View : 127 Download: 0

Johannes Brahms의 Cello Sonata No.1 in e minor, op.38에 관한 분석 및 연구

Title
Johannes Brahms의 Cello Sonata No.1 in e minor, op.38에 관한 분석 및 연구
Other Titles
A Study on Johannes Brahms Cello Sonata in No.1 e minor, op.38
Authors
양다솜
Issue Date
2024
Department/Major
대학원 음악학부
Keywords
요하네스 브람스, 첼로소나타
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
배일환
Abstract
본 연구의 목적은 화성적 따스함이나 풍부한 음색으로 대표되는 낭만주의자이면서 단아한 형식미라는 고전주의 음악적 이상을 추구한 19세기 작곡가 요하네스 브람스(Johannes Brahms, 1833-1897)의 작품, “Cello Sonata No.1 in e minor op.38”에 대한 분석 및 연구이다. 브람스는 4개의 교향곡을 비롯하여 서곡과 협주곡 등 수많은 관현악 곡들을 남겼으며, 현악 4중주, 5중주, 6중주, 클라리넷 5중주, 피아노 3중주, 4중주 등 그의 생애에서 24곡의 실내악을 작곡하였다. ) 그 중 첼로 소나타는 총 2곡이 있으며, 가장 처음 작곡되었고 본 눈문에서 다루고자 하는 곡이 바로 1862년부터 1865년에 걸쳐 작곡된 “Cello Sonata No.1 in e minor”이다. 각 악장이 모두 단조로 이루어져 있고 첼로가 언제나 피아노보다 낮은 위치에서 깊숙한 소리를 내어 저음의 강조를 통해 황량한 느낌을 주는 북국의 정취를 지니고 있는 것이 특징이지만, 한편으로는 각 악장의 서정적인 선율과 피아노의 기교적인 음향이 반음계 진행과 조성의 모호함을 통해 이 시기 작품 특유의 낭만적인 정서를 잘 부각시켜준다. 총 3악장으로 구성되어 있는 이 곡은 본래 아다지오의 느린 악장이 함께 포함되어 있었으나 성악가이자 첼로 연주자인 브람스의 친구 갠스바허(Joseph Gansbacher, 1829-1911)의 조언을 통해 아다지오 악장이 버려지고 새로운 곡으로 다시 꾸며지게 되었다. 작곡 당시 모친의 사망을 접한 그의 슬픔과 고향 북독일의 겨울풍경 같은 황량함이 각 악장마다 확실하게, 그러나 절제되어 표현되고 있다. 이어지는 본문에서는 브람스의 생애와 시대적 배경, “Cello Sonata No.1 in e minor op.38”에 대해 깊고 세부적인 분석을 통하여 브람스가 추구하였던 음악을 되짚어보았으며, 이를 통해 작품 특유의 낭만적인 정서에 집중하고 작곡가가 전하고자 했던 의도와 해당 곡의 화성 분석을 통해 이해를 돕는 것을 본 논문의 목적으로 하였다;The purpose of this thesis is to research and analyze cello pieces of Johannes Brahms (1833-1897) by studying one of his works “Cello Sonata No.1 op.38”. This cello sonata is the earliest published work for solo instrument and piano, and the only example from the period of his first maturity. J.Brahms appreciated the cello’s sound qualities as a melodic voice and had given it the opening themes of the B-Major Piano Trio and the B-flat-Major String Sextet. It was composed for and dedicated to Josef Gansbacher who is a singing teacher and amateur cellist. It comes from the time when Brahms was transitioning to full-time residence in Vienna. The sonata is known for its generally somber character and consciously archaic elements. Brahms, like Beethoven, emphasized the equality of the two instruments publishing it as “Sonata for Piano with Violoncello.” He had originally written a slow movement but he had rejected and discarded it before publication, settling on the unusual three-movement design with the scherzo-type movement (in this case, a minuet) in the middle. The most original movement is the “Finale”, much of which can properly be described as a fugue, but which has a non-fugal second theme and certain elements of sonata form. The main fugue theme, or “subject”, is explicitly related to the Contrapunctus 13 from Johann Sebastian Bach’s “The Art of Fugue”. There also seems to be some homage to Beethoven, who wrote a fugue as the finale for his late D-Major Cello Sonata, op.102, No.2. The middle movement also has a retrospective character. In addition to the minuet dance rhythms from an earlier era, the movement contains austere modal elements reminiscent of Renaissance harmony. The central trio section is more “romantic” in character. The more expansive opening movement relies heavily on the cello’s low register, especially in the very broad opening theme. This theme also has a certain affinity to Johann Sebastian Bach’s “The Art of Fugue”, in this case the inverted form of that work’s main subject as seen in Contrapunctus 3 and 4, but this connection is more tenuous than that of the fugal finale. The exposition repeat is less effective than usual in Brahms because of the somewhat literal recapitulation. The Major-key ending provides respite from the sonata’s severe overall mood. After it was rejected by the publisher to whom it was first offered, Brahms sold the sonata to the second firm, stating that the piece was “certainly not difficult to play” for either instrument. This is surely one of the most disingenuous statements ever made by a major composer about his own work. The piano part is thick and active throughout becoming downright treacherous in the finale’s main fugue sections and a wide range of cello technique is also demanded.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE