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여성주의 관점으로 본 청소년 성교육의 시장화

Title
여성주의 관점으로 본 청소년 성교육의 시장화
Other Titles
Feminist Perspective on Marketization of Adolescent Sex Education : A Qualitative Study of Group Tutoring of Sex Education
Authors
김선아
Issue Date
2023
Department/Major
대학원 여성학과
Keywords
성교육, 여성주의 성교육, 청소년 성교육, 교육의 시장화, 교육시장
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이은아
Abstract
이 연구의 목적은 학교 밖에서 그룹과외의 형태로 이루어지는 청소년 성교육 현장에서, 섹슈얼리티가 사적인 교육의 장에서 유포되는 방식과 내용을 여성학적 입장에서 비판적으로 분석하는 것이다. 그룹과외 형태의 청소년 성교육은 구매능력이 있는 사람만이 구매할 수 있으며, 구매능력이 없는 사람은 살 수 없다는 점에서 일종의 ‘상품’처럼 거래되고 있다. 이러한 문제의식에서, 본 연구에서는 성교육 강사들의 경험을 집중적으로 분석하여 청소년 성교육이 시장화된 양상과 그 속에서 청소년의 섹슈얼리티가 나타나는 방식을 여성주의 입장에서 고찰하였다. 현재 과외식 성교육은 젠더화된 방식으로 자리잡게 되었으며, 한국사회의 입시 경쟁과 결합하여, 사교육화된 시장의 모습이 드러난다. 시장화된 청소년 성교육 현장에서 양육자와 강사는 수요자와 공급자의 시장 주체로 전환한다. 양육자는 소비자로서 선택권을 갖게 되었으며, 강사들은 소비자의 선택을 받으려 경쟁한다. 이러한 과정에서 ‘과외식 성교육’은 성평등 교육은 생략된 채 젠더 규범을 재생산하며, 청소년의 성을 통제하는 수단이 된다. 더불어, 젠더화된 성교육 현장은 ‘남성 주체’ 중심의 성 담론으로 여성과 퀴어 청소년의 성을 타자화한다. 또한, 신자유주의 체제의 ‘경쟁력 있는 주체’속에 남성 주체의 특권을 유지하면서 여성을 타자화하는 새로운 젠더규범 을 생산한다.;The purpose of this study is to critically analyze, from a feminist perspective, the way sexuality is disseminated and the content within the private educational field of adolescent sex education taking place in the form of group tutoring outside of school. Group tutoring-type adolescent sex education is being traded like a 'product' that only those with purchasing power can buy, and those without purchasing power cannot afford. From this problem awareness, this study focused on analyzing the experiences of sex education instructors to examine the commercialized aspect of adolescent sex education and the way adolescents' sexuality appears within it from a feminist standpoint. Currently, tutoring-style sex education has taken hold in a gendered way and, combined with Korea's college entrance exam competition, reveals the appearance of a marketized private education. In the marketized field of adolescent sex education, caregivers and instructors transition into market actors of demanders and suppliers. As consumers, caregivers have gained the right to choose, and instructors compete to be chosen by consumers.In this process, 'tutoring-style sex education' reproduces gender norms while omitting gender equality education, becoming a means of controlling adolescents' sexuality.Furthermore, the gendered sex education scene 'otherizes' the sexuality of women and queer adolescents with a male subject-centered sexual discourse. Also, within the neoliberal system's 'competitive subject', it produces new gender norms that maintain the privilege of male subjects while otherizing women.
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일반대학원 > 여성학과 > Theses_Master
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