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승마 기승 학습에 대한 변형된 자기통제 피드백의 효과

Title
승마 기승 학습에 대한 변형된 자기통제 피드백의 효과
Other Titles
The effects of modified self-regulatory feedback on horse back riding
Authors
조예인
Issue Date
2024
Department/Major
대학원 체육과학부
Keywords
변형된 자기통제 피드백, 승마, 자기통제 피드백, 피드백
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박승하
Abstract
본 연구는 변형된 자기통제 피드백 30% 집단, 변형된 자기통제 피드백 70% 집단과 자기통제 피드백 집단 중 승마 기승 학습에 가장 효과적인 피드백 제공 방법이 무엇인지를 확인하는 것이다. 본 실험은 승마에 대한 기초 실력과 기본 상식만 가지고 있는 초보자들을 21명을 대상으로 하였다. 피드백의 유형에 따라, 변형된 자기통제 피드백 30% 집단, 변형된 자기통제 피드백 70% 집단, 자기통제 피드백 집단으로 각각 7명씩 나누었다. 학습 과제는 참가자들의 수준에 맞추어 평보, 평보 방향 전환, 속보, 속보 방향 전환으로 이루어졌고 총 7회차를 진행하였다. 1회차는 사전 테스트를 진행하였고, 2회차부터 6회차까지는 실험을 진행하고, 7회차는 파지 검사와 전이검사를 진행하였다. 결과를 위해 SPSS Version 25.0 통계 프로그램을 통하여 공분산 분석(ANCOVA)을 실시하였고, 학습에 대하여 유의한 차이를 보인 부분은 사후 검증을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같이 나타났다. 첫째, 파지 검사에서 평보, 평보 방향 전환, 속보는 변형된 자기통제 피드백 70% 집단, 자기통제 피드백 집단, 변형된 자기통제 피드백 30% 집단 순으로 효과적인 것으로 나타났다. 둘째, 전이검사에서는 변형된 자기통제 피드백 70% 집단이 가장 효과적이었고, 변형된 자기통제 피드백 30% 집단과 자기통제 피드백 집단은 승마 기승 학습에 효과 차이가 나타나지 않았다. 결론적으로. 변형된 자기통제 피드백 70%가 승마 기승 학습에 효과적인 것을 확인하였다. 초보자들에게는 피드백의 빈도만 규정하되, 피드백을 받는 시기는 학습자 스스로가 자율적으로 조절할 수 있도록 하는 변형된 자기통제 피드백이 교육 초반 단계에서 학습 능력을 촉진 시킬 수 있는 효율적인 방안이 될 수 있음을 시사한다. ;The purpose of this study was to determine whether a modified self-regulated feedback 30% group, a modified self-regulated feedback 70% group, and a self-regulated feedback group were the most effective feedback delivery methods for learning to ride a horse. The experiment was conducted with 21 beginners who had only basic riding skills and basic common sense. According to the type of feedback, they were divided into three groups: 30% modified self-regulated feedback group, 70% modified self-regulated feedback group, and 7 self-regulated feedback group. The learning tasks consisted of steady-state, steady-state change of direction, breaking news, and breaking news change of direction, and were performed seven times according to the participants' level. The first session was a pretest, the second through sixth sessions were experiments, and the seventh session was a phage test and transfer test. For the results, an analysis of covariance (ANCOVA) was conducted using the SPSS Version 25.0 statistical program, and post hoc tests were conducted for significant differences in learning. The results of this study were as follows. First, in the grip test, the trot, canter, and gallop were effective in the modified self-control feedback 70% group, the self-control feedback group, and the modified self-control feedback 30% group. Second, in the transfer test, the modified self-control feedback 70% group was the most effective, and the modified self-control feedback 30% group and the self-control feedback group did not show any difference in effectiveness in learning to ride. Conclusions. We found that 70% modified self-regulated feedback is effective for learning to ride horses. This suggests that for beginners, modified self-regulated feedback, where only the frequency of feedback is prescribed but the timing of the feedback is left up to the learner, may be an effective way to promote learning in the early stages of training.
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