individual and autonomous beings. In this context, teachers express a greater emphasis on eliciting intrinsic motivation rather than external motivation for immediate and ultimate motivation. Fourthly, the focal points of music teachers' learning motivation class designs varied depending on the number of students in their assigned classes. With smaller class sizes, teachers focused on individualizing motivation, showing interest in each student's motivation, and setting goals tailored to individual students. In contrast, with larger class sizes, the emphasis was on effectively utilizing the class size to induce student participation. However, teachers commonly cited the challenge of designing learning motivation considering the diverse motivations and interests of learners as a difficulty, irrespective of class size. Fifthly, music teachers primarily seek learning motivation-related strategies and materials from online teacher learning communities, and they also express their desire for learning motivation-related assistance through these communities. In conclusion, this research contributes to understanding the perceptions of middle school music teachers regarding learning motivation, the appearance of learning motivation class designs, and the usage of ARCS theory-based strategies for learning motivation in music education. The findings suggest directions for future research in music learning motivation and anticipate that the study will be beneficial for the development of training programs and various initiatives related to music learning motivation.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE