View : 246 Download: 0

L. v. Beethoven Piano Sonata No.30 in E Major, Op.109에 대한 연구

Title
L. v. Beethoven Piano Sonata No.30 in E Major, Op.109에 대한 연구
Other Titles
An analysis study on L. v. Beethoven Piano Sonata No.30 in E Major, Op.109
Authors
김새솔
Issue Date
2023
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
계명선| 최호정
Abstract
Beethoven composed music in many different genres and wrote piano sonatas throughout his life. His early sonatas drew on earlier forms but developed them with his own original ideas. He used scherzos instead of minuets, increased the scale, and continued to try new things with variations, long marches, fantasias, leitmotifs, and various movement configurations. Starting from the Heiligenstadt suicide note, Beethoven's music developed further, and in the five later sonatas, not only classical forms but also elements of the Romantic era appeared. The Beethoven Piano Sonata No.30 in E Major, Op.109 analyzed in this paper belongs to Beethoven's late piano sonata works. Unlike the usual three-movement composition, the first and second movements are shorter, the third movement is larger, and the speed and form are varied. The first movement starts off fast, but then introduces the second theme in a slow fantasia style. At the end of the first movement, overlapping strings are used instead of ending strings to create an atacca-like effect, leading into the second movement, which begins with a fast-paced, energetic mood that contrasts with the slow first movement. The third movement is a slow finale, which marks the first time Beethoven has a slow movement in the third movement of a piano sonata. The movement is written in a variation form, with waltzes, canons, and fugues within each variation. An analysis of this work reveals that it is characterized by the following features of Beethoven's later sonatas: expansion of range and dynamics, use of pedal and unacorda pedals, frequent use of minor seventh chords and pulling elements, expansion and utilization of small motives, long pedal points, progressions with three-degree intervals, short intervals, rhythmic subdivisions, and long trills. Beethoven did not follow the established sonata form as it had been established by other composers, but instead freely developed it and added new ideas and tweaks to it, and this influence later led to more emotional expression in music in Romantic music. ;고전 시대의 대표적인 작곡가 중 한 명인 루트비히 판 베토벤(Ludwig van Beethoven, 1770-1827)은 교향곡, 현악 4중주, 협주곡, 오페라, 실내악 등 다양한 장르의 음악을 작곡하였다. 또한 베토벤은 일생에 걸쳐 피아노 소나타를 작곡되었으며 그의 작곡 기법의 변화를 보여주는 중요한 작품으로 평가된다. 이 논문에서는 피아노 소나타 No.30 in E Major, Op.109에 대해 분석 하고자 한다. 베토벤 피아노 소나타에 대한 창작 시기 구분은 보통 세 시기로 구분되며, 학자들에 따라 다양한 견해가 있다. 이 논문에서는 어린 시절 작곡한 선제후 소나타 WoO.47을 제외한 Opus 번호가 붙은 Op.2부터 시작하여 초기(1793-1802), 중기(1802-1814), 후기(1815-1822)의 세 시기로 구분하려 한다. 초기의 베토벤은 그동안 확립되어 내려왔던 고전적 양식을 따르면서도 자신만의 독창적인 아이디어를 더하여 작곡하는 모방의 시기를 보냈다. 중기에서는 1802년 하일리겐슈타트에서 작성한 유서를 기점으로 절망 속에서 일어나 자신의 음악을 확고히 다지고 규모와 음악을 더욱더 확대시키는 구체화의 시기를 맞는다. 마지막으로 청력이 악화되어 듣지 못하는 상황이었던 후기는 초월적인 정신성과 푸가 기법의 적극적인 활용, 형식의 자율성 및 확대 등을 혼합하여 작곡한 명상의 시기로 마무리된다. 본 논문에서 다룬 베토벤 피아노 소나타 No.30 in E Major, Op.109에서 나타나는 베토벤 후기 피아노 소나타의 특징으로는 피아노의 발달과 함께 음역 및 다이나믹의 확대와 페달과 우나코르다 페달의 사용이 나타나며 감7화음의 잦은 사용과 긴 페달 포인트, 3도 간격의 진행, 리듬의 세분화와 긴 트릴 등이 나타나고 있다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE