View : 213 Download: 0

Gabriel Fauré의 에 관한 연구

Title
Gabriel Fauré의 에 관한 연구
Other Titles
A Study on by Gabriel Fauré
Authors
김지수
Issue Date
2023
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김정은| 안융경
Abstract
본 논문은 포레(Gabriel Fauré, 1845-1924)의 에 관한 분석 연구이다. 본 논문에서는 19세기 프랑스의 음악, 포레의 생애와 음악적 특징에 대해 살펴보고, 의 분석을 통해 작품의 이해를 돕고자 한다. 포레는 19세기 말 프랑스에서 활동하였으며, 1871년 자국 음악의 발전을 위해 설립된 국민음악협회(Société National de Musique)의 창단일원으로서 프랑스 기악 음악 발전에 선구적인 역할을 하였다. 그는 절제되고 질서 있는 방식으로 프랑스의 전통적 음악을 고수하였으며, 그의 음악에는 귀족적이며 세련된 특성과 프랑스 특유의 서정적인 선율이 나타난다. 또한 다양한 선법과 음계, 잦은 전조, 자유로운 조성의 사용을 통해 후기 낭만주의의 음악적 요소와 초기 현대 음악의 특징을 내포하는 작곡 양식을 구축함으로써 프랑스 근대음악 발전에 큰 영향을 주었다. 는 1876년에 작곡되었으며, 이전에는 성악곡 중심으로 작곡해오던 포레가 생애 처음으로 작곡한 실내악 작품이다. 총 4악장으로 구성되어 있으며, 제 1악장은 Allegro molto의 소나타 형식, 제 2악장은 Andante의 소규모 소나타 형식, 제 3악장은 Allegro vivo의 스케르초 풍 3부 형식, 제 4악장은 Allegro quasi presto의 론도 소나타 형식으로 이루어져 있다. 작품의 형식과 빠르기, 그리고 전악장에 걸친 주제 선율의 모방 기법은 전통적인 고전주의의 특징을 보여준다. 반면, 반음계적 진행, 다양한 선법의 사용, 불협화음, 유연한 리듬의 변화를 통해 포레만의 근대적이며 독창적인 음악 어법을 드러내고 있다.;This thesis is a study on by Gabriel Fauré (1845-1924). This thesis discusses French music of the 19th century, Fauré's life and his musical characteristics, and the analysis of . It aims to help performers better understand this musical work. At the end of the Franco-Prussian War, the Société National de Musique was founded in France in 1871. As a result, a remarkable growth of symphonic and chamber music in France was achieved. Fauré was one of the founding members of the Société National de Musique, and he played a pioneering role in the development of French instrumental music. Fauré is a French composer of the late 19th century who influenced the development of modern French music. He adhered to the French traditional music through his restrained and orderly manner in his compositions. And, his music features aristocratic and sophisticated style, and lyrical melodies. It also shows the use of church modes, various scales, frequent modulations, and a liveral treatment of tonality. Fauré’s music demonstrates a compositional style that encompasses elements of late Romantic music and early Modern music. , written in 1876, is the first chamber music composed by Fauré, who had previously composed mainly vocal music. This musical work is written in four movements. The 1st movement, Allegro molto, is cast in sonata form, The 2nd movement, Andante, is in a small-scale sonata form, the 3rd movement, Allegro vivo, is in a ternary form with Scherzo and trio, the 4th movement, Allegro quasi presto, is in sonata rondo form. The formal structure and tempo in the musical work, and the imitative treatment of the thematic melodies in the entire movement show Fauré’s conventional tendency in music. On the other hand, the chromatic progressions, the use of various modes, dissonances, and frequent rhythmic changes reveal Fauré's modern and original musical grammar.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE