View : 308 Download: 0

교육실습경험이 무용전공 체육교육대학원생의 교사효능감에 미치는 영향

Title
교육실습경험이 무용전공 체육교육대학원생의 교사효능감에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of Teaching Practice Experience on Teacher Efficacy of Dance Majored Physical Education Graduate Students
Authors
도예은
Issue Date
2023
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김소연
Abstract
본 연구의 목적은 무용전공 체육교육대학원생들의 교육실습 경험이 교사효능감에 미치는 영향에 대해 분석해봄으로써 교육실습과 교사효능감의 관계를 알아보고 체육교육 교육실습의 개선 방향을 모색하는 데 있다. 이를 위해 연구자는 경기 및 서울시 수도권 소재의 교육대학원을 선정한 후 2022학년도 교육실습 예정인 체육교육전공 대학원생을 대상으로 설정하여 교육실습에 다녀오기 전과 교육실습을 다녀온 후로 설문지를 실시하여 분석하였다. 설문지는 구글폼 URL(Uniform Resource Locator)형태의 온라인 설문조사로 실시하여 설문 응답결과를 회수하였고 회수된 사전설문 응답은 총 66부, 사후설문 응답은 총 61부로 회수된 사전 사후의 설문지 총 127부 가운데 사전과 사후 설문에 모두 응답한 응답자 61명의 설문지 122부를 본 연구에 사용하여 분석하였다. 수집된 설문지는 SPSS Statistics 29.0 통계 프로그램을 활용하여 분석하였으며 분석에 사용한 통계분석 도구는 빈도분석, 기술통계, 독립표본 t검정, 대응표본 t검정, 이원반복측정분산분석(Repeated Measures ANOVA)을 실시하였다. 위와 같은 통계분석을 통해 도출된 결과는 다음과 같다. 첫째, 전체 응답자의 교육실습 전 교사효능감과 교육실습 후 교사효능감 차이를 살펴본 결과 하위요인 모든 영역에서 통계적으로 유의하게 나타났다. 따라서‘전체 응답자의 교육실습 전 하위요인별 교사효능감과 교육실습 후 하위요인별 교사효능감이 차이가 있다’고 할 수 있다. 둘째, 교육실습 전과 교육실습 후 학부 전공에 따른 하위요인별 교사효능감의 차이를 살펴본 결과 교육실습 전과 교육실습 후 모두 하위요인 모든 영역에서 유의한 차이가 나타나지 않았다. 셋째, 학부 전공에 따른 교육실습 전, 후 하위요인별 교사효능감의 사전 사후를 분석한 결과 하위요인 모든 영역에서 통계적으로 유의하지 않게 나타났다. 따라서‘학부 전공에 따른 실습 전, 후 교사효능감 간의 상호작용효과가 없다’라고 할 수 있다. 결과적으로 학부 전공에 따른 교육실습 전, 후 하위요인별 교사효능감에서는 유의한 차이가 나타나진 않았지만, 교육대학원 체육교육전공생의 교육실습 전, 후 하위요인별 교사효능감은 유의한 차이가 나타나 교육실습 전 하위요인별 교사효능감과 교육실습 후 하위요인별 교사효능감이 차이가 있음을 확인하였다. 즉 학부 전공별 교사효능감에는 차이가 없었지만, 교육실습경험이 교육대학원 체육교육생들에게 긍정적인 효과를 미침을 알 수 있었다. 그러나 교육실습을 경험한 무용전공 체육교육대학원생들은 교육실습 후 교사효능감은 상승했지만 각 교사효능감의 하위요인에서 어려움과 한계를 느끼고 있었으며 다양한 변화의 필요성을 시사하였다.;By investigating the effect of the teaching practice experiences of physical education graduate students who majored in dance on teacher efficacy, this research aims to determine the link between teaching practice and teacher efficacy as well as explores approaches to enhance physical education teaching practice. In order to achieve this, the researcher chose graduate schools of education in the Gyeonggi and Seoul metropolitan areas. Graduate students who majored in physical education who are scheduled to practice in 2022 were then set up as subjects, and the researcher then conducted and analyzed questionnaires on them before and after attending educational practice. The survey was carried out as an online survey using a Google form's URL (Uniform Resource Locator), and the responses were collected. There were a total of 127 responses, with 66 from the pre-survey and 61 from the post-survey. Out of a total of 127 collected pre- and post-survey questionnaires, 122 questionnaires from 61 respondents who responded to both the pre-surveys and post-surveys were used in the study for analysis. With the statistical software SPSS Statistics 29.0, the gathered questionnaires were examined using frequency analysis, descriptive statistics, independent sample t-test, paired-sample t-test, and repeated measures ANOVA. The results of the statistical analysis mentioned above are as follows. First, all sub-factors were shown to be statistically significant when comparing all respondents' teacher efficacy before and after the educational practice. Because of this, it is possible to state that "there is a difference between the teacher efficacy by sub-factor before the educational practice and the teacher efficacy by sub-factor after the educational practice of all respondents." Second, As a result of analyzing the differences in teacher efficacy by sub-factors according to undergraduate majors before and after educational practice, there were no significant differences in all sub-factors both before and after educational practice, Third, all sub-factors were shown to be statistically insignificant as a result of analyzing the pre-survey and post-survey of teacher efficacy by sub-factors before and after educational practice according to undergraduate major. As a result, it can be concluded that the undergraduate major has no effect on the relationship between teacher efficacy before and after practice. As a consequence, there was no significant difference in teacher efficacy by sub-factor for undergraduate majors before and after educational practice, however, there was a significant difference for graduate school of education students who majored in physical education before and after educational practice. This proved that there was a difference in teacher efficacy for each sub-factor before and after practice. In other words, even though there was no difference in teacher efficacy based on undergraduate major, it was discovered that physical education students at the graduate school of education earned positive effects from teaching practice. Despite the fact that teacher efficacy rose after classroom practice, physical education graduate students who majored in dance reported challenges and limits in each sub-factor of teacher efficacy. This suggests the need for a number of improvements.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE