View : 407 Download: 0

급간 이동을 한 경험이 있는 전문상담교사에 대한 사례연구

Title
급간 이동을 한 경험이 있는 전문상담교사에 대한 사례연구
Other Titles
A case study of professional school counselors with school-level transfer experience
Authors
제갈유은
Issue Date
2023
Department/Major
교육대학원 상담심리전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
남지은
Abstract
본 연구는 급간 이동을 한 경험이 있는 전문상담교사를 통해 급간 이동 현황을 살펴보고, 급간 차이에 따른 경험에 대해 알아보며, 더 나아가 급간 이동에 대한 대안을 제시하는 데 목적이 있다. 연구를 통해 학교급에 따른 발달 특성과 급간 차이를 이해한다면 전문상담교사의 전문성이 향상되고 불필요한 시행착오를 줄일 수 있을 것이다. 또한 상담 서비스의 질이 향상될 뿐만 아니라 전문상담교사의 직업 만족도와 소진 예방에도 긍정적인 영향을 줄 것이다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 첫째, ‘급간 이동 과정에서 어떤 경험을 하게 되는가?’, 둘째, ‘학교급 특성에 따른 차이는 무엇인가?’, 셋째, ‘급간 차이를 극복하기 위한 방안에는 무엇이 있는가?’이다. 연구참여자로 초등학교와 중등학교를 모두 경험한 전문상담교사 5명을 선정하였다. 선정된 연구참여자를 대상으로 ‘참여자 이해를 위한 질문지’를 통해 연구참여자의 기본 정보를 파악하였고, 이를 토대로 하여 1시간에서 1시간 30분 정도의 일대일 심층 면담을 진행하였다. Creswell의 사례연구 절차에 따라 분석이 이루어졌으며, 타당도 확보를 위해 삼각검증법을 활용하였다. 연구는 질적 사례연구 방법으로 진행하였고, 도출된 결과는 다음과 같이 나타났다. 먼저, 급간 이동 과정에서의 경험은 다음과 같다. 첫째, 전문상담교사가 급간 이동을 하게 되는 이유는 다양하게 나타났다. 둘째, 최근 급간 이동이 가능한 지역이 늘어나고 있으나 한계가 존재했다. 셋째, 초등으로 이동할 때 사전 준비를 더 많이 했고 적응 기간도 더 오래 걸렸다. 급간 차이에 따른 경험은 다음과 같다. 첫째, 중등에 비해 초등의 연령별 발달 차이가 더 크고, 나타나는 증상도 더 다양했으며, 개입 효과도 더 빠르게 나타났다. 둘째, 상담을 진행하는 과정에서 상담 주제를 비롯하여 상담 방법, 상담 시간에 조금씩 차이가 있었다. 초등은 교우관계, ADHD와 관련된 상담이 많았고, 중등은 자살, 자해 및 학교 폭력과 관련된 상담이 많았다. 셋째, 상담에 대한 인식은 학생, 동료교사, 관리자, 학부모로 분류되어 나타났다. 대부분 중등보다 초등에서 전문상담교사의 역할에 대한 인식이 부족하다고 느꼈다. 넷째, 교사 관계와 행정업무에 있어 특징적인 면이 있었다. 초등은 교대 출신의 교사들로 구성되어 교대를 나오지 않은 전문상담교사는 소외감을 느끼는 경향이 있었다. 다섯째, 학교급에 따라 전문상담교사의 수업 진행 경험에 차이가 있었고, 전문상담교사의 수업 진행은 긍정적인 면과 부정적인 면을 모두 가지고 있었다. 급간 이동에 대한 대안은 다음과 같다. 첫째, 전문상담교사뿐만 아니라 예비 전문상담교사가 포함된 네트워크를 형성해야 한다. 둘째, 학생들에게 먼저 다가가는 전문상담교사가 되어야 한다. 셋째, 연령에 적합한 심리검사를 활용해야 한다. 넷째, 동료 교사에게 적극적으로 다가가려는 노력이 필요하다. 다섯째, 학교급에 맞는 연수 및 장학이 이루어져야 한다. 여섯째, 급간 이동이 자유로워야 한다. 일곱째, 전문상담교사 출신의 장학사가 필요하다. 여덟째, 학교상담 법제화를 추진해야 한다. 본 연구의 결과는 초등과 중등의 현장 경험을 모두 한 전문상담교사의 특별한 체험을 담고 있어 사전 지식이 부재한 예비 전문상담교사 및 급간 이동을 하게 될 전문상담교사에게 하나의 지침이 되어줄 것으로 기대한다.;Through observation of a professional school counselor with experience in school-level movement, this study examines the current state of school-level movement, gaining a deeper understanding of school differences and school-level movements, as well as providing alternative solutions. Professional school counselors will be able to improve their professionalism and reduce unnecessary trial and error by better understanding the development characteristics and differences according to school level through research. Furthermore, this will improve the quality of counseling services and prevent burnout among school counselors. The following research questions were set in order to accomplish the purpose of this study. The first question is: 'What experience do professional school counselors have in the process of school-level movement? The second question is: 'What are the differences according to the characteristics of school levels?' The third question is: 'How can school-level differences be overcome?' In this study, 5 professional school counselors with experience in both elementary and secondary schools participated as research participants. The 'questionnaire for understanding the participants' for the selected research participants was used to gather basic information, and a one-on-one in-depth interview lasting between an hour and one hour 30 minutes was conducted based on this information. An analysis of the case study was conducted according to Creswell's methodology. A triangulation approach was used to ensure validity. According to the results of the qualitative case study, the following conclusions can be drawn. In the process of moving to a school-level, the following experiences were encountered. In the first place, professional school counselors engage in school-level movement for a variety of reasons. Secondly, the area where school-level movement is possible is expanding, but there are limitations. Thirdly, moving from elementary to middle school required more preparation and longer adaptation periods. The following are the differences between grades in terms of experiences according to school level. First, elementary school students had larger developmental differences by age, more diverse symptoms, and a faster intervention effect as compared to middle and high school students. Second, there was a slight difference in the counseling topic, counseling method, and counseling duration. Many elementary school students received counseling regarding peer relationships and ADHD. In middle and high school, students received counseling related to suicide, self-harm, and school violence. Third, counseling was classified into student, teacher, administrator, and parent perceptions. Elementary school students lack an understanding of the role of a professional school counselor, according to most respondents. Fourth, there was a characteristic in the relationship between teachers and administrators. Due to the high percentage of teachers coming from vocational colleges in elementary schools, professional school counselors without a vocational college degree felt excluded. Fifth, professional school counselors had different teaching experiences depending on their school level. Professional school counselors had both strengths and weaknesses in their teaching methods. School-level movement could be replaced by: First, a network of professional and prospective school counselors should be formed. The second step is to become a professional school counselor who approaches students first. Third, psychological tests should be age-appropriate. Fourth, it is important to approach fellow teachers actively. Fifth, school-level training and scholarship are needed. The sixth requirement is freedom of movement at the school level. Seventh, it is necessary to have a school supervisor who is a professional school counselor. Eighth, school counseling legislation is needed. This study contains the unique experiences of professional school counselors who have worked in both elementary and secondary schools. Therefore, the results of this study will provide a guideline for prospective professional school counselors without prior knowledge of school-level movements and for professional school counselors with prior experience.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 상담심리전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE