View : 124 Download: 0

고전과 낭만 시대 피아노 변주곡에 나타난 푸가 비교 분석

Title
고전과 낭만 시대 피아노 변주곡에 나타난 푸가 비교 분석
Other Titles
A Comparative Analysis of Fugues in Classical and Romantic Piano Variations : focus on L.v.Beethoven'「15 Variations and Fugue in E-flat major, Op.35」and J.Brahms' 「Variations and Fugue on a Theme By Handel, Op.24」
Authors
이수진
Issue Date
2024
Department/Major
대학원 음악학부
Keywords
변주곡과 푸가, 베토벤, 브람스
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김원| 최호정
Abstract
본 논문은 고전 시대의 루트비히 반 베토벤(Ludwig van Beethoven, 1770-1827)의「프로메테우스 주제에 의한 15변주곡과 푸가 E♭장조(Variations and Fugue in E-flat major)」Op.35와 낭만 시대 요하네스 브람스(Johannes Brahms, 1833-1897)의「헨델 주제에 의한 변주곡과 푸가(Variations and Fugue on a Theme by Handel)」Op.24에 나타난 푸가에 관한 분석 연구이다. 연구의 목적은 다른 시대를 살았던 베토벤과 브람스의 시대적 배경과 음악적 흐름, 각각 다른 장르인 변주곡과 푸가의 이론적 배경에 대하여 살펴본 뒤, 두 장르가 합쳐진‘변주곡과 푸가’ 에 나타난 두 작품의 푸가를 집중적으로 비교 분석하는 것이다. 이를 통해 변주곡에서의 푸가가 고전 시대와 낭만 시대를 거치면서 변화된 양상과 특징을 알아보는 것이며 더 나아가 두 작품을 이해하고 연구하는 데에 도움을 주고자 함에 있다. 베토벤은 18세기 고전주의 독일 작곡가이자 비르투오소 피아니스트로 당대와 후대에 상당한 명성을 얻은 음악가이다. 그는 새로운 실험적 어법들과 함께 많은 피아노 작품들을 남겼으며, 베토벤의 음악적 특징과 변화에 따라 세 시기로 구분한다. 본 논문에서 논의할 「프로메테우스 주제에 의한 15변주곡과 푸가 E♭장조」 Op.35는 베토벤의 중기 작품에 속한다. 19세기 낭만주의의 독일 작곡가인 브람스는 과거의 음악을 존경함과 동시에 낭만적 감수성과 표현성을 더하여 그만의 음악으로 융합시킨 예술가이다. 브람스 역시 피아니스트로서 뛰어난 업적을 남겼으며, 그가 집중한 피아노 장르에 따라 세 시기로 구분된다. 그 중, 본 논문의 「헨델 주제에 의한 변주곡과 푸가」 Op.24는 변주곡의 시기인 제2기 작품이다. 변주곡과 푸가는 각각 독립적인 장르로 두 장르 모두 바로크 시대의 중요한 기악음악 장르였다. 하나의 주제를 자유롭고 다양하게 변화‧반복하는 변주곡과 모방 대위법을 기초로 주제를 엄격하게 전개하는 푸가의 결합은 신선하고 혁신적인 의미를 갖는다. 본 논문에서는 푸가가 변주곡과 하나의 작품을 이룰 때 보이는 특성과 변화를 알아보고자 두 작품의 비교 분석에 있어 그 범위를 푸가로 제한하였다. 결국 두 작품의 푸가에서는 작곡가의 스타일과 관점, 시대적 상황이 유연하게 반영된 특성이 나타났고, 변주곡과 함께 푸가를 구성함에 있어서 푸가를 바라보는 관점이 작곡가에 따라 상이함을 볼 수 있었다. 이를 위해 연구자는 분석에 앞서 두 작품의 음악적‧이론적 배경과 특징을 통해 음악에 관한 이해를 돕고자 한다. 그 후에 두 작품의 변주곡을 정리, 푸가를 분석할 것이며, 더욱이 두 작품의 푸가를 비교 분석하는 데에 집중하고자 한다.;The purpose of the study is to find out the characteristics and changes seen when fugues form a work with variations, and to compare and analyze the fugues of the two works. Therefore, the scope of the study was limited to fugue. Variations and fugues are independent genres, and both were important instrumental music genres in the Baroque era. The combination of variations that change and repeat a theme and fugues that strictly develop a theme based on imitation counterpoint has a unique and novel meaning. For that reason, this study was based on two works: Variation and Fugue in E-flat Major, Op.35 by Ludwig van Beethoven (1770-1827) in the classical era and Variation and Fugue on a Theme by Handel, Op.24 by Johannes Brahms (1833-1897) in the romantic era. The study focused on the analysis and comparison of fugue, which becomes a singularity. The comparison and analysis of fugue used a method of examining the changed flow within the macroscopic framework of the classical and romantic era and analyzing it from the microscopic perspective of the subject presentation method and various musical elements. In the end, the fugues of the two works showed the characteristics of flexibly reflecting the composer's style, point of view, and the situation of the times. In composing the fugue with the variations, it was possible to see that the perspective of the fugue differs from composer to composer. This will be helpful for researchers interested in the composition of Variation and Fugue, as well as for those who study the various uses and forms of Fugue. In addition, the performers will be able to understand and play more accurately.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE