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경기시나위 피리선율 분석 비교연구

Title
경기시나위 피리선율 분석 비교연구
Other Titles
A Comparative Study of Melody Analysis about piri sinawi in Gyeonggi
Authors
김소엽
Issue Date
2023
Department/Major
대학원 음악학부
Keywords
경기시나위, 피리시나위, 이충선, 이일선, 허용업
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
강영근
Abstract
본 연구는 현재 전승되고 있는 국립국악원 민속악단의 경기시나위를 중심으로 이충선, 이일선, 허용업의 경기시나위 피리선율 분석 비교연구하는 것이다. 먼저 네 개의 경기시나위 피리선율 분석을 위하여 악곡구성 및 도살풀이, 모리, 겹마치기, 굿거리 등 네 장단에 따른 리듬구조를 알아보고 출현음, 음계, 시김새 등 선율 분석을 통해서 네 개의 경기 피리시나위의 특징을 알아보았다. 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 국립국악원 경기 피리시나위의 악곡 구성은 4부문으로 이루어져 있었으며, 장단은 도살풀이, 모리, 굿거리 등 세 종류이다. 리듬구조는 도살풀이장단에서 총45장단 중 기본형 39장단으로 86.6%, 변박유형 6장단으로 13.4%이다. 모리장단에서 총12장단 중 기본형은 나타나지 않았으며, 변박유형 12장단으로 100%이다. 굿거리장단에서 총77장단 중 기본형 57장단으로 74.1%, 변박유형은 20장단으로 25.9%이다. 도살풀이2장단에서 총4장단 중 기본형 3장단으로 75%로 나타났다. c′-f″음까지의 출현음을 사용하였고, c본청 계면조와 f본청 계면조로 2회 전조되었다. 시김새는 서침표와 루러, 서씹기가 나타났다. 반복선율은 제2장단부터 제13장단까지 총 12장단의 선율이 제51장단부터 제62장단까지 유사한 선율로 반복되었다. 둘째, 이충선 경기 피리시나위의 악곡 구성은 2부문으로 이루어져 있으며, 장단은 도살풀이와 모리 두 종류이다. 리듬구조는 도살풀이장단에서 총87장단 중 기본형은 79장단으로 90.1%, 변박유형 8장단으로 9.9%이다 모리장단에서 총23장단 중 기본형 1장단으로 4.3%, 변박유형 22장단으로 95.7%로 나타났다. g-g♭″음까지 출현음이 쓰이며, c본청 계면조이다. 시김새는 겹튀김이 나타났다. 반복선율은 도살풀이 단락2 1회, 단락3 1회, 단락4 1회, 단락5 1회로 총 4회 유사한 선율이 나타났다. 셋째, 이일선 경기 피리시나위의 악곡 구성은 2부문으로 이루어져 있으며, 장단은 도살풀이와 모리 두 종류이다. 리듬구조는 도살풀이장단에서 총32장단 중 기본형 29장단으로 90.6%, 변박유형은 3장단으로 9.4%이다. 모리장단에서는 총20장단 중 기본형은 나타나지 않고, 변박유형은 20장단으로 100%로 나타났다. g-e♭″음까지 출현음으로 c본청 계면조이다. 시김새는 겹튀김이 나타났다. 반복선율은 두 장단에 걸쳐 나타나는 선율로 도살풀이 1단락 1회, 3단락 1회로 총 2회 나타났다. 넷째, 허용업 경기 피리시나위의 악곡 구성은 4부문으로 이루어져 있으며, 장단은 도살풀이, 모리, 겹마치기, 굿거리 등 네 종류이다. 리듬구조는 도살풀이장단에서 총38장단 중 37장단으로 97.3%, 변박유형은 1장단으로 2.7%이다. 모리장단에서는 총7장단 중 기본형 4장단으로 57.1%, 변박유형은 3장단으로 42.9%이다. 겹마치기장단은 총4장단 중 기본형 4장단으로 100%이며, 굿거리장단에서도 총51장단 중 기본형 51장단으로 100%로 나타났다. b-g♭″음까지의 출현음이 나타나며, c본청 계면조와 f본청 계면조로 2회 전조되었다. 시김새는 겹튀김이 나타났다. 특정한 선율로 반복되는 선율은 나타나지 않았다. 국립국악원, 이충선, 이일선, 허용업의 경기시나위 피리선율을 악곡구성과 리듬구조, 출현음 및 음계, 시김새, 선율분석으로 구분하여 네 개의 경기 피리시나위의 유사점과 상이점을 비교 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 도살풀이장단과 모리장단은 네 개의 경기 피리시나위에 동일하게 나타났다. 상이점은 국립국악원 경기 피리시나위는 모리장단 이후 굿거리장단으로 연결되며 다시 도살풀이장단 4장단으로 악곡을 맺는 점이 다르며, 또한 장단마다 악곡을 마무리하고 다음 장단으로 넘어가는 점이 다르다. 둘째, 네 개의 경기 피리시나위의 리듬구조는 기본형을 중심으로 연주되는 유사점을 나타났다. 상이점은 국립국악원 경기 피리시나위는 기본형에 충실한 규칙적인 리듬인 반면. 이충선과 이일선, 허용업 경기 피리시나위에서는 장단내에서 박에 따라 리듬이 정형화 되지 않고 세분화된 리듬을 운용한 리듬구조가 나타났다. 셋째, 국립국악원의 출현음의 높이는 c′-f″음정이다. 이충선은 국립국악원보다 최저음 완전4도 낮고 최고음 반음 높게 더 넓은 출현음을 사용하였으며, 이일선은 국립국악원보다 최저음 완전4도 낮고 최고음 반음 낮지만 더 넓은 출현음을 사용하였고, 허용업은 국립국악원보다 최저음 반음 낮고 최고음 반음 높게 더 넓은 출현음을 사용하였음을 알 수 있었다. 이충선, 이일선, 허용업의 경기 피리시나위 출현음은 국립국악원보다 넓은 출현음이 나타나는 유사함 나타났다. 넷째, 국립국악원을 제외한 이충선, 이일선, 허용업에게는 e♭″음정에서 겹튀김으로 동일하게 표현하는 유사선율의 시김새를 확인하였다. 다섯째, 국립국악원은 정형화된 가락을 위주로 반복을 이루었던 선율이다. 반면 이충선, 이일선, 허용업은 솔음계의 선율이 드러나게 연주하는 경향이 나타나 국립국악원과의 상이점을 나타낸다. 또한 허용업을 제외한 국립국악원과 이충선, 이일선은 독자적인 선율인 반복선율이 각각 나타났다. 지금까지 국립국악원, 이충선, 이일선, 허용업의 경기시나위 피리선율 분석 비교연구를 알아본 결과, 악곡구성과 리듬구조, 선율구성 방식의 차이가 있었지만 전체적으로 보았을 때 국립국악원을 제외한 이충선과 이일선, 허용업의 경기 피리시나위는 장단에 따른 리듬구조와 시김새에서 유사성이 많이 나타나는 선율이 분석 비교를 통해 확인되었다.;This study focuses on the Gyeonggi Piri Sinawi of the National Gugak Center folk orchestra, comparing and analyzing the Piri melodies of Lee Chung-seon, Lee Il-seon, and Heo Yong-eob. To analyze the Piri melodies of the four Gyeonggi Piri Sinawi, the composition of the pieces and the rhythm structures based on four sections, namely Dosalpuri, Mori, Gyeobmachigi, and Gusgeoli, were examined. Through the analysis of register, scales, melodic ornaments, and the Sigimsae of the four Gyeonggi Piri Sinawi were investigated. The summarized results of the research are as follows. First, the National Gugak Center's Gyeonggi Piri Sinawi consists of four sections, and the sections are categorized into three types: Dosalpuri, Mori, and Gusgeoli. The rhythmic structure in the Dosalpuri section consists of a total of 45 sections, with the basic form comprising 39 sections (86.6%) and the variant form consisting of 6 sections (13.4%). In the Mori section, out of the total 12 sections, the basic form does not appear, and all 12 sections are in the variant form (100%). In the Gusgeoli section, out of the total 77 sections, 57 sections are in the basic form (74.1%), and 20 sections are in the variant form (25.9%). In the Dosalpuri 2 section, out of the total 4 sections, 3 sections appear in the basic form, accounting for 75%. The range of notes from c′ to -f″ was used as the register, and it was modulated twice, to c keynate Gyemyeonjo and f keynate Gyemyeonjo. The Sigimsae used includes Seochimpyo, Luleo, and Seossibgi. From the 2nd section to the 13th section, a total of 12 phrases formed a repeated melody, and from the 51st section to the 62nd section, a similar melody was repeated. Secondly, Lee Chung-sun's Gyeonggi Piri Sinawi consists of two sections, namely Dosalpuri and Mori. The rhythmic structure in the Dosalpuri section consists of a total of 87 sections, with 79 sections (90.1%) in the basic form and 8 sections (9.9%) in the variant form. In the Mori section, out of the total 23 sections, 1 section (4.3%) is in the basic form and 22 sections (95.7%) are in the variant form. The range of notes from g to -g♭″ was used as the register, it was c keynate Gyemyeonjo. The Sigimsae used includes Gyeobtwigim. There are four repeated melodic, and these are played once each in the second, third, fourth, and fifth sections of Dosalpuri. Thirdly, Lee Il-sun's "Gyeonggi Piri Sinawi" consists of two sections, with the main sections being "Dosalpuri" and "Mori." In the "Dosalpuri" section, out of a total of 32 sections, the basic form appears in 29 sections, accounting for 90.6%, while the variant form appears in 3 sections, accounting for 9.4%. In the "Mori" section, out of a total of 20 sections, the basic form does not appear, and the variant form appears in all 20 sections, accounting for 100%. The range of the piece extends from g to e♭″, incorporating register notes, and it is performed in the C keynate Gyemyeonjo. The Sigimsae used includes Gyeobtwigim. There are two repeated melodic, and these are played once each in the first and third sections of Dosalpuri. Fourthly, Heo Yong-eop's "Gyeonggi Piri Sinawi" consists of four sections, namely "Dosalpuri," "Mori," "Geomachigi," and "Gusgeoli." In the "Dosalpuri" section, out of a total of 38 sections, the basic form appears in 37 sections, accounting for 97.3%, while the variant form appears in 1 section, accounting for 2.7%. In the "Mori" section, out of a total of 7 sections, the basic form appears in 4 sections, accounting for 57.1%, while the variant form appears in 3 sections, accounting for 42.9%. The "Geomachigi" section consists of 4 sections, all of which are in the basic form, accounting for 100%. Similarly, in the "Gusgeoli" section, out of a total of 51 sections, all 51 sections are in the basic form, accounting for 100%. The range of notes from b to -g♭″ was used as the register, and it was modulated twice, to c keynate Gyemyeonjo and f keynate Gyemyeonjo. The Sigimsae used includes Gyeobtwigim. There was no specific melody that repeats. The comparative analysis of the Gyeonggi Piri Sinawi from the National Gugak Center, Lee Chung-seon, Lee Il-seon, and Heo Yong-eob, based on the composition of the pieces, rhythm structures, register, scales, Sigimsae, and melodic analysis, reveals the similarities and differences among the four Gyeonggi Piri Sinawi. The results of the analysis are as follows. First, both the "dosalpuri" and "mori" sections appeared identically in the four Gyeonggi Piri sinawi. The difference lies in the National Gugak Center's Gyeonggi Piri melody, which transitions from the "mori" section to the "gusgeoli" section, and then concludes with the "dosalpuri" section consisting of four sections. Additionally, each melody differs in how they conclude a section and transition to the next. Secondly, the rhythm structure of the four Gyeonggi Piri Sinawi showed similarities in being centered around a basic form. The difference is that the National Gugak Center's Gyeonggi Piri melody adheres to a regular and rule-based rhythm in the basic form. In contrast, the Gyeonggi Piri Sinawi of Lee Chung-seon, Lee Il-seon, and Heo Yong-eob demonstrate a more intricate and diversified rhythm structure, with variations in rhythm based on beats within each section. Thirdly, the register of the National Gugak Center's melody spans from c′ to -f″. Lee Chung-seon's lowest pitch is a perfect fourth lower and the highest pitch is a half step higher than the National Gugak Center's melody. Lee Il-seon's lowest pitch is a perfect fourth lower and the highest pitch is a half step lower than the National Gugak Center's melody, while still covering a wider range. Heo Yong-eob's lowest pitch is a half step lower, and the highest pitch is a half step higher than the National Gugak Center's melody. The Gyeonggi Piri Sinawi of Lee Chung-seon, Lee Il-seon, and Heo Yong-eob exhibit a similarity in using a wider range of pitches compared to the National Gugak Center's melody. Fourthly, except for the National Gugak Center, the melodies of Lee Chung-seon, Lee Il-seon, and Heo Yong-eob show a similar Sigimsae known as "Gyeobtwigim" when playing in the e♭″ pitch. Fifthly, the National Gugak Center's melody consists of repeated and structured phrases. In contrast, Lee Chung-seon, Lee Il-seon, and Heo Yong-eob tend to perform melodies that reveal the sol scale, indicating a difference from the National Gugak Center's melody. Additionally, apart from Heo Yong-eob, both the National Gugak Center and Lee Chung-seon, Lee Il-seon exhibit unique repeated melodic patterns. Through the comparative analysis of Gyeonggi Piri Sinawi melodies from the National Gugak Center, Lee Chung-seon, Lee Il-seon, and Heo Yong-eob, differences have been observed in the composition, rhythm structures, and melodic construction methods. However, when considering the overall picture and excluding the National Gugak Center, there is a notable similarity in the rhythmic structures and Sigimsae based on sections among Lee Chung-seon, Lee Il-seon, and Heo Yong-eob's Gyeonggi Piri Sinawi, as confirmed through the comparative analysis.
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