View : 396 Download: 0

협력교수를 통한 사회정서학습 프로그램이 특수학교 발달장애 고등학생의 사회정서적 역량 및 공동체 의식과 특수교사의 교사효능감에 미치는 영향

Title
협력교수를 통한 사회정서학습 프로그램이 특수학교 발달장애 고등학생의 사회정서적 역량 및 공동체 의식과 특수교사의 교사효능감에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of Social-Emotional Learning Program Using Cooperative Teaching on Social-Emotional Competencies and Community Consciousness of High School Students with Developmental Disabilities in a Special School and Teacher Efficacy of Special Education Teachers
Authors
이아롬
Issue Date
2023
Department/Major
교육대학원 특수교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이숙향
Abstract
정신건강이 장애인의 삶의 질에 영향을 미치는 중요한 요인으로 부각됨에 따라 학령기부터 사회적 및 정서적 능력과 관련된 기술을 교수할 필요성이 제기되고 있다. 사회정서학습은 사회정서적 유능감과 기술을 증진시켜 사회 구성원으로 의미 있고 건강한 삶을 살아갈 수 있는 역량을 길러주는 교육으로, 장애학생의 사회정서적 역량 및 공동체 의식 향상에 있어서도 긍정적인 효과를 기대할 수 있다. 사회정서적 역량 및 공동체 의식은 발달장애 고등학생의 학교생활 적응 및 성인기 전환과 건강한 사회 구성원으로서의 삶을 위하여 필수적으로 갖추어야 할 필요성이 있다. 그러나 발달장애 고등학생을 대상으로 한 사회정서학습이 지닌 교수상의 특징과 관련 연구의 부족으로 인하여 특수학교의 교사들은 사회정서학습 교수 시에 많은 어려움을 겪고 있다. 이에 본 연구에서는 특수학교에 재학 중인 발달장애 고등학생을 대상으로 협력교수를 통한 사회정서학습 프로그램을 개발하고 실시함으로써 발달장애 고등학생의 사회정서적 역량 및 공동체 의식과 특수교사의 교사효능감에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 연구 참여자는 경기도 소재 특수학교에 재학 중인 12명의 발달장애 고등학생과 이들이 속한 4개 학급의 담임 및 부담임 특수교사 7명이다. 본 연구의 독립변인인 협력교수를 통한 사회정서학습 프로그램은 창의적 체험활동 시간에 주 2~3회씩 총 11회기에 걸쳐 실시되었다. 중재가 종료된 이후 협력교수를 통한 사회정서학습 프로그램이 발달장애 고등학생과 특수교사에게 미치는 영향을 조사하기 위해 발달장애 고등학생의 사회정서적 역량 및 공동체 의식에 대해서는 대응표본 t 검정을, 특수교사의 교사효능감에 대해서는 윌콕슨 부호 순위 검정을 사용하여 사전·사후검사 점수의 차이를 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 협력교수를 통한 사회정서학습 프로그램에 참여한 특수학교 발달장애 고등학생의 사회정서적 역량은 프로그램 실시 후 총점과 모든 하위역량인 자기인식, 자기관리, 사회적 인식, 관계 기술, 책임 있는 의사결정 영역에서 통계적으로 유의미하게 향상된 것으로 나타났다. 둘째, 협력교수를 통한 사회정서학습 프로그램에 참여한 특수학교 발달장애 고등학생의 공동체 의식은 프로그램 실시 후 유의미하게 향상되었다. 공동체 의식 검사의 하위영역 중 구성원 의식, 욕구 충족과 통합, 정서적 연계 영역에 대해 통계적으로 유의한 향상이 나타났으나, 상호영향력 의식 영역에서는 통계적으로 유의한 차이가 나타나지 않았다. 셋째, 협력교수를 통한 사회정서학습 프로그램에 참여한 특수교사의 교사효능감은 프로그램 실시 후 총점과 모든 하위영역인 교수전략 교사효능감, 학급관리 교사효능감, 학습지원 교사효능감 영역에서 통계적으로 유의미하게 향상된 것으로 나타났다. 이를 통해 협력교수를 통한 사회정서학습 프로그램은 특수학교 발달장애 고등학생의 사회정서적 역량 및 공동체 의식과 특수교사의 교사효능감을 향상시키는데 효과적이었음을 확인할 수 있다. 본 연구에서는 특수학교 환경에서 발달장애 고등학생을 대상으로 적용할 수 있는 사회정서학습 프로그램을 제시하고, 효과적인 사회정서학습을 위하여 협력교수와 가정 연계 과제를 활용하였으며, 교육 현장에서 협력교수의 활용 가능성을 발견하였다는 점에서 그 의의를 찾을 수 있다. ;The purpose of the study is to examine the effects of social-emotional learning program using cooperative teaching on social-emotional competencies and community consciousness of high school students with developmental disabilities in special school and teacher efficacy of special education teachers. The participants of this study were 12 high school students with developmental disabilities and 7 special teachers in a special school. This study used a one-group pretest-posttest design to determine if social-emotional learning program using cooperative teaching would have effect on social-emotional competencies and community consciousness of high school students with developmental disabilities in special school and teacher efficacy of special education teachers. For the intervention, social-emotional learning program using cooperative teaching was applied as an independent variable, which consisted of total of 11 sessions. The program was implemented by special education teachers. In order to investigate effects of the program, several dependent variables were measured for the students with developmental disabilities and special education teachers in special school before and after intervention. And a paired samples t test was conducted to compare the difference on social-emotional competencies test and community consciousness test, and a Wilcoxon signed rank test was conducted to investigate the effects on teacher efficacy test. The results of this study are as follows; First, the total score and sub-variables (i.e., self-awareness, self-management, social awareness, relationship skills, and responsible decision-making) of social-emotional competencies of students significantly improved compared to the pretest score. Second, the total score and sub-variables (i.e., membership, need fulfillment and integration, and emotional connection areas) of community consciousness of students significantly improved compared to the pretest score. Third, the total and sub-variables (i.e., teaching strategy teacher efficacy, class management teacher efficacy, and learning support teacher efficacy) of teacher efficacy of teachers significantly improved compared to the pretest score. Therefore, the results confirmed that social-emotional learning program using cooperative learning was effective in improving the social-emotional competencies and community consciousness of high school students with developmental disabilities in special school and the teacher efficacy of special schools. It is significant in that this study presents a social-emotional learning program that can be applied to high school students with developmental disabilities in special school environment, uses cooperative teaching and family-linked tasks for effective social-emotional learning, and discovers the possibility of using cooperative teaching.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 특수교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE