View : 136 Download: 0

시벨리우스 바이올린 협주곡에 관한 연구

Title
시벨리우스 바이올린 협주곡에 관한 연구
Other Titles
A Study of Sibelius's Violin Concerto: Focusing on Violin Concerto Op.47
Authors
김채연
Issue Date
2024
Department/Major
대학원 음악학부
Keywords
시벨리우스
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
송지원
Abstract
본 논문은 장 시벨리우스(Jean Sibelius, 1865-1957) 의 《Violin Concerto in d minor, Op.47》에 대한 배경과 곡의 특성에 대해 알아보았다. 시벨리우스의《Violin Concerto in d minor, Op.47》는 총 3악장으로 이루어져 있으며, 시벨리우스가 작곡한 유일한 바이올린 협주곡이자 그의 대표적인 작품이다. 시벨리우스는 핀란드 출신의 작곡가로 핀란드 민속음악의 특징적인 리듬을 사용하였으며, 그의 작품에서는 민요의 리듬을 가장 화려한 3악장의 특징적인 리듬으로 사용하였다. 또한 시벨리우스만이 표현할 수 있는 예상치 못한 곳에서의 악센트, 넓은 음역을 아우르는 선율,자주 사용되지 않던 불협화음과 뒤엉킨 듯 한 리듬이 삽입되어 있다. 1악장 Allegro Moderato는 제시부-발전부-재현부-코다의 전형적인 소나타 형식이며, 발전부에는 카덴자가 등장한다. 카덴자는 연주자가 악보에 표기되어 있는 리듬을 연주자 본인의 해석대로 자유롭게 연주하는 것을 의미하는데, 도약이 큰 시벨리우스의 카덴자는 발전부의 중요한 역할을 한다. 2악장 Adagio di molto는 3중 리듬을 사용한 악장으로 기존의 편안한 리듬이 아닌 보다 격정적인 리듬으로 진행되며, 3악장 Allegro ma non tanto는 시벨리우스의 특징적인 리듬인 싱코페이션 리듬과 셋잇단음표 리듬 셋잇단음표 리듬이 지속적으로 사용된 악장이다. 시벨리우스는 다수의 교향곡과 교향시를 작곡한 반면, 협주곡으로는 유일하게 《Violin Concerto in d minor, Op.47》 하나만을 남겼다. 본 논문에서는 《Violin Concerto in d minor, Op.47》을 통하여 시벨리우스의 긴장감 있는 페세지를 위한 그만의 독자적인 표현, 독주악기와 오케스트라의 구성, 그리고 애국심이 강하던 그가 사용한 민속적인 리듬에 따라 분석하고자 한다. 1악장에서는 핀란드의 스산한 분위기, 독주 바이올린과 오케스트라가 주제선율을 번갈아가며 호흡하는 부분은 그만의 독자적인 오케스트레이션을 알 수 있으며 2악장에서의 증4도 화음, 도약적인 선율은 긴장감 있는 페세지를 위한 그만의 독자적인 표현이 나타난다. 3악장에 나타나는 민요에서 차용된 오스티나토 리듬은 그가 가진 민족적 특징을 나타낸다. 오스티나토 리듬이란 특정 음형이나 선율 패턴을 같은 성부에서 계속 반복하여 진행하는 리듬을 말한다.;The purpose of the study is to analyze the one and only violin concerto, Violin Concerto in d minor op.47 by Jean Sibelius. Through this Concerto, his ethnic color, musical style, and musical form was well revealed. In addition, this thesis aimed to understand the Violin Concerto in d minor op.47 more in depth through the life of Jean Sibelius, who lived shortly after Finland's independence. This thesis analyzes three movements of the concerto. First movement (Allegro moderato), the second movement (Adagio di molto) and the third movement (Allegro, ma non tanto). The first movement follows sonata form which is asexposition-development-recapitulation-coda. Also, it has cadenza in the middle. The second and third movement used distinctive rhythms to express his nationalism. This thesis studied the national colors, emotions, and technical expressions that he wanted to express through Violin Concerto in d minor op.47, along with his compositional style and form. Sibelius was original with his use of color and form in this violin concerto, as he composed in his own style rather than a comfortable method of using a large orchestra for strong and rich sound. Through this thesis, we could see why the Violin Concerto in d minor op.47 is a representative work of the romantic era, and loved by many people. Through the harmony of the orchestra and solo violin parts, it was found that Sibelius composed every part of the orchestra to play the theme, not only the soloist.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE