View : 358 Download: 0

구더신(顧德新) 작품 연구

Title
구더신(顧德新) 작품 연구
Other Titles
Study of Gu Dexin’s Artwork : Focusing on Walter Benjamin’s Allegory Concept
Authors
JIN, ZHEN
Issue Date
2023
Department/Major
대학원 조형예술학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
김남시
Abstract
본 연구는 중국 아티스트 구더신의 예술 사유 및 작품 형식을 발터 벤야민의 알레고리 개념으로 분석한다. 구더신은 2009년에 예술계를 탈퇴하였다. 그는 자신의 완성된 작품에 그 어떠한 의미도 부여하지 않았고 작품 홍보에 관해서도 비협조적인 태도를 취했다. 구더신이 미술계를 탈퇴한지 십여 년이 지난 오늘, 그의 작품에 관한 심도 있는 분석은 여전히 제한적으로만 다루어졌다. 본 논문은 벤야민의 알레고리 개념을 예술적 사유의 형식으로 상정하며 보다 확장된 의미에서 미술작품 분석을 시도한다. 이러한 작업은 구더신의 알레고리적 사유와 그의 미술작품이 지닌 알레고리적 형식에 대한 체계적인 분석을 목표로 하고 있다. 벤야민의 알레고리 이론은 『독일 비애극의 원천』에서 전개되었고 이러한 이론이 형성될 수 있었던 전제 사유는 그의 『독일 낭만주의의 예술비평 개념』에서 다룬 반성 이론에서 확인할 수 있다. 벤야민은 반성 사유를 지닌 예술작품을 ‘반성매체’로 부른다. 이러한 반성은 그의 알레고리 인식의 근간이 되었고 이와 같은 사유의 형식을 가능케 한 것은 멜랑콜리적 관찰방식에 있다. 따라서 본 논문은 벤야민의 반성-알레고리-멜랑콜리 개념의 상호침투, 상호연관 속에서 구더신의 작품에서 드러난 알레고리적 사유와 그 형식을 고찰한다. 구더신의 작업에서 반성적 형식은 반성매체의 형식의 아이러니와 주-객 대립을 무효화하는 자기인식에서 볼 수 있다. 반성적 형식을 지닌 미술작품은 절대적인 판정을 지양하기 때문에 벤야민의 알레고리 이론에서는 의도의 부재, 우회적인 서술, 이율배반성과 연관된다. 이와 같은 알레고리적 형식 근저에는 언제나 작가의 객관적인 창작 사유와 세계를 미화 없이 바라보는 멜랑콜리적 관찰이 동반하고 있다. 구더신이 예술작품에서 꾸준히 준수하고자 했던 자기 객관화의 요구들과 그가 순수 예술성을 보존하고자 실행했던 일련의 실험들은 결국 벤야민이 예술작품의 반성적 형식에서 보아 온 ‘예술의 이념’과 바로크 비애극의 알레고리적 형식에서 포착한 진리 추구의 경향과 일치하다. 이상의 연구 과정과 논증 단계는 구더신의 알레고리적 형식을 지닌 미술작품에 대한 체계적인 이론적 고찰을 가능케 한다.;This study aims to analyze the artistic thinking and form of art of Chinese artist Gu Dexin through Walter Benjamin’s Allegory concept. Gu Dexin left the art world in 2009. He did not give any meaning to his finished works and took an uncooperative attitude to promoting the artworks. Today, more than a decade after Gu Dexin left the art world, in-depth analysis of his works is still limited. This paper assumes Benjamin’s Allegory concept as a form of artistic thinking and attempts to analyze artworks in a more extended sense. Such work aims to systematically analyze Gu Dexin’s Allegory Thinking and the Allegory Form of his artworks. Benjamin’s Allegory theory was developed in The Origin of German Tragic Drama and the premise on which the Allegory theory could be formed can be found in the theory of reflection dealt with in his The Concept of Art Criticism in German Romanticism. Benjamin calls an artwork with reflection-thinking a ‘reflective medium.’ This reflection became the basis of his allegory recognition, and it is the melancholic observation method that made this form of thinking possible. Therefore, this study examines the Allegory Thinking and its form revealed in Gu Dexin’s work within the interpenetration and interrelation of Benjamin’s reflection-allegory-melancholy concepts. The reflective form can be seen in Gu Dexin’s work in the irony of the form of reflection media and self-knowledge that invalidates subject-object confrontation. Because artworks with a reflective form avoid absolute judgments, they are related to the absence of intention, indirect description and antinomy in Benjamin’s allegory theory. These Allegory Forms are always accompanied by the artist’s objective creative thinking and melancholic observations of the world without glamorization. The demands of self-objectification that Gu Dexin consistently adhered to in his artworks and the series of experiments he carried out to preserve pure artistry eventually correspond to Benjamin’s ‘Idea of Art’ in the reflective form of artworks and his pursuit of truth in the form of Allegory of Baroque tragic drama. The study and argumentation steps above allow for a systematic and theoretical examination of Gu Dexin’s artworks in the Allegory Form.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE